Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka nauczania matematyki II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M1MM2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania matematyki II
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy: Mat+Fiz, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe
Mat+Inf, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotów:

1. 1000-M1DYM

2. 1000-M1MM1 (konwersatorium, praktyka, egzamin)

oraz odbycie wrześniowej praktyki ciągłej w szkole podstawowej.

Przedmiot obowiązuje studentów studiów I stopnia o specjalnościach: Nauczanie matematyki oraz Nauczanie matematyki i informatyki w zakresie zajęć komputerowych.


Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium

30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium

30 godz. - praca własna - przygotowanie do konwersatorium na bieżąco, przygotowanie opracowań w formie pisemnej, studiowanie literatury.


Razem: 60 godzin (2 ECTS)



Praktyka śródroczna

40 godz. (mii - 60 godz.) - uczestnictwo w zajęciach szkolnych po 20 godz. w każdym semestrze (mii - po 30 godz. w każdym sem.)

4 godz. - konsultacje indywidualne przed prowadzeniem lekcji

31 godz. (mii - 36 godz.) - praca własna - przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki.


Razem: 75 godzin (3 ECTS), dla mii: 100 godz. (4 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II(1000-M1MM2) student osiąga następujące efekty kształcenia:

W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych przedmiotów szkolnych, a także w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału (K_W01);

W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki, zna kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki (K_W01);

W3. posiada zaawansowaną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej (K_W02);

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2) student osiąga następujące efekty kształcenia:

U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania,

U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do nich właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z dziećmi, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł (K_U23, K_U24, K_U25)

U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy (K_U24),

U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne (K_U24).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po zaliczeniu przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2) student osiąga następujące efekty kształcenia:

K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) (K_K03),

K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych (K_K02),

K3. wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela (K_K04),

K4. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań

pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K02),

K5. przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły (K_K01).

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:

1. zajęcia konwersatoryjne prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m.in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia,


Praktyka śródroczna:

1. obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz poprzez dyskusję zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych,

2. konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego,

3. samodzielne prowadzenie lekcji w klasach IV-VIII szkoły podstawowej.

Skrócony opis:

Przedmiot Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2), tak jak i poprzedzający go 1000-M1MM1, stanowią, obok 1000-M1DYM, przedmioty główne w bloku zajęć na studiach I stopnia przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki. Przedmiot 1000-M1MM2 obejmuje dwa rodzaje zajęć: 1000-M1MM2-Konwersatorium oraz 1000-M1MM2 -Praktyka, które wzajemnie się uzupełniają.

Zajęcia mają na celu kształcenie u studentów spojrzenia na matematykę szkolną z pozycji nauczyciela, kształtowanie otwartej i twórczej postawy wobec aktualnych programów, zachodzących zmian w systemie edukacji oraz zróżnicowanych potrzeb uczniów. Celem tych zajęć jest także uwrażliwienie przyszłych nauczycieli na to, w jaki sposób przekazywać uczniom na różnych poziomach nauczania rozmaite elementy metodologii matematyki.

Pełny opis:

Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na poziomie klas IV-VIII szkoły podstawowej. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w czasie śródrocznej praktyki przedmiotowo-metodycznej.

Konwersatorium

1. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej.

2. Problemy metodyczne wiążące się z nauczaniem nowego języka symbolicznego.

3. Podstawowe techniki i strategie rozumowania stosowane w matematyce i możliwości użycia ich na różnych poziomach nauczania, w szczególności definiowanie, formułowanie i stosowanie twierdzeń, argumentowanie.

4. Zadanie i jego rola w nauczaniu matematyki.

5. Sposoby badania wiedzy i osiągnięć ucznia.

6. Indywidualizacja w procesie nauczania.

Praktyka śródroczna w szkole podstawowej

Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez

1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki w szkole podstawowej,

2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym opiekunem praktyk,

3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich,

4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne

Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.

2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP Warszawa 1977.

3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.

4. S.Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.

Programy, podręczniki i zbiory zadań używane aktualnie w szkołach podstawowych oraz pomoce dydaktyczne sprzed reformy. 

Literatura uzupełniająca:

Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki II (1000-M1MM2) składają się dwa elementy:

1. zaliczenie 1000-M1MM2-Konwersatorium - na ocenę,

2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M1MM2- Praktyka - bez oceny

Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach. Ocena z 1000-M1MM2-Konwersatorium wystawiana jest na podstawie ocen ze sprawdzianów pisemnych.

Zasady zaliczenia śródrocznej praktyki 1000-M1MM2-Praktyka opisuje regulamin dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)