Teoria gier w ekonomii matematycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M1TGE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria gier w ekonomii matematycznej |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat, spec. MEF, I st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty specjalizacyjne Mat, spec. MEF, I st, stacjonarne, 3 rok, przedmioty specjalizacyjne Mat, spec. MEF, II st, stacjonarne, przedmioty specjalistyczne Mat. ogólna, I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty do wyboru Mat. ogólna, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty do wyboru (matematyczne) Mat., sp. nauczycielskie, II st., stacjonarne, przedmioty do wyboru + uzup. stand. kszt. Mat., sp. zastosowania, II st., stac., przedmioty do wyboru + uzup. stand. kszt. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowy kurs analizy matematycznej oraz algebry liniowej. Przydatne także elementarne wiadomości z rachunku prawdopodobieństwa. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. - wykład 30 godz. - ćwiczenia: 40 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, 50 godz. praca własna - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu. RAZEM: 150 godz. 6 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student: W1: zna podstawowe pojęcia teorii gier, np. gra w postaci strategicznej i ekstensywnej, punkt (doskonałej) równowagi, wartość gry macierzowej, gra koalicyjna, rdzeń, W2: zna najważniejsze twierdzenia o istnieniu punktów równowagi, W3: zna wybrane modele zjawisk ekonomicznych lub społecznych zbudowane w oparciu o pojęcia teorii gier, (odniesienie do efektów kierunkowych dla kierunku matematyka, studia I stopnia: K_W01, K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu student: U1: znajduje punkty równowagi dla pewnych klas gier, w tym dla mieszanych rozszerzeń "małych" gier dwuosobowych, U2: znajduje strategie zwycięskie i punkty doskonałej równowagi skończonych gier w postaci ekstensywnej, U3: oblicza wartość i strategie optymalne gier macierzowych 2xn, U4: znajduje rdzeń nieskomplikowanych gier koalicyjnych. (odniesienie do efektów kierunkowych dla kierunku matematyka, studia I stopnia: K_U01, K_U25, K_U26) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Realizacja przedmiotu rozwija następujące kompetencje: K1: umiejętność przekazania posiadanej wiedzy w formie pisemnej, K2: systematyczność i wytrwałość, (odniesienie do efektów kierunkowych dla kierunku matematyka, studia I stopnia: K_K03, K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Wykład i ćwiczenia prowadzone w tradycyjny sposób. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami teorii gier i wybranymi ich zastosowaniami w naukach ekonomicznych. Przedstawione będą klasyczne twierdzenia takie jak twierdzenie Nasha, twierdzenie von Neumanna. Dowody części faktów podane będą w całości, w niektórych przypadkach ograniczymy się do i szkiców bądź intuicji. W ramach ćwiczeń studenci nabędą umiejętności rozwiązywania wybranych zagadnień z zakresu klasycznej teorii gier. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie, informacje o historii teorii gier, najprostsze przykłady i podstawowe pojęcia: najlepsza odpowiedź, równowaga, dominacja. 2. Gry w postaci strategicznej. Rozwiązywanie gier przez eliminacje strategii dominowanych. 3. Przykład: model duopolu Cournota. 4. Mieszane rozszerzenie gry skończonej, twierdzenie Nasha. Znajdowanie punktów równowagi. 5. Dwuosobowe gry o sumie zerowej. Strategie optymalne, wartość, związek z punktami równowagi. Gry macierzowe, twierdzenie von Neumanna. Poszukiwanie wartości i strategii optymalnych gier macierzowych. Zastosowania programowania liniowego. 6. Gry w postaci ekstensywnej. Strategie, równowaga i doskonała równowaga. Twierdzenia o istnieniu punktów (doskonałej) równowagi dla gier ekstensywnych. Gry targu z naprzemiennymi ofertami (model Rubinsteina). 7. Modyfikacje pojęcia gry ekstensywnej. Gry z ruchami losowymi i z niekompletną informacją. 8. Gry koalicyjne. Rdzeń, zbiory stabilne, zbiór przetargowy. 8. Informacja o grach powtarzanych. |
Literatura: |
Podstawowa - M. Malawski, A. Wieczorek i H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN Warszawa 2004. - M. J. Osborne i A. Rubinstein, A Course in Game Theory, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1996. - G. Owen, Teoria gier, PWN Warszawa 1975. 3. P.D. Straffin, Teoria gier, Scholar 2003. Uzupełniająca - D. Fudenberg i J. Tirole, Game Theory, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1991. - V. Krishna, Auction Theory, Academic Press, 2002. - R. D. Luce i H. Raiffa, Gry i decyzje, PWN, Warszawa 1964. - J. C. C. McKinsey, Introduction to The Theory of Games, The RAND Corporation 1952. - M. Mesterton-Gibbons, An Introduction to Game-Theoretic Modelling, Student Mathematical Library, Vol. II, (2001) AMS. - B. Peleg i P. Sudhölter, Introduction to the Theory of Cooperative Games, Kluwer, 2003. - J. Watson, Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WNT, Warszawa 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie sprawdzianów pisemnych. Sprawdzane efekty: U1, U2, U3, U4, W3, K2 Egzamin pisemny po zakończeniu zajęć. Sprawdzane efekty: W1, W2, W3, U2, K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kasjan | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kasjan, Piotr Malicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Zajęcia (wykład i ćwiczenia) będą odbywały się zdalnie on-line, w terminach określonych w planie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Kasjan | |
Prowadzący grup: | Stanisław Kasjan, Piotr Malicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Zajęcia (wykład i ćwiczenia) będą odbywały się zdalnie on-line, w terminach określonych w planie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.