Analiza matematyczna III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1AM3n |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza matematyczna III |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Ekon, I st, stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Fiz, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Inf, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Zaliczenie wcześniejszych etapów analizy matematycznej. 2. Wyjątkiem od wymagania opisanego w punkcie 1. jest wpis warunkowy na III rok, przy niezaliczonym przedmiocie Analiza matematyczna II, dający nadzieję na uzupełnienie braków z II roku w bieżącym roku akademickim. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. – wykład 4 godz. - egzamin 30 godz. - ćwiczenia: 5o godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, 36 godz. praca własna - przygotowanie do egzaminu. RAZEM: 150 godz. 6 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | (Wspólne dla kursów: 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n) [Efekty dla poszczególnych kursów znajdują się w opisach bieżących cykli dydaktycznych] Po ukończeniu łącznie kursów 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n student: W1: definiuje podstawowe pojęcia analizy matematycznej, w tym m.in. takie pojęcia graniczne jak kresy zbiorów, granice ciągów i funkcji, pochodne funkcji i odwzorowań przestrzeni euklidesowych oraz całki Riemanna i Lebesgue'a (K_W04) (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku matematyka). W2: klasyfikuje funkcje elementarne oraz przedstawia ich definicje i podstawowe własności (K_W04); W3: wylicza i formułuje podstawowe twierdzenia analizy matematycznej, ilustruje je przykładami i przestawia ich uzasadnienia (K_W02, K_W04); |
Efekty uczenia się - umiejętności: | (Wspólne dla kursów: 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n) [Efekty dla poszczególnych kursów znajdują się w opisach bieżących cykli dydaktycznych] Po ukończeniu łącznie kursów 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n student: U1: analizuje takie własności jak zbieżność ciągu, szeregu (liczbowego i funkcyjnego), ciagłość, monotoniczność i wypukłość/wklęsłość funkcji, różniczkowalność funkcji i odwzorowań, całkowalność funkcji, dostosowując do sytuacji poznane kryteria i metody (K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_U12) (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku matematyka); U2: wyznacza kresy zbiorów, granice ciągów i funkcji, sumy szeregów, pochodne funkcji i odwzorowań, całki nieoznaczone i oznaczone oraz rozwiązania podstawowych równań różniczkowych zwyczajnych (K_U06, K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_U12, K_U19); U3: wyznacza ekstrema i ekstrema związane funkcji, asymptoty funkcji, styczne do wykresów funkcji różniczkowalnych, rozwinięcia funkcji w szereg potęgowy lub trygonometryczny, przeprowadza analizę przebiegu zmienności funkcji elementarnych i rysuje ich wykresy (K_U10); U4: stosuje przedstawione pojęcia i twierdzenia rachunku różniczkowego i całkowego do znajdowania najmniejszych i największych wartości funkcji, pól figur i objętości brył, długości krzywych oraz przybliżonych wartości pierwiastków równań (K_U10, K_U11, K_U12); U5: stosuje podstawowe pojęcia topologii metrycznej przestrzeni euklidesowych do opisu własności odwzorowań podzbiorów tych przestrzeni (K_U08); U6: potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, przedstawiać poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje z obszaru analizy matematycznej (K_U01, K_U02); U7: poprawnie stosuje rachunek zdań i kwantyfikatorów oraz elementy teorii mnogości do wyrażenia pojęć i faktów analizy matematycznej (K_U01, K_U02, K_U04). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | (Wspólne dla kursów: 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n) [Efekty dla poszczególnych kursów znajdują się w opisach bieżących cykli dydaktycznych] Po ukończeniu łącznie kursów 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n student: K1: przekazuje innym swoją wiedzę i przemyślenia z zachowaniem uczciwości intelektualnej (K_K01) K2: ma świadomość ograniczoności swojej wiedzy, zdolność krytycznego spojrzenia na rozważane zagadnienie i umiejętność szukania rozwiązań w oparciu o zasady logiki i różne źródła informacji (K_K02, K_K03, K_K04). |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony metodą tradycyjną. Wprowadzane pojęcia i fakty ilustrowane przykładami. Ćwiczenia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego wzbogacone o zestawy zadań do indywidualnego rozwiązania. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
(Wspólny opis dla kursów: 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n) [opis poszczególnych kursów znajduje się w Informacjach o zajęciach w danym cyklu dydaktycznym] Jest to podstawowy kurs analizy matematycznej obejmujący m.in. rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej i wielu zmiennych oraz elementy równań różniczkowych zwyczajnych. Szczególną uwagę poświęca się wprowadzeniu i badaniu własności funkcji elementarnych pojawiających się w matematyce szkolnej. Dokładnie omawiane są pojęcia graniczne takie jak kresy zbiorów, granica ciągu i funkcji, zbieżność szeregu, pochodna funkcji i całka Riemanna (obecnie pojęcia graniczne wycofywane są z programu szkolnego i dla wielu osób są to pojęcia nowe). W ramach wykładu przybliżane są podstawowe wiadomości z zakresu przestrzeni metrycznych, całki Lebesgue’a, teorii szeregów Fouriera oraz równań różniczkowych zwyczajnych. |
Pełny opis: |
(Wspólny opis dla kursów: 1000-M1AM1nz, 1000-M1AM1nl, 1000-M1AM2nz, 1000-M1AM2nl, 1000-M1AM3n) [opis poszczególnych kursów znajduje się w Informacjach o zajęciach w danym cyklu dydaktycznym] 1. Pojęcia wstępne * Podstawowe oznaczenia z logiki i rachunku zbiorów * Pojęcie funkcji, funkcje różnowartościowe, ,,na'' i odwracalne 2. Liczby rzeczywiste * Uwagi historyczne i podejście ,,naturalne'' * Definicja aksjomatyczna i uwagi o konstrukcji Dedekinda i Cantora * Wnioski z aksjomatów ciała uporządkowanego, wartość bezwzględna * Podzbiory liczb naturalnych, całkowitych i wymiernych; Zasada Indukcji Matematycznej * Wnioski z aksjomatu kresu górnego 3. Funkcje elementarne * Ogólne własności funkcji rzeczywistych (monotoniczność, okresowość, parzystość, ograniczoność) * Wielomiany i funkcje wymierne * Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne * Konstrukcja potęgi o wykładniku rzeczywistym, funkcja wykładnicza i logarytmiczna 4. Ciągi liczbowe * Prawie wszystkie i nieskończenie wiele wyrazów ciągu * Granica ciągu, własności ciągów zbieżnych * Ciągi monotoniczne, liczba e * Zasada zupełności Cauchy'ego, twierdzenie Bolzano-Weierstrassa * Punkty skupienia, granice dolna i górna ciągu 5. Granica i ciągłość funkcji * Definicje Heinego i Cauchy'ego granicy funkcji w punkcie * Własności granic * Granice niewłaściwe i granice w nieskończoności * Ciągłość funkcji elementarnych * Jednostajna ciągłość funkcji, własności funkcji ciągłych określonych na przedziałach 6. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej * Definicja pochodnej, warunki równoważne i interpretacja graficzna * Własności pochodnej: suma, iloczyn, iloraz, złożenie, funkcja odwrotna * Pochodne funkcji elementarnych * Różniczka funkcji i jej związek z pochodną * Twierdzenia o wartości średniej: Rolle'a, Lagrange'a, Cauchy'ego * Reguła de L'Hospitala * Pochodne wyższych rzędów, twierdzenie Taylora i jego zastosowania * monotoniczność, wypukłość i asymptoty; badanie przebiegu zmienności funkcji 7. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej * Funkcja pierwotna * Całkowanie przez podstawienie i przez części, całkowanie funkcji wymiernych, podstawienia Eulera * Konstrukcja całki Riemanna poprzez sumy górne i dolne, sumy Riemanna, interpretacja geometryczna, funkcje całkowalne * Twierdzenia o wartości średniej * Podstawowe twierdzenie rachunku całkowego * Zastosowania geometryczne i fizyczne całki oznaczonej * Całki niewłaściwe 8. Szeregi liczbowe * Zbieżność szeregu, warunek konieczny zbieżności * Kryteria zbieżności dla szeregów o wyrazach nieujemnych i dowolnych 9. Ciągi i szeregi funkcyjne, szeregi potęgowe * Zbieżność punktowa i jednostajna ciągów i szeregów funkcyjnych, kryteria zbieżności jednostajnej * Różniczkowanie i całkowanie ciągów i szeregów funkcyjnych * Promień i obszar zbieżności szeregu potęgowego * Rozwijanie funkcji w szereg Taylora * Szeregi trygonometryczne, rozwijanie funkcji w szereg Fouriera 10. Przestrzenie metryczne * Przykłady przestrzeni metrycznych i własności metryki, przestrzeń R^n jako przestrzeń metryczna * Ciągi zbieżne w przestrzeniach metrycznych * Zbiory otwarte i domknięte, charakteryzacja ciągowa zbiorów domkniętych * Ciągłość odwzorowań przestrzeni metrycznych * Przestrzenie zupełne, Zasada Banacha * Zbiory zwarte i spójne 11. Granice i ciągłość funkcji wielu zmiennych 12. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych * Pochodna kierunkowa, cząstkowa, gradient funkcji i ich interpretacje geometryczne * Pochodna odwzorowania, macierz Jacobiego * Własności pochodnej: suma, iloczyn, złożenie, reguła łańcucha * Pochodne wyższych rzędów * Twierdzenie Taylora * Ekstrema lokalne * Twierdzenie o funkcji uwikłanej i o lokalnym odwracaniu odwzorowań * Ekstrema związane (warunkowe), hiperpowierzchnie, przestrzeń styczna 13. Elementy analizy zespolonej * Funkcje elementarne zmiennej zespolonej * Pochodna funkcji zmiennej zespolonej * Funkcje holomorficzne i ich własności 14. Całka funkcji wielu zmiennych * Przestrzenie i funkcje mierzalne * Miara Lebesgue'a, zbiory miary zero * Całka Lebesgue'a i jej związek z całką Riemanna * Twierdzenie Fubiniego * Zamiana zmiennych w całce; współrzędne biegunowe, sferyczne i walcowe * Zastosowania całki podwójnej i potrójnej 15. Elementy równań różniczkowych zwyczajnych * Twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań * Podstawowe typy równań różniczkowych skalarnych, metoda rozdzielonych zmiennych * Układy równań różniczkowych liniowych * Stabilność punktów równowagi 16. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe * Całka krzywoliniowa i jej interpretacja fizyczna * Twierdzenie Greena * Niezależność całki od drogi całkowania * Całka powierzchniowa i twierdzenie Gaussa |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. W. Kryszewski, Wykłady z analizy matematycznej; funkcje jednej zmiennej. Wydawnictwo UMK, Toruń 2009 2. W. Kryszewski, Wykłady z analizy matematycznej; funkcje wielu zmiennych (skrypt dostępny przez internet) 3. K. Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa (wiele wydań). 4. F. Leja, Rachunek różniczkowy i całkowy, PWN, Warszawa (wiele wydań). 5. L. Górniewicz, R. S. Ingarden, Analiza matematyczna dla fizyków, tom I, II, Wydawnictwo UMK, Toruń 1995. 6. G. M. Fichtenholz, Rachunek różniczkowy i całkowy, t. I–III, PWN, Warszawa (wiele wydań). 7. W. Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, Warszawa 1979. Literatura uzupełniająca (zbiory zadań) 1. W. Krysicki i L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, t. I i II, PWN, Warszawa (wiele wydań). 2. J. Banaś i S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa (wiele wydań). 3. W. Kaczor, Zadania z analizy matematycznej, cz. 1 i 2, PWN, Warszawa 2005. 4. M. Gewert i Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1 oraz Analiza matematyczna 2, Definicje, twierdzenia, wzory oraz Przykłady i zadania, Matematyka dla Studentów Politechnik, Oficyna Wydawnicza GiS, wydania z ostatnich lat. 5. G. N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej,Wyd. Pracowni Komp. Jacka Skalmierskiego, Gliwice 1999. 6. K. Niedziałomski, R. Kowalczyk, C. Obczyński, Granice i pochodne. Metody rozwiązywania zadań, PWN, Warszawa 2013. 7. T. Radożycki, Rozwiązujemy zadania z analizy matematycznej, cz. I, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2010. 8. T. Radożycki, Rozwiązujemy zadania z analizy matematycznej, cz. I, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2013. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny i ustny. Egzamin weryfikuje osiągnięcie następujących efektów uczenia się: W1, W3, U1 - U7, (w zakresie materiału semestru V), K1, K2 Kryteria oceny: - bardzo dobra – student bardzo dobrze przedstawia i omawia pojęcia z danego zakresu, ilustruje je przykładami lub kontrprzykładami i przeprowadza złożone rozumowania matematyczne - dobra – student prawidłowo przestawia i omawia pojęcia z danego zakresu, przy ewentualnych wskazówkach egzaminatora, prawidłowo poprawia ewentualne błędy w swojej wypowiedzi, pojęcia i twierdzenia ilustruje przykładami lub kontrprzykładami, przeprowadza mało złożone rozumowania matematyczne - dostateczna – student prawidłowo przedstawia pojęcia z danego zakresu, przy ewentualnych wskazówkach egzaminatora, i ilustruje je poznanymi przykładami lub kontrprzykładami, umie przeprowadzić elementarne, nie złożone rozumowania matematyczne przedstawione na wykładzie - niedostateczna – student nie potrafi w dostatecznym stopniu przedstawić pojęć z danego zakresu, nie potrafi poprawić błędów w swojej wypowiedzi pomimo wskazania ich przez egzaminatora, nie potrafi w dostateczny sposób zilustrować pojęć i twierdzeń przykładami lub kontrprzykładami lub nie potrafi przeprowadzić elementarnych rozumowań matematycznych; Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Ocenę wystawia się na postawie śródsemestralnych kolokwiów oraz ewentualnych indywidualnych prac domowych. Kolokwia i sprawdziany weryfikują osiągnięcie następujących efektów uczenia się: U1 - U7, K1, K2 (w zakresie materiału semestru IV). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gabor | |
Prowadzący grup: | Dorota Gabor, Mieczysław Mentzen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: - Wykład stacjonarny lub zdalny (asynchroniczny -notatki oraz filmy z komentarzem do notatek dostępne będą na stronie przdmiotu na platformie moodle) - Ćwiczenia prowadzone będą stacjonarnie lub zdalnie synchronicznie. Podstawa zaliczenia ćwiczeń bez zmian. Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach, stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gabor | |
Prowadzący grup: | Przemysław Berk, Dorota Gabor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Przewiduje się zrealizowanie w V semestrze następujacych zagadnień: 13. Elementy analizy zespolonej * Funkcje elementarne zmiennej zespolonej * Pochodna funkcji zmiennej zespolonej * Funkcje holomorficzne i ich własności 14. Całka funkcji wielu zmiennych * Przestrzenie i funkcje mierzalne * Miara Lebesgue'a, zbiory miary zero * Całka Lebesgue'a i jej związek z całką Riemanna * Twierdzenie Fubiniego * Zamiana zmiennych w całce; współrzędne biegunowe, sferyczne i walcowe * Zastosowania całki podwójnej i potrójnej 15. Elementy równań różniczkowych zwyczajnych * Twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań * Podstawowe typy równań różniczkowych skalarnych, metoda rozdzielonych zmiennych * Układy równań różniczkowych liniowych * Stabilność punktów równowagi 16. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe * Całka krzywoliniowa i jej interpretacja fizyczna * Twierdzenie Greena * Niezależność całki od drogi całkowania * Całka powierzchniowa i twierdzenie Gaussa |
|
Literatura: |
Jak w ogólnych informacjach o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: - Wykład stacjonarny lub zdalny (asynchroniczny -notatki oraz filmy z komentarzem do notatek dostępne będą na stronie przdmiotu na platformie moodle) - Ćwiczenia prowadzone będą stacjonarnie lub zdalnie synchronicznie. Podstawa zaliczenia ćwiczeń bez zmian. Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach, stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Gabor | |
Prowadzący grup: | Dorota Gabor, Piotr Kokocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Przewiduje się zrealizowanie w V semestrze następujacych zagadnień: 13. Elementy analizy zespolonej * Funkcje elementarne zmiennej zespolonej * Pochodna funkcji zmiennej zespolonej * Funkcje holomorficzne i ich własności 14. Całka funkcji wielu zmiennych * Przestrzenie i funkcje mierzalne * Miara Lebesgue'a, zbiory miary zero * Całka Lebesgue'a i jej związek z całką Riemanna * Twierdzenie Fubiniego * Zamiana zmiennych w całce; współrzędne biegunowe, sferyczne i walcowe * Zastosowania całki podwójnej i potrójnej 15. Elementy równań różniczkowych zwyczajnych * Twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań * Podstawowe typy równań różniczkowych skalarnych, metoda rozdzielonych zmiennych * Układy równań różniczkowych liniowych * Stabilność punktów równowagi 16. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe * Całka krzywoliniowa i jej interpretacja fizyczna * Twierdzenie Greena * Niezależność całki od drogi całkowania * Całka powierzchniowa i twierdzenie Gaussa |
|
Literatura: |
Jak w ogólnych informacjach o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: - Wykład stacjonarny lub zdalny (asynchroniczny -notatki oraz filmy z komentarzem do notatek dostępne będą na stronie przdmiotu na platformie moodle) - Ćwiczenia prowadzone będą stacjonarnie lub zdalnie synchronicznie. Podstawa zaliczenia ćwiczeń bez zmian. Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach, stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gabor | |
Prowadzący grup: | Dorota Gabor, Grzegorz Gabor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Przewiduje się zrealizowanie w V semestrze następujacych zagadnień: 13. Elementy analizy zespolonej * Funkcje elementarne zmiennej zespolonej * Pochodna funkcji zmiennej zespolonej * Funkcje holomorficzne i ich własności 14. Całka funkcji wielu zmiennych * Przestrzenie i funkcje mierzalne * Miara Lebesgue'a, zbiory miary zero * Całka Lebesgue'a i jej związek z całką Riemanna * Twierdzenie Fubiniego * Zamiana zmiennych w całce; współrzędne biegunowe, sferyczne i walcowe * Zastosowania całki podwójnej i potrójnej 15. Elementy równań różniczkowych zwyczajnych * Twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań * Podstawowe typy równań różniczkowych skalarnych, metoda rozdzielonych zmiennych * Układy równań różniczkowych liniowych * Stabilność punktów równowagi 16. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe * Całka krzywoliniowa i jej interpretacja fizyczna * Twierdzenie Greena * Niezależność całki od drogi całkowania * Całka powierzchniowa i twierdzenie Gaussa |
|
Literatura: |
Jak w ogólnych informacjach o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Forma zajęć będzie zależna od aktualnych zarządzeń władz Uniwersytetu: - Wykład stacjonarny (lub zdalny asynchroniczny - notatki oraz filmy z komentarzem do notatek dostępne będą na stronie przedmiotu na platformie Moodle) - Ćwiczenia prowadzone będą stacjonarnie (lub zdalnie synchronicznie). Podstawa zaliczenia ćwiczeń bez zmian. Egzamin w formie zależnej od aktualnych zaleceń sanitarnych: stacjonarny pisemny i ustny, tak jak w poprzednich latach (lub stacjonarny tylko pisemny rozszerzony o część odpowiadającą egzaminowi ustnemu lub ustny prowadzony on-line). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.