Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (do II etapu edukacyjnego)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1PRK-PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (do II etapu edukacyjnego) |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Udział w zajęciach teoretycznych w ramach specjalności nauczycielskiej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin praktyk realizowanych równolegle z zajęciami w uczelni. |
Efekty uczenia się - wiedza: | 2. posiada wiedzę na temat: a) podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji, b) projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na danym etapie edukacyjnym, c)metodyki wykonywania zadań, d)bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka: 1. posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i dydaktyki w praktyce pedagogicznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1.. potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych ,wykorzystywać wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i dydaktyczną do analizowania, interpretowania i prognozowania tych sytuacji i zdarzeń oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na danym etapie edukacyjnym. 2. posiada rozwinięte kompetencji komunikacyjne, potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk. 3. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły. 4. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu efektywnego realizowania działań pedagogicznych. 5. potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych, posiada umiejętność pracy z grupą. 6. potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania, metody i treści zależnie od potrzeb i możliwości uczniów. 7. potrafi analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji. 8. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest zdobycie kompetencji dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. |
Pełny opis: |
W trakcie odbywania praktyki student/studentka powinien/powinna w szczególności: 1. obserwować czynności podejmowane przez opiekuna praktyk w czasie prowadzonych przez niego lekcji (zajęć), stosowane przez niego metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, interakcje społeczne, procesy komunikowania społecznego w klasie (nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń) i role pełnione przez uczniów, sposoby aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz sposoby ich oceniania, działania podejmowane przez opiekuna praktyk w celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dyscypliny. 2. współdziałać z opiekunem praktyk w planowaniu i realizowaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, w tym wykorzystywaniu narzędzi multimedialnych, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów oraz podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 3. pełnić rolę nauczyciela w zakresie: planowania lekcji, określania jej celów, doboru metod i form pracy, dostosowania poziomu komunikacji w toku lekcji poziomu rozwoju uczniów, animowania aktywności poznawczej uczniów oraz rozwijania umiejętności samodzielnego zdobywania przez nich wiedzy, diagnozowania poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, podejmowania działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej adekwatnie do bieżących problemów i sytuacji, nawiązywania współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz rodzicami uczniów. 4. analizować i interpretować własne doświadczenia i obserwowane zdarzenia i sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, autoewaluację pełnionej roli nauczyciela oraz ocenę przebiegu prowadzonych lekcji/zajęć i stopnia realizacji zamierzonych celów, a także wymianę poglądów i doświadczeń w grupie studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest pozytywna opinia opiekuna praktyk oraz pozytywna ocena prowadzonego przez studenta/studentkę dzienniczka praktyk, ewentualnie innych samodzielnie przygotowanych materiałów (np. konspektów zajęć, pomocy dydaktycznych, itp.) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.