Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Laboratorium grafiki i multimediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M2LGM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Laboratorium grafiki i multimediów
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy: Mat+Fiz, II st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Mat+Inf, II st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi algorytmami grafiki komputerowej zarówno 2D jak i 3D.

Pełny opis:

Reprezentacja cyfrowa obrazu, narzędzia, biblioteki, tworzenie bitmap.

Algorytmy rysowania odcinków (naiwny i Bresenhama), anti-aliasing.

Algorytmy rysowania okręgów i elips (naiwny, Bresenhama).

Reprezentacja krzywych (krzywe Béziera, B-spliny, NURBS-y).

Reprezentacja i wypełnianie wielokątów.

Modele barw (RGB, CMYK, HSV).

Blending-modes.

Podstawowe transformacje geometryczne w zastosowaniu do obróbki bitmap.

Morphing.

Teksturowanie trójkątów, transformacja perspektywiczna.

Grafika 3D - podstawowa reprezentacja świata, podstawowe przekształcenia.

Modele oświetlenia (flat, Gouraud, Phong). Światło emisyjne i absorbcyjne.

Wyznaczanie powierzchni widocznych (Z-bufor).

Generowanie siatek trójkątnych.

Przetwarzanie siatek trójkątnych.

Literatura:

Wprowadzenie do grafiki komputerowej, J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, R.L. Phillips, WNT

Michael Abrash’s Graphics Programming Black Book, with CD: The Complete Works of Graphics Master, Michael Abrash

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest zaimplementowanie 80% zadań realizowanych w ramach laboratorium oraz przygotowanie indywidualnego projektu zaliczeniowego dotyczącego przedstawianej tematyki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Grzona
Prowadzący grup: Tomasz Grzona
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)