Konwersatorium zadań matematycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1KZM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium zadań matematycznych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Fiz, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Inf, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot dla studentów trzeciego roku studiów I stopnia specjalności "Nauczanie matematyki" i "Nauczanie matematyki i informatyki w zakresie zajęć komputerowych". |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach, 2) 20 godz. - praca własna (bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury), 3) 25 godz. - praca własna - przygotowanie do zaliczenia/pracy zaliczeniowej. Razem: 75 godzin (3 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1) Wie na czym polega rola kształcąca, praktyczna i wychowawcza zadań w toku kształcenia; zna różne klasyfikacje zadań (K_W02). 2) Zna elementy metodyki rozwiązywania zadań - zakładającej kształtowanie twórczej postawy w podejściu do rozwiązywania problemów (K_W02). 3) Zna zagadnienia wymienione w pełnym opisie przedmiotu (K_W02). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1) Potrafi budować cykle zadań wokół wybranych pojęć matematycznych z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności (K_U23). 2) Umie przygotować scenariusz zajęć koła matematycznego w szkole podstawowej (K_U23). 3) Potrafi wykorzystać zadania do pogłębiania rozumienia wybranych pojęć matematyki szkolnej. (K_U23) 4) Potrafi budować strategie rozwiązania i skomentować wartość metodyczną zadania. (K_U23) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1) Przekazuje wiedzę w sposób zrozumiały (K_K02). 2) Dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy (K_K02). 3) Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące odnalezieniu brakujących elementów rozumowania.(K_K02). |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej i problemowej z wykorzystaniem m. in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia (w formie drukowanej lub umieszczanych w systemie moodle). |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot zwieńczający cykl zajęć przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki w szkole podstawowej na studiach I stopnia na kierunku matematyka. Celem zajęć jest kształtowanie u studenta aktywnej i twórczej postawy wobec zagadnień matematyki szkolnej ukrytej w zadaniach. |
Pełny opis: |
Podstawowa problematyka: 1. Zadanie i jego rola kształcąca, praktyczna i wychowawcza. 2. Różne klasyfikacje zadań. 3. Elementy metodyki rozwiązywania zadań - kształtowanie postaw a nie reguł. 4. Budowanie cykli zadań wokół wybranych pojęć z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności. 5. Organizacja i tematyka pracy koła matematycznego w szkole podstawowej. Powyższe zagadnienia demonstruje się na przykładach wybranych z następującego zakresu tematycznego: 1. system dziesiątkowy i inne systemy pozycyjne, 2. elementy teorii podzielności, 3. proste równania diofantyczne, 4. równania, 5. schematy obliczeń procentowych, 6. elementy kombinatoryki, 7. zasada szufladkowa Dirichleta, 8. gry matematyczne i zadania logiczne, 9. wzory skróconego mnożenia w obliczeniach arytmetycznych i algebraicznych, 10. konstrukcje geometryczne itp. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Bobiński, M. Kobus, A. Krause, P. Nodzyński, Liga Zadaniowa – 30 lat konkursu matematycznego; Aksjomat, Toruń, 2018. 2. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Liga Zadaniowa – XX lat – Zadania wybrane; Aksjomat, Toruń, 2007. 3. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Liga zadaniowa, wyd. "Aksjomat", Toruń 2004. 4. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Koło matematyczne w gimnazjum, wyd. "Aksjomat", Toruń 2010. 5. S. Jeleński, Lilavati, WSiP, Warszawa 1992. 6. G. Polya, Jak to rozwiązać?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 5. Broszury poświęcone edycjom Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów - seria Wydawnictwa Szkolnego OMEGA. i Olimpiadzie Matematycznej Juniorów 6. Miniatury matematyczne - seria wydawnictwa "Aksjomat". Literatura uzupełniająca: 1. Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki, Koło matematyczne w szkole podstawowej, wyd. "Aksjomat", Toruń 2008. 2. S. Jeleński , Śladami Pitagorasa, WSiP, Warszawa 1992. 3. Matematyka - czasopismo dla nauczycieli. 4. Matematyka w szkole - czasopismo dla nauczycieli (ros.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę - wystawianą na podstawie końcowego kolokwium (W1-W3,U3,U4,K1) lub wykonanych opracowań (scenariusze zajęć koła matematycznego, cykle zadań budowane wokół wybranych pojęć) - U1,U2,K2, K3. W skład oceny końcowej wchodzi ponadto ocena aktywności w czasie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krause | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krause | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krause | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krause | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.