Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dydaktyka matematyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M1DYM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka matematyki
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy: Mat+Fiz, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Mat+Inf, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot 1000-M1DYM poprzedzony jest blokiem przedmiotów pedagogicznych.

Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

15 godz. - uczestnictwo w wykładzie

15 godz. - praca własna: studiowanie podstaw programowych oraz programów z matematyki, przygotowanie się do egzaminu z Metodyki nauczania matematyki I (1000-M1MM1), na którym obowiązują treści z wykładu Dydaktyka matematyki


Razem: 30 godzin (1 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Po zaliczeniu wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) student posiada ogólną wiedzę na temat:

W1. tradycji kształcenia matematycznego i współczesnych systemów tego kształcenia - K_W01,

W2. rozwoju psychofizycznego dziecka i związanych z nim ograniczeń w poznawaniu abstrakcyjnych pojęć matematycznych na różnych etapach kształcenia - K_W01,

W3. wybranych koncepcji dotyczących procesu uczenia się i nauczania matematyki - K_W01,

W4. używanych w praktyce taksonomii celów kształcenia matematycznego - K_W01,

W5. wybranych norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w procesie kształcenia matematycznego - K_W09, K_W08.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zaliczeniu wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) student:

U1. dostrzega możliwość wykorzystania nabytej wiedzy teoretycznej z dydaktyki ogólnej i szczegółowej do analizowania i oceniania zaobserwowanych sytuacji pedagogicznych oraz samodzielnego projektowania działań praktycznych - K_U25,

U2. analizuje własne doświadczenia w uczeniu się matematyki wykorzystując poznaną wiedzę z dydaktyki matematyki i opisuje je w bardziej komunikatywny sposób - KU_25.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zaliczeniu wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) student

K1. dostrzega złożoność procesu kształcenia, w szczególności kształcenia matematycznego i jest otwarty na poszukiwanie nowych rozwiązań - K_K02,

K2. rozumie powiązania między dobrym wykształceniem matematycznym i rzetelną wiedzą dydaktyczną oraz wynikającą z tego konieczność nieustannego dokształcania się - K_K03, K_K04,

K3. jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej w zawodzie nauczyciela - K_K01.

Metody dydaktyczne:

wykład konwencjonalny, wykład problemowy


Skrócony opis:

Przedmiot Dydaktyka matematyki (1000-M1DYM) jest pierwszym z przedmiotów w bloku zajęć przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki. Poprzedza lub realizowany jest równolegle z początkowymi zajęciami przedmiotu: Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1-Konwersatorium).

Realizowany jest w formie wykładu.

Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych zagadnień dydaktyki matematyki oraz naszkicowanie przykładów wykorzystania jej osiągnięć w procesie nauczania matematyki na różnych poziomach kształcenia. Wprowadzenie na wykładzie podstawowych pojęć dydaktyki matematyki umożliwia studentowi aktywne uczestniczenie w zajęciach z Metodyki nauczania matematyki I (1000-M1MM1) oraz odbycie praktyki ciągłej.

Pełny opis:

W czasie wykładu poruszane są następujące zagadnienia:

1. Cele kształcenia matematycznego; tradycje i współczesne systemy tego kształcenia.

2. Kryteria doboru treści nauczania, układ treści nauczania. Budowa i zawartość podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. 

3. Nauczanie jako organizowanie uczenia się. Proces wielostronnego uczenia się, drogi uczenia się i ich interpretacja.

4. Rola nauczyciela, a rola ucznia w procesie nauczania - uczenia się. Zasady nauczania. Metody nauczania, środki dydaktyczne. Formy i środki aktywizacji ucznia w procesie kształcenia matematycznego. 

5. Organizacja procesu nauczania. Lekcja matematyki - jej budowa, typy lekcji. Formułowanie celów nauczania, określenie poziomu wymagań. Przygotowanie nauczyciela do lekcji. 

6. Przygotowanie studenta do obserwacji lekcji.

Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.

2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP, Warszawa 1977.

3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.

4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990. 

5. Podstawa programowa nauczania matematyki.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Tocki, Struktura procesu kształcenia matematycznego, cz. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000. 

2. Programy i podręczniki z matematyki dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych; poradniki dla nauczycieli. 

Metody i kryteria oceniania:

1. Wykład odbywa się w semestrze letnim i kończy się zaliczeniem.

2. Wszystkie treści przekazywane na wykładach z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) obowiązują na zajęciach z Metodyki nauczania matematyki I oraz na egzaminie z Metodyki nauczania matematyki I (1000-M1MM1) przeprowadzanym w semestrze letnim - W1-W5, U1, U2.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)