Matematyczne modele równowagi rynkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1MRR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyczne modele równowagi rynkowej |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat, spec. MEF, I st, stacjonarne, 3 rok, przedmioty specjalizacyjne Mat, spec. MEF, II st, stacjonarne, przedmioty specjalistyczne Mat. ogólna, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty do wyboru (matematyczne) Mat., sp. nauczycielskie, II st., stacjonarne, przedmioty do wyboru + uzup. stand. kszt. Mat., sp. zastosowania, II st., stac., przedmioty do wyboru + uzup. stand. kszt. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student musi wcześniej przejść przez kursu przedmiotów Analiza Matematyczna I i II oraz Algebra Liniowa z Geometrią. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. – wykład 4 godz. - egzamin 30 godz. - ćwiczenia: 50 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, 35 godz. praca własna - przygotowanie do egzaminu. RAZEM: 149 godz. 6 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student: - potrafi użyć formalizmu matematycznego do budowy i analizy prostych modeli matematycznych w innych dziedzinach nauk (K_W02), m.in. potrafi zdefiniować pojęcie funkcji popytu oraz operuje jej własnościami w celu uzyskania wniosków natury ekonomicznej, potrafi zdefiniować pojęcia przestrzeni i funkcji produkcyjnej - zna wybrane zastosowania matematyki w naukach ekonomicznych (K_W03), m.in. operuje pojęciem relacji preferencji i funkcji użyteczności oraz zna ich interpretację ekonomiczną; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu student: - potrafi stosować odpowiednie do problemów metody i techniki matematyczne , m.in. umie wykorzystać pojęcia teorii produkcji do rozwiązywania prostych zadań optymalnej produkcji, wyznaczyć stany równowagi konkurencyjnej dla modeli gospodarki konkurencyjnej (K_U02). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu kursu student: - pokonywania trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu i systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter (K_K04). |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony metodą tradycyjną. Wprowadzane pojęcia i fakty ilustrowane przykładami. Ćwiczenia z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego wzbogacone o zestawy zadań do indywidualnego rozwiązania. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład ma charakter wstępu do podstawowych problemów ekonomii matematycznej. Celem wykładu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami ekonomii matematycznej oraz statycznymi modelami gospodarki rynkowej. Celem prowadzonych ćwiczeń jest zilustrowanie poznanych na wykładzie teorii na konkretnych przykładach. |
Pełny opis: |
1. Teoria popytu – Relacje preferencji konsumenta – Funkcja użyteczności – Interpretacje ekonomiczne – Funkcja popytu 2. Teoria produkcji – Przestrzeń produkcyjna i funkcja produkcji – Funkcja produkcji Cobba-Douglasa – Producent w warunkach doskonałej konkurencji 3. Modele równowagi rynkowej – Model rynku Arrowa-Hurwicza – Model Arrowa-Debreugo-McKenziego |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Z. Grande, J. Kwiatkowski, Matematyka i jej zastosowania w ekonomii, Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Olsztyn, 2001. 2. E. Panek, Elementy ekonomii matematycznej: statyka , Wyd. Naukowe PWN,Warszawa, 1993. 3. E. Panek, Ekonomia matematyczna, Wyd. AE, Poznań, 2003. Literatura uzupełniająca 1. G. Debreu, Theory of Value, Wiley, New York, 1959. 2. H. Nikaido, Convex structures and economic theory, Academic Press, New York-London, 1968. 3. E. Panek, Elementy ekonomii matematycznej: równowaga i wzrost , Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997. 4. A. Takayama, Mathematical economics, Cambridge University Press, Cambridge, 1985. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: egzamin ustny. Studenta obowiązuje materiał prezentowany w trakcie wykładu. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Ocena będzie wystawiana na podstawie sprawdzianu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Frączek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Frączek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Frączek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Frączek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Frączek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Frączek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.