Analiza dynamiczna procesów ekonomicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M2ADPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dynamiczna procesów ekonomicznych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Analiza danych-przedmiot do wyboru Mat., sp. zastosowania, II st., stac., przedmioty do wyboru + uzup. stand. kszt. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu równań różniczkowych zwyczajnych z elementami ich analizy jakościowej (spełnione efekty przedmiotu 1000-M1RRZ lub 1000-M1AM3n), wskazane zaliczenie przedmiotu „Jakościowa teoria równań różniczkowych zwyczajnych” 1000-M2JTR. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. – wykład, 4 godz. – egzamin, 30 godz. – ćwiczenia, 40 godz. - praca własna: bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, 45 godz. praca własna - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i egzaminu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna przykłady modeli matematycznych opisujących wybrane, zachodzące w czasie, procesy ekonomiczne (K_W04) W2: Zna zależności między analizą jakościową różniczkowych i różnicowych równań zwyczajnych a zjawiskami ekonomicznymi (K_W03, K_W04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posługuje się metodami równań różniczkowych i różnicowych w konstrukcji i analizie matematycznych modeli zjawisk ekonomicznych (K_U04, K_U06) U2: Umie dostrzegać i interpretować struktury i własności topologiczne w zagadnieniach ekonomicznych (K_U06) U3: Przedstawia analizę zjawisk w sposób komunikatywny zarówno dla matematyka jak i innych osób (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotów do analizy procesów zachodzących w otaczającym świecie i interpretacji wyników ze świadomością ograniczeń i zalet modeli matematycznych - K_K02, K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony metodą tradycyjną. Ćwiczenia poświęcone analizie konkretnych modeli ekonomicznych na podstawie przedstawianych zadań do samodzielnego lub grupowego rozwiązania. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot obowiązkowy dla specjalności "Zastosowania matematyki w ekonomii i finansach" i jednocześnie przedmiot do wyboru dla innych studentów studiów II stopnia na kierunku matematyka. Celem przedmiotu jest przedstawienie wybranych matematycznych modeli opisujących w sposób deterministyczny zjawiska ekonomiczne zachodzące w czasie ze szczególnym uwzględnieniem pojawiających się struktur i własności topologicznych. W tym kontekście szczególnie interesować nas będzie stabilność równowagi ekonomicznej, a także cykle graniczne i bifurkacje. Narzędziami służącymi do analizy przedstawionych modeli będą równania różniczkowe zwyczajne (dla modeli z czasem ciągłym) oraz równania różnicowe (dla modeli z czasem dyskretnym). |
Pełny opis: |
Plan przedmiotu: 1. Proste modele prowadzące do: równań różnicowych, równań różniczkowych, problemów z opóźnieniami. 2. Modele wzrostu Domara i Solowa. 3. Model rynku z oczekiwaniami cenowymi. 4. Współzależność inflacji i bezrobocia. 5. Równania różnicowe liniowe. 6. Analiza modeli dyskretnych: pajęczyny, rynku z zapasami, rynku z pułapem cenowym, współzależności inflacji i bezrobocia. 7. Układy równań różnicowych. 8. Dynamiczne modele procesów wielogałęziowych. 9. Stabilność rynku według modelu Arrowa-Hurwicza. 10. Stabilność stanu równowagi w gospodarce konkurencyjnej. 11. Inne zjawiska topologiczne w dynamice ekonomicznej – cykle graniczne, bifurkacje. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. C. Chiang, Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa, 1994. 2. R. G. D. Allen, Ekonomia matematyczna, PWN, Warszawa, 1961. 3. E. Panek, Ekonomia matematyczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2003. Literatura uzupełniająca: 1. H-W. Lorenz, Nonlinear Dynamical Economics and Chaotic Motion, Springer-Verlag, Berlin 2. T. Tokarski, Ekonomia matematyczna. Modele makroekonomiczne, PWE, Warszawa, 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium złożone z zadań otwartych (U1, U2, U3, K1) Egzamin ustny na podstawie zagadnień przedstawionych na początku zajęć, obejmujących zakres materiału prezentowanego w czasie trwania przedmiotu (W1, W2, U1, U2, U3, K1). Minimalne wymagania obejmują znajomość podstawowych modeli: ich opis matematyczny i interpretację ekonomiczną. Ocena wyższa niż dst uzależniona jest od stopnia wykazania się umiejętnością przeprowadzenia analizy modeli i interpretacji uzyskanych wyników. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gabor | |
Prowadzący grup: | Dorota Gabor, Grzegorz Gabor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Przedmiot wspierany kursem na platformie Moodle o kodzie: ADPE-2021/22. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gabor | |
Prowadzący grup: | Dorota Gabor, Grzegorz Gabor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Przedmiot wspierany kursem na platformie Moodle o kodzie: ADPE-2022/23. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gabor | |
Prowadzący grup: | Dorota Gabor, Grzegorz Gabor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Przedmiot wspierany kursem na platformie Moodle o kodzie: ADPE-2023/24. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gabor | |
Prowadzący grup: | Dorota Gabor, Grzegorz Gabor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Przedmiot wspierany kursem na platformie Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.