Konwersatorium dydaktyczne z matematyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M2KDY |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium dydaktyczne z matematyki |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Inf, II st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot obowiązkowy dla wszystkich studentów I roku studiów II stopnia o specjalności Nauczanie matematyki, Nauczanie matematyki i informatyki |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium 30 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć 30 godz. - praca własna - przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów Razem: 90 godzin (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1. posiada pogłębioną wiedzę z zakresu podstawowych działów matematyki szkolnej: zna wybrane treści matematyczne nauczane w szkole ponadpodstawowej oraz ich szerszy kontekst matematyczny; zna różne typy zadań matematycznych i zdaje sobie sprawę z ich zróżnicowanej wartości metodycznej; zna cele i treści kształcenia matematycznego w szkole ponadpodstawowej; zna sposób kształtowania wybranych pojęć matematycznych w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej; wie, jakie treści nauczania sprawiają uczniowi największe trudności, zna typowe błędy uczniowskie. (K_W01) W2. dobrze rozumie rolę i znaczenie konstrukcji szkolnych rozumowań matematycznych. (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1. posiada umiejętność konstruowania rozumowań matematycznych, dowodzenia twierdzeń i doboru kontrprzykładów: rozwiązuje typowe zadania z wybranych działów matematyki nauczanych na poziomie szkoły ponadpodstawowej i zapisuje rozwiązania w komunikatywny sposób opatrując pełnym komentarzem; obudowuje zadania szerszym komentarzem merytorycznym i metodycznym; ocenia poprawność rozwiązania zadania, proponuje system punktacji dla rozwiązania; dobiera i zestawia zadania w cykle zadań z wyraźnie zamierzonym celem dydaktycznym. (K_U01) U2. skutecznie przekazuje innym osiągnięcia matematyki w zrozumiały sposób; dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy, wskazuje w rozwiązaniach trudne miejsca i tworzy dla nich obudowę w postaci wskazówek, pytań naprowadzających, zadań lub cykli zadań naprowadzających na rozwiązanie, wskazuje różne metody rozwiązywania konkretnego zadania i klasyfikuje je według stopnia trudności. (K_U11) U3. jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. (K_U14) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1. przestrzega zasad i norm obowiązujących nauczyciela matematyki (K_K01) K2. wypełnia zobowiązania społeczne, służy innym swoją wiedzą i umiejętnościami (K_K02) K3. krytycznie ocenia swoją wiedzę i doskonali się z wykorzystaniem różnych źródeł informacji (K_K03). |
Metody dydaktyczne: | Metody: problemowa, ćwiczeniowa, seminaryjna. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obowiązuje studentów I roku studiów nauczycielskich II stopnia, zarówno absolwentów studiów nauczycielskich I stopnia jak i absolwentów studiów nienauczycielskich I stopnia. Stanowi wprowadzenie w wybrane zagadnienia metodyczne, które pojawiają się w nauczaniu matematyki w szkołach ponadgimnazjalnych. Jest ściśle związany z przedmiotami Metodyka nauczania matematyki IV - konwersatorium i Metodyka nauczania matematyki IV - praktyka (1000-M2MM4). W czasie zajęć szczególny nacisk kładzie się na wieloaspektową rolę zadań matematycznych w nauczaniu matematyki. Ich wielostronnej analizy naucza się w ramach wybranej przez prowadzacego tematyki, która może zmieniać się z roku na rok. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest omówienie wybranych pojęć z zakresu treści kształcenia matematycznego w szkole ponadgimnazjalnej za pośrednictwem odpowiednio dobranych zadań. Takie podejście do matematyki szkolnej umożliwi: 1. systematyzację i uzupełnienie wiadomości oraz pogłębienie rozumienia wybranych treści matematycznych nauczanych w szkołach ponadgimnazjalnych, 2. ćwiczenie redakcji kompletnych rozwiązań ze świadomym stosowaniem praw logiki, 3. ćwiczenie w ocenianiu poprawności referowanych lub spisanych rozwiązań, 4. kolekcjonowanie rozmaitych rozwiązań oraz opisywanie użytego w rozwiązaniu aparatu pojęciowego, 5. komentowanie wartości metodycznej zadania (np. jego użyteczność dydaktyczną na danym etapie nauki, stopień trudności, sposoby wspomagania ucznia w procesie rozwiązywania, przewidywane błędy i sposoby zapobiegania im, budowanie różnego typu zadań pokrewnych itp.) |
Literatura: |
Cykle podręczników do szkół licealnych, aktualne i sprzed reformy, oraz wszelkie zbiory zadań dla szkół ponadpodstawowych. Arkusze maturalne oraz publikacje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Na ocenę składają się: - wyniki kolokwiów lub krótszych pisemnych sprawdzianów o tematyce powiązanej z omawianymi na zajęciach zagadnieniami - W1, W2, U1, U2, U3; - ocenione pisemne prace domowe zawierające rozwiązanie wybranych typów szkolnych zadań matematycznych lub omówienia wskazanych problemów metodycznych - W1, W2, U1, U2, U3; - aktywność studenta na zajęciach, w szczególności jego umiejętność referowania szkolnych zagadnień matematycznych oraz komentarzy metodycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Krause | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Krause | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.