Metodyka nauczania matematyki II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1MM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki II |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Fiz, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Inf, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów: 1. 1000-M1DYM 2. 1000-M1MM1 (konwersatorium, praktyka, egzamin) oraz odbycie wrześniowej praktyki ciągłej w szkole podstawowej. Przedmiot obowiązuje studentów studiów I stopnia o specjalnościach: Nauczanie matematyki oraz Nauczanie matematyki i informatyki w zakresie zajęć komputerowych. |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | Konwersatorium 30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium 30 godz. - praca własna - przygotowanie do konwersatorium na bieżąco, przygotowanie opracowań w formie pisemnej, studiowanie literatury. Razem: 60 godzin (2 ECTS) Praktyka śródroczna 40 godz. (mii - 60 godz.) - uczestnictwo w zajęciach szkolnych po 20 godz. w każdym semestrze (mii - po 30 godz. w każdym sem.) 4 godz. - konsultacje indywidualne przed prowadzeniem lekcji 31 godz. (mii - 36 godz.) - praca własna - przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki. Razem: 75 godzin (3 ECTS), dla mii: 100 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II(1000-M1MM2) student osiąga następujące efekty kształcenia: W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych przedmiotów szkolnych, a także w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału (K_W01); W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki, zna kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki (K_W01); W3. posiada zaawansowaną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej (K_W02); |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2) student osiąga następujące efekty kształcenia: U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania, U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do nich właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z dziećmi, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł (K_U23, K_U24, K_U25) U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy (K_U24), U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne (K_U24). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2) student osiąga następujące efekty kształcenia: K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) (K_K03), K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych (K_K02), K3. wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela (K_K04), K4. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K02), K5. przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły (K_K01). |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: 1. zajęcia konwersatoryjne prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m.in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia, Praktyka śródroczna: 1. obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz poprzez dyskusję zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych, 2. konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego, 3. samodzielne prowadzenie lekcji w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2), tak jak i poprzedzający go 1000-M1MM1, stanowią, obok 1000-M1DYM, przedmioty główne w bloku zajęć na studiach I stopnia przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki. Przedmiot 1000-M1MM2 obejmuje dwa rodzaje zajęć: 1000-M1MM2-Konwersatorium oraz 1000-M1MM2 -Praktyka, które wzajemnie się uzupełniają. Zajęcia mają na celu kształcenie u studentów spojrzenia na matematykę szkolną z pozycji nauczyciela, kształtowanie otwartej i twórczej postawy wobec aktualnych programów, zachodzących zmian w systemie edukacji oraz zróżnicowanych potrzeb uczniów. Celem tych zajęć jest także uwrażliwienie przyszłych nauczycieli na to, w jaki sposób przekazywać uczniom na różnych poziomach nauczania rozmaite elementy metodologii matematyki. |
Pełny opis: |
Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na poziomie klas IV-VIII szkoły podstawowej. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w czasie śródrocznej praktyki przedmiotowo-metodycznej. Konwersatorium 1. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej. 2. Problemy metodyczne wiążące się z nauczaniem nowego języka symbolicznego. 3. Podstawowe techniki i strategie rozumowania stosowane w matematyce i możliwości użycia ich na różnych poziomach nauczania, w szczególności definiowanie, formułowanie i stosowanie twierdzeń, argumentowanie. 4. Zadanie i jego rola w nauczaniu matematyki. 5. Sposoby badania wiedzy i osiągnięć ucznia. 6. Indywidualizacja w procesie nauczania. Praktyka śródroczna w szkole podstawowej Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez 1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki w szkole podstawowej, 2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym opiekunem praktyk, 3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich, 4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982. 2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP Warszawa 1977. 3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989. 4. S.Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990. Programy, podręczniki i zbiory zadań używane aktualnie w szkołach podstawowych oraz pomoce dydaktyczne sprzed reformy. Literatura uzupełniająca: Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2) składają się dwa elementy: 1. zaliczenie 1000-M1MM2-Konwersatorium - na ocenę, 2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M1MM2- Praktyka - bez oceny Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach. Ocena z 1000-M1MM2-Konwersatorium wystawiana jest na podstawie ocen ze sprawdzianów pisemnych. Zasady zaliczenia śródrocznej praktyki 1000-M1MM2-Praktyka opisuje regulamin dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.