Metodyka nauczania informatyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1MI1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania informatyki I |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Inf, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony przedmiot Dydaktyka Informatyki |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godzin konwersatorium 15 godzin pracy własnej - studiowanie odpowiednich dokumentów (Podstawa programowa) i przygotowanie fragmentów programu i planu nauczania 15 godzin praktyki śródrocznej w szkole podstawowej 5 godzin przygotowania do zajęć w szkole Razem 50 godzin 3 punkty ECTS (2 konwersatorium, 1 praktyka) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student nabywa wiedzy dotyczącej realizacji przedmiotu "Zajęcia komputerowe" na I i II etapie edukacyjnym - kl I-III i IV-VIII szkoły podstawowej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student nabywa umiejętności analizy podstawy programowej i konstrukcji programu i planu nauczania. Doskonali umiejętność realizacji zajęć lekcyjnych na I i II etapie edukacyjnym. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student kontynuuje proces nabywania kompetencji pełnowartościowego nauczyciela przedmiotów informatycznych na I i II etapie edukacyjnym. |
Metody dydaktyczne: | Jak zaznaczono niżej |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium (15h) prowadzone w ścisłym powiązaniu ze śródroczną praktyką przedmiotowo - metodyczną z informatyki w szkole (15 h). Celem zajęć jest merytoryczne i metodyczne wspieranie studenta w jego praktycznych działaniach w szkole oraz krytyczna analiza tych zajęć. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma strukturę dopasowaną do zreformowanego nauczania przedmiotów informatycznych w szkole podstawowej. Poświęcone jest nauce wypracowywania, poprzez praktyczne działanie, kompletu dokumentów wymaganych i wspomagających pracę nauczyciela informatyki (zajęć z komputerem). Zajęcia koncentrują się na I i II etapie edukacyjnym - analiza odpowiednich podstaw programowych pozwala na wytworzenie, drogą moderowanej dyskusji, koncepcji realizacji tych zajęć. Koncepcja jest z kolei podstawą konstrukcji programu nauczania i rozkładu materiału (planu nauczania). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce. 1, Między praktyką a teorią. Czego uczyć?, Mikom, Warszawa 2003. Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej w praktyce. 2, Jak uczyć?, Mikom, Warszawa 2003. E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Informatyka: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie rozszerzonym, WSiP, Warszawa 2004. E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. M. Sysło, Technologia Informacyjna: poradnik dla nauczycieli: kształcenie w zakresie podstawowym, WSiP, Warszawa 2003. Stanisław Juszczyk (red.), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003. Andrzej Walat, Zarys dydaktyki informatyki, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: G. Koba, Informatyka dla liceum ogólnokształcącego: poradnik metodyczny, cz. 1, cz. 2, Migra, Wrocław 2003, 2004. G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych: poradnik metodyczny, Migra, Wrocław 2002. |
Metody i kryteria oceniania: |
Głównym kryterium oceny studenta jest opinia szkolnego opiekuna praktyk o działalności dydaktycznej studenta w szkole w ramach śródrocznych praktyk przedmiotowo-metodycznych. Brana jest pod uwagę aktywność studenta w działaniu grupy konwersatoryjnej. |
Praktyki zawodowe: |
Immanentną i niezwykle ważną częścią zajęć jest śródroczna praktyka przedmiotowo- metodyczna z informatyki w szkole (15 godzin). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PRK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 10 miejsc
Praktyka, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Damian Kurpiewski | |
Prowadzący grup: | Damian Kurpiewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 10 miejsc
Praktyka, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Damian Kurpiewski | |
Prowadzący grup: | Damian Kurpiewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 10 miejsc
Praktyka, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Damian Kurpiewski | |
Prowadzący grup: | Damian Kurpiewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 10 miejsc
Praktyka, 15 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Damian Kurpiewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.