Konwersatorium problemowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M2KPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium problemowe |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Fiz, II st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Inf, II st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot Konwersatorium problemowe 1000-M2KPR stanowi zwieńczenie kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela matematyki na poziomie ponadpodstawowym, kończąc blok przedmiotów dydaktycznych na studiach nauczycielskich II stopnia. Obowiązuje wszystkich studentów II roku studiów II stopnia o specjalności: Nauczanie matematyki, Nauczanie matematyki i informatyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godz. - uczestnictwo w konwersatorium 60 godz. - praca własna - przygotowanie do konwersatorium na bieżąco oraz przygotowanie do kolokwiów Razem:120 godzin (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu Konwersatorium problemowego (1000-M2KPR) student osiąga następujące kompetencje (kody odnoszą się do efektów dla studiów II stopnia na kierunku matematyka): W1: posiada pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki elementarnej, rachunku prawdopodobieństwa oraz analizy funkcji jednej zmiennej (K_W01) W2: dobrze rozumie rolę i znaczenie konstrukcji rozumowań matematycznych (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po zaliczeniu Konwersatorium problemowego (1000-M2KPR) student osiąga następujące kompetencje (kody odnoszą się do efektów dla studiów II stopnia na kierunku matematyka): U1: posiada umiejętność konstruowania prostych rozumowań matematycznych wokół pojęć matematyki szkolnej z uwzględnieniem w szczególności omawianych w szkole form przejścia granicznego i rachunku prawdopodobieństwa (K_U01), U2: posiada umiejętność wyrażania wybranych treści matematycznych z zakresu matematyki szkolnej w mowie i na piśmie z uwzględnieniem zróżnicowanego poziomu kultury matematycznej u słuchacza (K_U02) . |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po zaliczeniu Konwersatorium problemowego (1000_M2KPR) student osiąga następujące kompetencje (kody odnoszą się do efektów dla studiów II stopnia na kierunku matematyka): K1: zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego jej uzupełniania i pogłębiania (K_K03), K2: dba o komunikatywność swojego przekazu treści matematycznych oraz demonstrowania sposobów prowadzenia rozumowania matematycznego, dostosowuje poziom prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy (K_K02). |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone metodą łączącą metody: problemową, ćwiczeniową połączoną z dyskusją, seminaryjną. |
Skrócony opis: |
Przedmiot 1000-M2KPR stanowi uzupełnienie przedmiotów bloku dydaktycznego na studiach nauczycielskich II stopnia. Stanowi pomoc w przygotowaniu przyszłego nauczyciela (zwłaszcza szkoły ponadpodstawowej) do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach, w szczególności uzdolnionymi matematycznie. Celem konwersatorium jest: 1. szczegółowe prześledzenie problemów metodycznych związanych z omawianiem w szkole ciągów, przejścia granicznego oraz rachunku prawdopodobieństwa, 2. wskazanie przyszłym nauczycielom pojęć, zagadnień, bloków tematycznych, w które można i warto wprowadzać uczniów uzdolnionych i szczególnie zainteresowanych matematyką. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia metodyczne związane z rachunkiem prawdopodobieństwa: - opis zjawiska losowego o skończonej liczbie wyników, - definicja i własności prawdopodobieństwa, - doświadczenie losowe wieloetapowe, przestrzeń zadana przez drzewo stochastyczne, - prawdopodobieństwo warunkowe, całkowite i wzór Bayesa, - niezależność zdarzeń, - schemat Bernoulliego. 2. Problemy metodyczne związane z ponownym pojawieniem się przejścia granicznego w nauczaniu matematyki w szkole ponadpodstawowej, w szczególności różne poziomy zrozumienia pojęć analizy matematycznej: - ciągi nieskończone i ich własności, - ciągi arytmetyczne i geometryczne, - granica ciągu, właściwa i niewłaściwa, oraz własności ciągów zbieżnych i rozbieżnych do nieskończoności - granica funkcji, ciągłość, asymptoty, - pochodna funkcji w punkcie i jej interpretacje geometryczna i fizyczna, - funkcja pochodna i jej własności, - przykłady zastosowań rachunku różniczkowego. 3. Sposoby wspierania szybszego rozwoju uczniów uzdolnionych. Studenci poznają na konkretnych przykładach różne formy oddziaływania nauczyciela na ucznia w celu - pogłębienia rozumienia znanych mu pojęć, - poszerzenia jego wiedzy, - pobudzenia do twórczego myślenia, - zainspirowania do zadawania pytań, stawiania hipotez i podejmowania prób ich rozstrzygania, - przyzwyczajenia do krytycznego odbioru cudzego przekazu, - przyzwyczajenia do precyzyjnego przekazu własnych myśli, - przyzwyczajenia uczniów do współdziałania przy rozwiązywaniu problemów matematycznych. Rozważania na temat pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi prowadzi się w ramach tematyki związanej z pojęciami wybranymi spośród wymienionych poniżej: - indukcja, rekurencja, ciągi, - podzielność, kongruencje, - równania, równania diofantyczne, tożsamości algebraiczne, - wielomiany, - część całkowita liczby, - średnie liczbowe, nierówności, - elementy kombinatoryki, zasada szufladkowa Dirichleta, - geometria trójkąta, wielokąty, - zagadnienia parametryczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Sz. Jeleński , Lilavati, WSiP, Warszawa 1992. 2. Sz. Jeleński , Śladami Pitagorasa, WSiP, Warszawa 1992. 3. Miniatury matematyczne - seria wydawnictwa "Aksjomat''. 4. Matematyka - czasopismo dla nauczycieli. 5. Podręczniki dla uczniów szkół średnich (obecnie obowiązujące i starsze). Literatura uzupełniająca: 1. Olimpiada Matematyczna - materiały z olimpiad matematycznych w Polsce. 2. D. B. Fomin, Sankt-Petersburskie matematyczne olimpiady (ros.). 3. Matematyka w szkole - czasopismo dla nauczycieli (ros.). 4. Kwant- czasopismo (ros.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie samodzielnych opracowań (weryfikacja efektów K1, K2, U2) oraz zapowiedzianych kolokwiów i sprawdzianów pisemnych (weryfikacja efektów W1, W2, U1). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.