Dydaktyka informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1DYI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka informatyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Inf, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczone lub w trakcie realizacji ogólne przedmioty pedagogiczno - psychologiczne. Zaliczony podstawowy przedmiot kierunkowy - Wstęp do informatyki. Dalsze przedmioty kierunkowe - programowanie - w trakcie realizacji. |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godzin wykładu 15 godzin ćwiczeń 15 godzin praca własna - przygotowanie do ćwiczeń - literatura, praca nad wytworzeniem stosownych dokumentów Razem 45 godzin 2 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student nabywa wiedzy z zakresu dydaktyki informatyki w stopniu umożliwiającym odbycie w szkole ćwiczeń praktycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student opanowuje na podstawowym poziomie umiejętność przygotowania i przeprowadzenia zajęć lekcyjnych realizujących obowiązującą podstawę programową kształcenia ogólnego - informatyka - I i II etap edukacyjny. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student nabywa najbardziej podstawowych z koniecznych kompetencji nauczyciela informatyki (zajęć z komputerami) szkoły podstawowej - I (klasy I- III) i II (klasy IV - VI) etapu edukacyjnego. |
Metody dydaktyczne: | Jak zaznaczono niżej |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Jest to pierwszy z cyklu przedmiotów dotyczących dydaktyki informatyki, przewidziany programem studiów. Obejmuje 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń. Przedmiot ma charakter propedeutyczny i obejmuje najbardziej podstawowe zagadnienia. |
Pełny opis: |
Wykład skoncentrowany jest na genezie i rozwoju dydaktyki informatyki, doświadczeniach w nauczaniu informatyki. Omawiany jest współczesny stan dydaktyki informatyki w Polsce. Nacisk położony jest na zaznajomienie studenta z obowiązującym stanem formalno-prawnym w dziedzinie dydaktyki informatyki. Sygnalizuje się współczesne tendencje w rozwoju informatyki i myślenia komputacyjnego. Ćwiczenia skoncentrowane są na przekazaniu studentom umiejętności tworzenia (lub wyboru) podstawowych w pracy nauczyciela dokumentów - programu nauczania, planu nauczania, scenariusza zajęć planujących w sposób poprawny metodycznie realizację zagadnień podstawy programowej informatyki. Szczególny nacisk położono na użyteczność - umiejętność praktycznego posługiwania się w procesie nauczana wytworzonymi (lub wybranymi) dokumentami i na ich podstawie efektywnego prowadzenia zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003. Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003. E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004. E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Technologia Informacyjna: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2003. Stanisław Juszczyk (red.), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003. Andrzej Walat, Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: G. Koba, Informatyka dla liceum ogólnokształcącego: poradnik metodyczny, cz. 1, cz. 2, Migra, Wrocław 2003, 2004. G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych: poradnik metodyczny, Migra, Wrocław 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na podstawie obecności. Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie aktywności i wytworzonych w trakcie ćwiczeń dokumentów pracy nauczyciela informatyki i TI. |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia są niezbędnym minimum przygotowania studenta do wejścia, w charakterze praktykanta, do szkoły. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 10 miejsc
Wykład, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Skowronek | |
Prowadzący grup: | Damian Kurpiewski, Krzysztof Skowronek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 10 miejsc
Wykład, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Damian Kurpiewski | |
Prowadzący grup: | Damian Kurpiewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Damian Kurpiewski, Anna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.