Dydaktyka matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1DYM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka matematyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Fiz, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Inf, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot 1000-M1DYM poprzedzony jest blokiem przedmiotów pedagogicznych. |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godz. - uczestnictwo w wykładzie 15 godz. - praca własna: studiowanie podstaw programowych oraz programów z matematyki, przygotowanie się do egzaminu z Metodyki nauczania matematyki I (1000-M1MM1), na którym obowiązują treści z wykładu Dydaktyka matematyki Razem: 30 godzin (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) student posiada ogólną wiedzę na temat: W1. tradycji kształcenia matematycznego i współczesnych systemów tego kształcenia - K_W01, W2. rozwoju psychofizycznego dziecka i związanych z nim ograniczeń w poznawaniu abstrakcyjnych pojęć matematycznych na różnych etapach kształcenia - K_W01, W3. wybranych koncepcji dotyczących procesu uczenia się i nauczania matematyki - K_W01, W4. używanych w praktyce taksonomii celów kształcenia matematycznego - K_W01, W5. wybranych norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w procesie kształcenia matematycznego - K_W09, K_W08. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zaliczeniu wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) student: U1. dostrzega możliwość wykorzystania nabytej wiedzy teoretycznej z dydaktyki ogólnej i szczegółowej do analizowania i oceniania zaobserwowanych sytuacji pedagogicznych oraz samodzielnego projektowania działań praktycznych - K_U25, U2. analizuje własne doświadczenia w uczeniu się matematyki wykorzystując poznaną wiedzę z dydaktyki matematyki i opisuje je w bardziej komunikatywny sposób - KU_25. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zaliczeniu wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) student K1. dostrzega złożoność procesu kształcenia, w szczególności kształcenia matematycznego i jest otwarty na poszukiwanie nowych rozwiązań - K_K02, K2. rozumie powiązania między dobrym wykształceniem matematycznym i rzetelną wiedzą dydaktyczną oraz wynikającą z tego konieczność nieustannego dokształcania się - K_K03, K_K04, K3. jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej w zawodzie nauczyciela - K_K01. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwencjonalny, wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot Dydaktyka matematyki (1000-M1DYM) jest pierwszym z przedmiotów w bloku zajęć przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki. Poprzedza lub realizowany jest równolegle z początkowymi zajęciami przedmiotu: Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1-Konwersatorium). Realizowany jest w formie wykładu. Celem wykładu jest przedstawienie podstawowych zagadnień dydaktyki matematyki oraz naszkicowanie przykładów wykorzystania jej osiągnięć w procesie nauczania matematyki na różnych poziomach kształcenia. Wprowadzenie na wykładzie podstawowych pojęć dydaktyki matematyki umożliwia studentowi aktywne uczestniczenie w zajęciach z Metodyki nauczania matematyki I (1000-M1MM1) oraz odbycie praktyki ciągłej. |
Pełny opis: |
W czasie wykładu poruszane są następujące zagadnienia: 1. Cele kształcenia matematycznego; tradycje i współczesne systemy tego kształcenia. 2. Kryteria doboru treści nauczania, układ treści nauczania. Budowa i zawartość podstawy programowej z matematyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. 3. Nauczanie jako organizowanie uczenia się. Proces wielostronnego uczenia się, drogi uczenia się i ich interpretacja. 4. Rola nauczyciela, a rola ucznia w procesie nauczania - uczenia się. Zasady nauczania. Metody nauczania, środki dydaktyczne. Formy i środki aktywizacji ucznia w procesie kształcenia matematycznego. 5. Organizacja procesu nauczania. Lekcja matematyki - jej budowa, typy lekcji. Formułowanie celów nauczania, określenie poziomu wymagań. Przygotowanie nauczyciela do lekcji. 6. Przygotowanie studenta do obserwacji lekcji. Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982. 2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP, Warszawa 1977. 3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989. 4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990. 5. Podstawa programowa nauczania matematyki. Literatura uzupełniająca: 1. J. Tocki, Struktura procesu kształcenia matematycznego, cz. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2000. 2. Programy i podręczniki z matematyki dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych; poradniki dla nauczycieli. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład odbywa się w semestrze letnim i kończy się zaliczeniem. 2. Wszystkie treści przekazywane na wykładach z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM) obowiązują na zajęciach z Metodyki nauczania matematyki I oraz na egzaminie z Metodyki nauczania matematyki I (1000-M1MM1) przeprowadzanym w semestrze letnim - W1-W5, U1, U2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.