Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka nauczania matematyki I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M1MM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania matematyki I
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy: Mat+Fiz, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Mat+Inf, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot poprzedzony jest blokiem przedmiotów pedagogicznych.

Realizowany jest równolegle z przedmiotem Dydaktyka matematyki

1000-M1DYM.

Obowiązuje:

1. studentów studiów I stopnia, specjalności: Nauczanie matematyki, Nauczanie matematyki i informatyki w zakresie zajęć komputerowych,

2. studentów studiów II stopnia, specjalności Nauczanie matematyki, którzy ukończyli matematyczne studia licencjackie o specjalności nienauczycielskiej

Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium

30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium

50 godz. - praca własna - przygotowanie do konwersatorium na bieżąco, przygotowanie scenariuszy i innych opracowań w formie pisemnej, studiowanie literatury, przygotowanie do kolokwium, przygotowanie do egzaminu, egzamin.


Razem: 80 godzin (3 ECTS)


Praktyka śródroczna

20 godz. - uczestnictwo w zajęciach szkolnych

2 godz. - konsultacje indywidualne przed prowadzeniem lekcji

28 godz. - praca własna - przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki.


Razem: 50 godzin (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki (1000-M1MM1) student osiąga następujące efekty kształcenia:

W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych przedmiotów szkolnych, a także w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału (K_W01);

W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki, zna kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki (K_W01);

W3. posiada zaawansowaną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej (K_W02);

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1) student osiąga następujące efekty kształcenia:

U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania,

U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do nich właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z dziećmi, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł (K_U23, K_U24, K_U25)

U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy (K_U24),

U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne (K_U24).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1) student osiąga następujące efekty kształcenia:

K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) (K_K03),

K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych (K_K02),

K3. wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela (K_K04),

K4. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań

pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K02),

K5. przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły (K_K01).

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:

1. zajęcia konwersatoryjne prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m.in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia,


Praktyka śródroczna:

1. obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz poprzez dyskusję zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych.

2. konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego.

3. samodzielne prowadzenie lekcji w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu kształcenie u studentów spojrzenia na matematykę szkolną z pozycji nauczyciela, zapoznanie z ważnymi przykładami sposobów rozwiązywania problemów metodycznych oraz pomoc przy podejmowaniu samodzielnych prób tego typu.

Na studiach 1 st. przedmioty 1000-M1MM1 oraz 1000-M1MM2 stanowią przedmioty główne w bloku zajęć przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki. Na studiach 2 st. dla specjalności Nauczanie matematyki po studiach nienauczycielskich są to przedmioty: 1000-M1MM1, 1000-M2MM3, 1000-M2MM4.

Studentów studiów I stopnia obowiązuje praktyka ciągła w szkole podstawowej. Dotyczy to również studentów 2 stopnia, specjalności nauczanie matematyki po studiach nienauczycielskich.

Na przedmiot 1000-M1MM1 składają się dwa rodzaje zajęć: konwersatorium i śródroczna praktyka przedmiotowo-metodyczna. Obie formy zajęć wzajemnie się uzupełniają i są ściśle związane z wykładem z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM).

Pełny opis:

Konwersatorium

Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na poziomie klas IV-VIII szkoły podstawowej. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w szkole odbywając śródroczną praktykę.

1. Analiza doświadczeń zebranych przez studentów w trakcie śródrocznej praktyki w szkołach.

2. Struktura wiedzy przedmiotowej, dawne i aktualne podstawy programowe, analiza wybranych programów i cykli podręczników.

3. Tworzenie szczegółowych projektów lekcji nastawionych na rozwiązanie konkretnych problemów metodycznych.

4. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej.

5. Sposoby rozwiązywania wybranych (trudnych) problemów metodycznych matematyki szkolnej i ich praktyczne realizacje.  

6. Zadanie i jego rola w nauczaniu matematyki.

7. Kształtowanie, utrwalanie i sprawdzanie określonych umiejętności przy pomocy odpowiednich ćwiczeń.  

Praktyka śródroczna w szkole podstawowej

Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez

1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki w szkole podstawowej,

2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym ze szkolnym opiekunem praktyk,

3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich,

4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne

Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.

2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP Warszawa 1977.

3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.

4. S.Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.

5. Podstawa programowa nauczania matematyki.

Programy, podręcznik i zbiory zadań używane aktualnie w szkołach podstawowych oraz pomoce dydaktyczne sprzed reformy systemu edukacji. 

Literatura uzupełniająca:

Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1) składają się trzy elementy:

1. zaliczenie 1000-M1MM1-Konwersatorium - na ocenę,

2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M1MM1-Praktyka - bez oceny,

3. egzamin pisemny z Metodyki nauczania matematyki I.

Dodatkowo na egzaminie obowiązuje materiał z wykładu z Dydaktyki matematyki (1000-M1DYM).

Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach. Ocena z 1000-M1MM1-Konwersatorium wystawiana jest na podstawie ocen z wykonanych prac (np. scenariuszy zajęć w szkole, opracowań metodycznych zadań, kolokwium z definicji i twierdzeń matematyki szkolnej).

Zasady zaliczenia 1000-M1MM1-Praktyka opisuje regulamin praktyki śródrocznej dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.

Praktyki zawodowe:

W przypadku studiów nauczycielskich I stopnia z przedmiotem 1000-M1MM1 związana jest trzytygodniowa, 60-godzinna, (II rok nauczania matematyki) lub dwutygodniowa, 40-godzinna (II rok nauczania matematyki i informatyki w zakresie nauk komputerowych) ciągła praktyka przedmiotowo-metodyczna z matematyki. Praktykę tę studenci odbywają we wrześniu w szkołach podstawowych. Jest ona zaliczana jest w następnym roku akademickim.

W przypadku studiów nauczycielskich II stopnia po specjalnościach nienauczycielskich studentów obowiązuje analogiczna trzytygodniowa, 60-godzinna, ciągła praktyka przedmiotowo-metodyczna z matematyki. Praktykę tę studenci odbywają we wrześniu w szkole podstawowej. Jest ona zaliczana w następnym roku akademickim.

Regulamin praktyki ciągłej można znaleźć pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Praktyka, 20 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Praktyka, 20 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Praktyka, 20 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)