Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1EMG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | – godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego – 15 h – praca własna studenta – czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć oraz wykonanie ćwiczeń utrwalających nabyte umiejętności – 10 h Łącznie: 25 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W.1. Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w komunikacji bezpośredniej za pomocą głosu; zna i rozumie znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela; zna i rozumie zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy oraz zasady emisji głosu; ma elementarną wiedzę o nieprawidłowościach mogących prowadzić do złych nawyków emisyjnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U.1. Student potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim; potrafi prezentować zadania w przystępnej i poprawnej językowo formie; potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w języku polskim; U.2. Student potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami; potrafi umiejętnie wypowiadać się w mowie, posiadając nawyki prawidłowej fonacji, dykcji, płynności artykulacyjnej; U.3. Student potrafi dokonywać analizy własnych działań i modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne, wykorzystując w tym celu różne źródła wiedzy; posiada świadomość poziomu swoich umiejętności językowych i wiedzy z tego zakresu; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | KS.1. Student posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i jest gotowy do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności językowych; jest gotowy do skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu. KS.2. Student posiada popartą doświadczeniem pewność w efektywnym komunikowaniu się; potrafi przeciwdziałać lękom i stresom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami; KS.3. Student potrafi pracować indywidualnie i w grupie, przyjmując różne role. |
Metody dydaktyczne: | – Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa - z wykorzystaniem tekstów źródłowych, arkuszy pracy, specjalnie przygotowanych pomocy dydaktycznych, treningi i metody aktywizujące z wykorzystaniem gier i zabaw - także z wykorzystaniem pomocy logopedycznych) – Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) – Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, elementy wykładu konwersatoryjnego). Zajęcia prowadzone w formie pracy indywidualnej i grupowej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot odbywa się w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego do wykonywania zawodu nauczyciela. Jego ogólne efekty reguluje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 1450 z 2019 r.). Ćwiczenia przygotowują studenta do świadomego i efektywnego posługiwania się głosem w przyszłej pracy zawodowej nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z zasadami higieny aparatu głosowego oraz podwyższenie ich sprawności w posługiwaniu się językiem, zwłaszcza w warstwie artykulacyjnej i oddechowej, ale także w zakresie poprawności językowej oraz szeroko rozumianej kultury języka. Zaproponowane ćwiczenia warsztatowe dodatkowo służą kształtowaniu kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych. |
Literatura: |
Dunaj, B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski, 161-172. Miodek, J. (2007), Słowo jest w człowieku. Poradnik językowy, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Skorek, E.M. (2006), 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Tarasiewicz, B. (2003). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Universitas. Toczyska, B. (2003). Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa. Toczyska, B. (2006). Sarabanda w chaszczach, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa. Toczyska, B. (2007). Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk: GWP. Walencik-Topiłko, A. (2009). Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślikowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Uwagi: |
Ze względu na warsztatowy charakter przedmiotu, zgodnie z § 24 Regulaminu studiów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzący ustala, iż wymiar usprawiedliwionych nieobecności pozwalających na osiągnięcie przewidzianych programem studiów efektów uczenia się, wynosi nie więcej niż 40% godzin zajęć kontaktowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślikowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Uwagi: |
Ze względu na warsztatowy charakter przedmiotu, zgodnie z § 24 Regulaminu studiów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzący ustala, iż wymiar usprawiedliwionych nieobecności pozwalających na osiągnięcie przewidzianych programem studiów efektów uczenia się, wynosi nie więcej niż 40% godzin zajęć kontaktowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.