Metodyka nauczania matematyki III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M2MM3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki III |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów II stopnia specjalności nauczycielskich. |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | Konwersatorium: 1) 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach, 2) 30 godz. - praca własna (bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury), przygotowanie do kolokwiów. Razem: 60 godzin (2 ECTS). Praktyka śródroczna: 1) 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach szkolnych, 2) 2 godz. - konsultacje indywidualne u opiekunów praktyk, 3) 28 godz. - praca własna (przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki. Razem: 60 godzin (2 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych przedmiotów, a także w kontekście wcześniejszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału, W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki w szkole, zna kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki, W3. posiada pogłębioną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania, U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do niech właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z młodzieżą, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł, U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy, U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela, K3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, K4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu; przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy/a do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: 1. prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m. in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia, 2) samodzielne opracowania rozwiązań problemów metodycznych w formie pisemnej indywidualnie dyskutowane z prowadzącym zajęcia. Praktyka śródroczna: 1) obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz w dyskusji zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych, 2) konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego, 3) samodzielne prowadzenie lekcji w szkole ponadpodstawowej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje dwa rodzaje zajęć: konwersatorium 1000-M2MM3 oraz praktykę śródroczną 1000-M2MM3, które się wzajemnie uzupełniają. Z przedmiotem tym związane jest również praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej obowiązująca absolwentów studiów 1 stopnia nauczycielskich. W tym samym czasie studenci studiów 1 stopnia nienauczycielskich realizują praktykę ciągłą w szkole podstawowej. Zajęcia mają na celu kształcenie u studentów spojrzenia na matematykę szkolną z pozycji nauczyciela, przygotowanie ich do otwartej i twórczej postawy wobec aktualnych programów oraz zachodzących zmian w systemie edukacji, a także kształcenie umiejętności doboru właściwych rozwiązań metodycznych. |
Pełny opis: |
Konwersatorium Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na poziomie klas ponadpodstawowych. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w szkole odbywając śródroczną praktykę. 1. Analiza doświadczeń zebranych przez studentów w trakcie śródrocznej praktyki w szkołach. 2. Struktura wiedzy przedmiotowej, dawne i aktualne podstawy programowe, analiza wybranych programów i cykli podręczników. 3. Tworzenie szczegółowych projektów lekcji nastawionych na rozwiązanie konkretnych problemów metodycznych. 4. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki w szkole ponadpodstawowej. 5. Sposoby rozwiązywania wybranych (trudnych) problemów metodycznych matematyki szkolnej i ich praktyczne realizacje. 6. Zadanie i jego rola w nauczaniu matematyki. 7. Kształtowanie, utrwalanie i sprawdzanie określonych umiejętności przy pomocy odpowiednich ćwiczeń. 8. Indywidualizacja nauczania. Praktyka śródroczna w szkole ponadpodstawowej Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez 1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki w szkole ponadpodstawowej, 2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym opiekunem praktyk, 3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich, 4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982. 2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP Warszawa 1977. 3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989. 4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990. Programy, podręcznik i zbiory zadań używane aktualnie w szkołach ponadgimnazjalnych oraz pomoce dydaktyczne sprzed reformy systemu edukacji używane w szkole ponadgimnazjalnej. Dokumenty Centralnej Komisji Edukacyjnej. Literatura uzupełniająca: Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składają się dwa elementy: 1. zaliczenie na ocenę 1000-M2MM3-Konwersatorium, 2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M2MM3-Praktyka. Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach cyklu. Ocena z 1000-M2MM3-Konwersatorium wystawiana jest na podstawie ocen z wykonanych prac (np. scenariuszy zajęć w szkole, oceny wartości metodycznej zadań, kolokwium z definicji i twierdzeń). Zasady zaliczenia 1000-M2MM3-Praktyka opisuje regulamin dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne |
Praktyki zawodowe: |
Z przedmiotem tym związane jest również praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej obowiązująca absolwentów studiów 1 stopnia nauczycielskich. W tym samym czasie studenci studiów 1 stopnia nienauczycielskich realizują praktykę ciągłą w szkole podstawowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wysokińska-Pliszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.