Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1Psych |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie podstawowej wiedzy o relacjach międzyludzkich i z zakresu psychologii |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy: - udział w ćwiczeniach - 15 godzin - udział w wykładzie - 15 godzin Przygotowanie się: - do zajęć - 10 godzin - do egzaminu - 15 godzin Łącznie: 30 +25= 55 (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wykład i ćwiczenia: Student zna: B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; B.1. W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji. W tym informacje na temat różnych zachowań społecznych, komunikacji interpersonalnej, stresu i frustracji oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Ma wiedze na temat rodzajów komunikacji, barier jakie występują w komunikowaniu się i przeciwdziałaniu oraz niwelowaniu tych barier. Zna techniki skutecznej komunikacji, autoprezentacji oraz ma wiedze na temat stereotypów i ich wpływu na postrzeganie grup i osób w sytuacjach konfliktowych. Student: B.1.W4. ma wiedze na temat procesów uczenia się oraz modeli uczenia się. Ma świadomość trudności jakie mogą wystąpić w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji. Ma wiedze na temat metod wspomagania rozwoju dziecka oraz technik i metod usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami. B.1.W5. opisuje zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: wie czym są zasoby własne w pracy. Ma świadomość czym jest wypalenie zawodowe nauczyciela i jak mu przeciwdziałać. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Wykład i ćwiczenia: Student potrafi: B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów; B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się; B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej; B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; Student: B.1.U5. analizuje i rozpoznaje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; B.1.U7. radzi sobie ze stresem i potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; B.1.U8. planuje działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Wykład i ćwiczenia: Student: B.1. K1. posiada umiejętność autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; B.1.K2. posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: - Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, giełda pomysłów, gry edukacyjne, obserwacja - Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz, drama, inscenizacja - Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka - Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę na temat emocjonalnego, psychologicznego, społecznego i fizycznego funkcjonowania człowieka, zwłaszcza dzieci i adolescentów jako uczestników edukacji, ich możliwych trudności emocjonalnych, zachowania czy zaburzeń osobowości oraz technik interwencyjnych i możliwych metod wsparcia, które studenci będą mogli wykorzystać w swojej pracy zawodowej. Na wykładzie zagadnienia te omówione zostaną od strony definicji, klasyfikacji i etiologii. W trakcie ćwiczeń zagadnienia teoretyczne będą dyskutowane, a niezbędne umiejętności nauczyciela w relacji z uczniami, rodzicami i współpracownikami ćwiczone w bezpiecznych warunkach zajęć na podstawie fragmentów filmów, książek lub prawdziwych wydarzeń i doświadczenia własnego studentów na podstawie metody doświadczeń Kolba. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład: 1. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Okres młodszy szkolny i okres adolescencji. Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w tych okresach rozwojowych. 2. Wybrane zagadnienia z psychopatologii rozwojowej. Trudności rozwojowe. Zaburzenia i choroby psychiczne: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania. Uczeń w spectrum autyzmu. Uczeń z trudnościami w koncentracji uwagi. Problem żałoby i straty. Możliwości wsparcia ucznia z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego. 3. Praca z rodziną ucznia. Rodzina funkcjonalna a rodzina dysfunkcjonalna. Współpraca z rodziną i instytucjami pomocowymi. Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze w szkole - zasady ich tworzenia. Komunikacja nauczyciel-rodzic. Ćwiczenia: Na podstawie 1 punktu wykładu: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych oraz rozwoju człowieka w ciągu życia 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. Na podstawie pkt 2 wykładu: 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. Na podstawie punktu 3 wykładu: 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp. |
Literatura: |
Bibliografia do zajęć: student zapoznaje się z wybraną pozycją: Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Metody oceniania: Wykład: egzamin pisemny- B.1.W2., B.1.W3., B.1.W4.,B.1.W5.,B.1.U1., B.1.U2.,B.1.U3; B.1.U4., B.1.U5; B.1.K1; B.1.K2. Ćwiczenia: - aktywności studenta na zajęciach: przygotowanie do dyskusji na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie oraz przesłanych materiałów; uczestniczenie aktywne w proponowanych ćwiczeniach, przygotowywanie na podstawie ustalonych reguł i tematu scenariusza zajęć dla uczniów - 40% B.1.U3; B.1.U4., B.1.U5; B.1.U7., B.1.U8; B.1.K1; B.1.K2. - kolokwium końcowe - 60% - B.1.W2., B.1.W3., B.1.W4.,B.1.W5.,B.1.U1., B.1.U2.,B.1.U3; B.1.U4., B.1.U5; |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Banasiak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Banasiak, Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Fopka-Kowalczyk, Lidia Wiśniewska-Nogaj | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Fopka-Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę na temat psychologicznego funkcjonowania człowieka, zwłaszcza dzieci i adolescentów jako uczestników edukacji, ich możliwych trudności emocjonalnych, zachowania czy zaburzeń osobowości oraz technik interwencyjnych i możliwych metod wsparcia, które studenci będą mogli wykorzystać w swojej pracy zawodowej. Na wykładzie zagadnienia te omówione zostaną od strony definicji, klasyfikacji i etiologii. W trakcie ćwiczeń zagadnienia teoretyczne będą dyskutowane, a niezbędne umiejętności nauczyciela ćwiczone w bezpiecznych warunkach zajęć na podstawie fragmentów filmów, książek lub prawdziwych wydarzeń. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Okres młodszy szkolny i okres adolescencji. Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w tych okresach rozwojowych. 2. Wybrane zagadnienia z psychopatologii rozwojowej. Trudności rozwojowe. Zaburzenia i choroby psychiczne: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania. Uczeń w spectrum autyzmu. Uczeń z trudnościami w koncentracji uwagi. Problem żałoby i straty. Możliwości wsparcia ucznia z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego. 3. Praca z rodziną ucznia. Rodzina funkcjonalna a rodzina dysfunkcjonalna. Współpraca z rodziną i instytucjami pomocowymi. Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze w szkole - zasady ich tworzenia. Komunikacja nauczyciel-rodzic. Ćwiczenia: Na podstawie treści wykładu pkt 1: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych. 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. Na podstawie pkt 2 wykładu: 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. Na podstawie pkt 3 wykładu: 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp. |
|
Literatura: |
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady i ćwiczenia z psychologii mają za zadanie wyposażyć studenta w podstawową wiedzę na temat psychologicznego funkcjonowania człowieka, zwłaszcza dzieci i adolescentów jako uczestników edukacji, ich możliwych trudności emocjonalnych, zachowania czy zaburzeń osobowości oraz technik interwencyjnych i możliwych metod wsparcia, które studenci będą mogli wykorzystać w swojej pracy zawodowej. Na wykładzie zagadnienia te omówione zostaną od strony definicji, klasyfikacji i etiologii. W trakcie ćwiczeń zagadnienia teoretyczne będą dyskutowane, a niezbędne umiejętności nauczyciela ćwiczone w bezpiecznych warunkach zajęć na podstawie fragmentów filmów, książek lub prawdziwych wydarzeń. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej. Okres młodszy szkolny i okres adolescencji. Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w tych okresach rozwojowych. 2. Wybrane zagadnienia z psychopatologii rozwojowej. Trudności rozwojowe. Zaburzenia i choroby psychiczne: depresja, lęk, zachowania suicydalne, zaburzenia odżywania. Uczeń w spectrum autyzmu. Uczeń z trudnościami w koncentracji uwagi. Problem żałoby i straty. Możliwości wsparcia ucznia z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego. 3. Praca z rodziną ucznia. Rodzina funkcjonalna a rodzina dysfunkcjonalna. Współpraca z rodziną i instytucjami pomocowymi. Zajęcia profilaktyczno-wychowawcze w szkole - zasady ich tworzenia. Komunikacja nauczyciel-rodzic. Ćwiczenia: Na podstawie treści wykładu pkt 1: 1. Analiza cech i funkcjonowania ucznia na podstawie omówionych koncepcji psychologicznych. 2. Zasady komunikacji z uczniem, jego rodzicami w zależności od trudności doświadczanych przez ucznia, także z klasą. Analiza indywidualnych przypadków, fragmentu filmu i wybranych treści. Na podstawie pkt 2 wykładu: 3. Analiza porównawcza cech rodziny zdrowej i z trudnościami na podstawie doświadczeń własnych i przygotowanych materiałów (dyskusja, metoda doświadczeń, fragmenty filmów). Drama - wpływ roli przyjętej przez dziecko na jego funkcjonowanie w szkole i w relacjach społecznych. 4-6. Case study oraz psychodramy dotyczące różnych omówionych na wykładzie zaburzeń i trudności uczniów oraz poznanie strategii stosowania technik interwencji w zależności od trudności. Na podstawie pkt 3 wykładu: 7. Dyskusja i ćwiczenie na podanych przykładach współpracy z rodziną ucznia i z innymi instytucjami adekwatnie do omawianych trudności. Także: przykłady listów do rodziców, instytucji itp. |
|
Literatura: |
Bourne, E.J.(2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Wydawnictwo UJ. Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2017). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. Cave, S. (2005). Terapie zaburzeń psychicznych. GWP. Chatizow, J. (2018). Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Difin. - Cierpiałkowska, L. (2016), Psychopatologia. WN Scholar. - Dąbrowska-Jabłońska, J. (red.). (2012). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Wydawnictwo: Impuls. - Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. - Fopka-Kowalczyk (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Opowiadania i bajki.Wyd. Difin. - Hershfield, J., Corboy, T. (2016). Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne. Poradnik z ćwiczeniami opartymi na uważności i terapii poznawczo-behawioralnej, Wydawnictwo UJ. - Janowski A. ( 1995 ). Uczeń w teatrze życia szkolnego. WsiP. - Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo: Hachette Livre Polska. - Kołakowski, A., Siwek, K., Ambroziak, K. (2021). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, GWP. - Kubler-Ross (2007) Rozmowy o śmierci i umieraniu. Media Rodzina. - Leathers, D.G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowanie. WN PWN. - Remberk, B. (red.) (2022). Postępowanie w wybranych zaburzeniach psychicznych u dzieci i młodzieży, Wydawnictwo lekarskie: PZWL. - Sęk H. (2005). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. WN Scholar - Węglasz, J., Bętkowska, D. (2023). Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Wyd. Harmonia. - Wsparcie dziecka w żałobie: https://tumbo.umk.pl/pages/home/. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.