Modele dyskretne matematyki finansowej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 1000-M2MDF |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
| Nazwa przedmiotu: | Modele dyskretne matematyki finansowej |
| Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
| Grupy: |
Mat. ogólna, I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty do wyboru (matematyczne) |
| Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Podstawowy kurs rachunku prawdopodobieństawa (na przykład w zakresie 1000-M1RPRn) |
| Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
| Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. - wykład 30 godz. - ćwiczenia 50 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury 40 godz. - praca własna - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i egzaminu RAZEM: 150 godz. 6 pkt. ECTS |
| Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student: - zna podstawowe pojęcia służące opisowi rynków finansowych z czasem dyskretnym (K_W03, s2, K_W04, s2) - zna podstawowe twierdzenia dotyczące braku arbitrażu, zupełności i wyceny kontraktów opcyjnych na rynkach z czasem dyskretnym (K_W03, s2, K_W04, s2) - zna podstawowe informacje o modelu ciągłym Blacka-Scholesa i przybliżaniu go modelem Coxa-Rossa-Rubinsteina (K_W04, s2) |
| Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu student: - potrafi sprawdzić, czy proste modele dyskretne dopuszczają możliwość arbitrażu i czy są zupełne (K_U01, s2, K_U02, s2) - potrafi przeprowadzić wycenę kontraktów opcyjnych typu europejskiego i amerykańskiego na rynkach zupełnych niedopuszczających możliwości arbitrażu (K_U07, s2) - potrafi numerycznie wycenić europejskie opcje kupna i sprzedaży (korzystając z pakietu R) (K_U05, s2) |
| Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student ma świadomość znaczenia i ograniczeń metod probabilistycznych w modelowaniu rynków finansowych (K_K03, s2) |
| Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
| Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
| Skrócony opis: |
Przedmiot do wyboru przeznaczony głównie dla studentów specjalności zastosowania na kierunku matematyka. Celem wykładu jest elementarne wprowadzenie w problematykę wyceny instrumentów finansowych na rynkach finansowych działających w czasie dyskretnym. Ćwiczenia mają charakter rachunkowy. Ich zadaniem jest pomoc w zrozumieniu materiału wykładu. Część ćwiczeń ma charakter laboratoryjny (praca z pakietem R). |
| Pełny opis: |
Program wykładu. Podstawy matematyczne (warunkowa wartość oczekiwana, martyngały i ich podstawowe własności, dyskretne stochastyczne równania różniczkowe). Opis modelu rynku finansowego, wprowadzenie podstawowej terminologii i definicji (pojęcie kontraktu finansowego, strategii, arbitrażu, zupełności rynku). Charakteryzacja braku arbitrażu i zupełności w terminach miar martyngałowych (tzw. fundamentalne twierdzenia wyceny). Wycena opcji europejskich na rynkach zupełnych. Model dwumianowy Coxa-Rossa-Rubinsteina. Wycena opcji amerykańskich na rynkach zupełnych. Wycena opcji na rynkach niezupełnych. Informacja o modelu ciągłym Blacka-Scholesa. Przybliżenie modelu ciągłego modelami dwumianowymi. Estymacja współczynnika zmienności w klasycznym modelu Blacka-Scholesa (estymacja na podstawie cen rynkowych opcji i na podstawie historycznych cen akcji). Numeryczna aproksymacja cen sprawiedliwych opcji europejskich. |
| Literatura: |
Literatura podstawowa - J. Jakubowski, A. Palczewski, M. Rutkowski, Ł. Stettner, Matematyka finansowa, WNT, Warszawa 2003. - A. Rozkosz, Modele dyskretne matematyki finansowej. Materiały dydaktyczne dla studentów matematyki. Wydział Matematyki i Informatyki UMK, Toruń 2010. - A. Weron, R. Weron, Inżynieria finansowa, WNT, Warszawa 1997. Literatura uzupełniająca - A. V. Melnikov, Financial markets, AMS, Providence 1999. - S. R. Pliska, Wprowadzenie do matematyki finansowej, WNT, Warszawa 2005. - E. Shreve, Stochastic Calculus for Finance I: The Binomial Asset Pricing Model, Springer, New York 2005. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie zaliczenia sprawdzianu pisemnego. Egzamin ustny po zaliczeniu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Rozkosz | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Rozkosz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Rozkosz | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Rozkosz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Rozkosz | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Rozkosz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Andrzej Rozkosz | |
| Prowadzący grup: | Andrzej Rozkosz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
