Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (do II etapu edukacyjnego)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M1PRK-PED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0119) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (do II etapu edukacyjnego)
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Udział w zajęciach teoretycznych w ramach specjalności nauczycielskiej.

Całkowity nakład pracy studenta:

30 godzin praktyk realizowanych równolegle z zajęciami w uczelni.

Efekty uczenia się - wiedza:

2. posiada wiedzę na temat:


a) podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji,


b) projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na danym etapie edukacyjnym,


c)metodyki wykonywania zadań,


d)bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole,

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/studentka:


1. posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i dydaktyki w praktyce pedagogicznej.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1.. potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych ,wykorzystywać wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i dydaktyczną do analizowania, interpretowania i prognozowania tych sytuacji i zdarzeń oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na danym etapie edukacyjnym.


2. posiada rozwinięte kompetencji komunikacyjne, potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk.


3. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły.


4. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu efektywnego realizowania działań pedagogicznych.


5. potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, posiada umiejętność pracy z grupą.


6. potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania, metody i treści zależnie od potrzeb i możliwości uczniów.


7. potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji.


8. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.

Skrócony opis:

Celem praktyki jest zdobycie kompetencji dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

Pełny opis:

W trakcie odbywania praktyki student/studentka powinien/powinna w szczególności:

1. obserwować czynności podejmowane przez opiekuna praktyk w czasie prowadzonych przez niego lekcji (zajęć), stosowane przez niego metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, interakcje społeczne, procesy komunikowania społecznego w klasie (nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń) i role pełnione przez uczniów, sposoby aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz sposoby ich oceniania, działania podejmowane przez opiekuna praktyk w celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dyscypliny.

2. współdziałać z opiekunem praktyk w planowaniu i realizowaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, w tym wykorzystywaniu narzędzi multimedialnych, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów oraz podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

3. pełnić rolę nauczyciela w zakresie: planowania lekcji, określania jej celów, doboru metod i form pracy, dostosowania poziomu komunikacji w toku lekcji poziomu rozwoju uczniów, animowania aktywności poznawczej uczniów oraz rozwijania umiejętności samodzielnego zdobywania przez nich wiedzy, diagnozowania poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, podejmowania działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej adekwatnie do bieżących problemów i sytuacji, nawiązywania współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz rodzicami uczniów.

4. analizować i interpretować własne doświadczenia i obserwowane zdarzenia i sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, autoewaluację pełnionej roli nauczyciela oraz ocenę przebiegu prowadzonych lekcji/zajęć i stopnia realizacji zamierzonych celów, a także wymianę poglądów i doświadczeń w grupie studentów.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest pozytywna opinia opiekuna praktyk oraz pozytywna ocena prowadzonego przez studenta/studentkę dzienniczka praktyk, ewentualnie innych samodzielnie przygotowanych materiałów (np. konspektów zajęć, pomocy dydaktycznych, itp.)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)