Równania różniczkowe zwyczajne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1RRZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Równania różniczkowe zwyczajne |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat, spec. MEF, I st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe Mat. ogólna, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe Mat., sp. nauczycielskie, II st., stacjonarne, przedmioty do wyboru + uzup. stand. kszt. Mat., sp. zastosowania, II st., stac., przedmioty do wyboru + uzup. stand. kszt. |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 45 godz. - wykład; 30 godz. - ćwiczenia; 15 godz. - laboratorium 4 godz. - egzamin; 70 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury; 30 godz. praca własna - przygotowanie do egzaminu. Razem: 194 godz. 8 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu 1000-M1RRZ student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów I stopnia na kierunku matematyka): W1: dobrze rozumie rolę i znaczenie dowodu w matematyce, a także pojęcie istotności założeń (K_W02); W2: zna pojęcia wstępne i przykłady (równanie różniczkowe zwyczajne i jego rozwiązanie, przykłady równań różniczkowych (K_W04); W3: zna twierdzenia dotyczące istnienia rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (lemat Eulera, twierdzenie Cauchy-Peano) (K_W04); W4: zna twierdzenia dotyczące jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (nierówność Gronwalla) (K_W04); W5: zna twierdzenia dotyczące istnienia i jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (twierdzenie Picarda-Lindelöfa) (K_W04); W6: zna globalne twierdzenie o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań (K_W04); W7: zna pojęcia związane z liniowymi równaniami różniczkowymi (wronskian, lemat Liouville'a, twierdzenie o wariacji stałych, e^(At)) (K_W04); W8: zna pojecie lokalnego układu dynamicznego indukowanego przez autonomiczne równanie różniczkowe (K_W04). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu 1000-M1RRZ student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów I stopnia na kierunku matematyka): U1: potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i na piśmie, prezentować twierdzenia, ich dowody oraz podstawowe pojęcia przedstawione podczas kursu (K_U01); U2: potrafi rozwiązywać podstawowe typy równań różniczkowych zwyczajnych, w szczególności układy równań różniczkowych liniowych o stałych współczynnikach (K_U19); U3: potrafi zinterpretować rozwiązanie równania różniczkowego na podstawie portretu fazowego (K_U19); U4: potrafi stosować twierdzenia o istnieniu i jednoznaczności rozwiązań równań różniczkowych zwyczajnych (K_U19); U5: potrafi uczyć się samodzielnie (K_U26). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu kursu 1000-M1RRZ student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów I stopnia na kierunku matematyka): K1: rozumie we właściwy sposób sformułowania pytań i problemów, poprawnie posługuje się terminologią fachową (K_K02); K2: analizuje problem w poprawny sposób posługując się zasadami logiki (K_K02); K3: przekazuje zdobytą wiedzę w zrozumiały sposób (K_K02). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot przeznaczony dla studentów studiów I stopnia na kierunku matematyka. Wykład podzielony jest na dwie części. Pierwsza część poświęcona jest podstawowym zagadnieniom teorii równań różniczkowych zwyczajnych. W drugiej części omawia się elementy jakościowej teorii równań różniczkowych zwyczajnych. |
Pełny opis: |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa:
Literatura uzupełniająca:
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3. Kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2. Przedmiot obejmuje 45 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń i 15 godzin laboratorium. - Zaliczenie ćwiczeń studenci uzyskują na podstawie otrzymania pozytywnych ocen z dwóch sprawdzianów obejmujących zadania rachunkowe. Zaliczenie laboratorium studenci uzyskują na podstawie pozytywnej oceny ze sprawdzianu obejmującego zadania rachunkowe. - Egzamin składa się z części ustnej. Odbywa się po II semestrze zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR WYK
CW
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 45 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Rybicki | |
Prowadzący grup: | Marta Kowalczyk, Sławomir Rybicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT WYK
ŚR WYK
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 45 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Rybicki | |
Prowadzący grup: | Aleksander Ćwiszewski, Sławomir Rybicki, Piotr Stefaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ WYK
PT CW
LAB
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
Wykład, 45 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Rybicki | |
Prowadzący grup: | Sławomir Rybicki, Piotr Stefaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.