Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka nauczania matematyki III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M2MM3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania matematyki III
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów II stopnia specjalności nauczycielskich.

Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium:

1) 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach,

2) 30 godz. - praca własna (bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury), przygotowanie do kolokwiów.

Razem: 60 godzin (2 ECTS).


Praktyka śródroczna:

1) 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach szkolnych,

2) 2 godz. - konsultacje indywidualne u opiekunów praktyk,

3) 28 godz. - praca własna (przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki.


Razem: 60 godzin (2 ECTS).


Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych

przedmiotów, a także w kontekście wcześniejszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału,

W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki w szkole, zna

kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki,

W3. posiada pogłębioną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania,

U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do niech właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z młodzieżą, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł,

U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego

dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy,

U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i

umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych),

K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela,

K3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań

pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

K4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu; przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy/a do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:

1. prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m. in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia,

2) samodzielne opracowania rozwiązań problemów metodycznych w formie pisemnej indywidualnie dyskutowane z prowadzącym zajęcia.


Praktyka śródroczna:

1) obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz w dyskusji zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych,

2) konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego,

3) samodzielne prowadzenie lekcji w szkole ponadpodstawowej.

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje dwa rodzaje zajęć: konwersatorium 1000-M2MM3 oraz praktykę śródroczną 1000-M2MM3, które się wzajemnie uzupełniają.

Z przedmiotem tym związane jest również praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej obowiązująca absolwentów studiów 1 stopnia nauczycielskich. W tym samym czasie studenci studiów 1 stopnia nienauczycielskich realizują praktykę ciągłą w szkole podstawowej.

Zajęcia mają na celu kształcenie u studentów spojrzenia na matematykę szkolną z pozycji nauczyciela, przygotowanie ich do otwartej i twórczej postawy wobec aktualnych programów oraz zachodzących zmian w systemie edukacji, a także kształcenie umiejętności doboru właściwych rozwiązań metodycznych.

Pełny opis:

Konwersatorium

Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na poziomie klas ponadpodstawowych. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w szkole odbywając śródroczną praktykę.

1. Analiza doświadczeń zebranych przez studentów w trakcie śródrocznej praktyki w szkołach.

2. Struktura wiedzy przedmiotowej, dawne i aktualne podstawy programowe, analiza wybranych programów i cykli podręczników.

3. Tworzenie szczegółowych projektów lekcji nastawionych na rozwiązanie konkretnych problemów metodycznych.

4. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki w szkole ponadpodstawowej.

5. Sposoby rozwiązywania wybranych (trudnych) problemów metodycznych matematyki szkolnej i ich praktyczne realizacje.

6. Zadanie i jego rola w nauczaniu matematyki.

7. Kształtowanie, utrwalanie i sprawdzanie określonych umiejętności przy pomocy odpowiednich ćwiczeń.

8. Indywidualizacja nauczania.

Praktyka śródroczna w szkole ponadpodstawowej

Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez

1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki w szkole ponadpodstawowej,

2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym opiekunem praktyk,

3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich,

4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. I. Gucewicz-Sawicka, Podstawowe zagadnienia dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1982.

2. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki, tom 1-3, WSiP Warszawa 1977.

3. W. Nowak, Konwersatorium z dydaktyki matematyki, PWN, Warszawa 1989.

4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki, PWN, Warszawa 1990.

Programy, podręcznik i zbiory zadań używane aktualnie w szkołach ponadgimnazjalnych oraz pomoce dydaktyczne sprzed reformy systemu edukacji używane w szkole ponadgimnazjalnej.

Dokumenty Centralnej Komisji Edukacyjnej.

Literatura uzupełniająca:

Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składają się dwa elementy:

1. zaliczenie na ocenę 1000-M2MM3-Konwersatorium,

2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M2MM3-Praktyka.

Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach cyklu. Ocena z 1000-M2MM3-Konwersatorium wystawiana jest na podstawie ocen z wykonanych prac (np. scenariuszy zajęć w szkole, oceny wartości metodycznej zadań, kolokwium z definicji i twierdzeń). Zasady zaliczenia 1000-M2MM3-Praktyka opisuje regulamin dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne

Praktyki zawodowe:

Z przedmiotem tym związane jest również praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej obowiązująca absolwentów studiów 1 stopnia nauczycielskich. W tym samym czasie studenci studiów 1 stopnia nienauczycielskich realizują praktykę ciągłą w szkole podstawowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)