Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodyka nauczania matematyki IV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M2MM4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania matematyki IV
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Studenci, którzy ukończyli studia matematyczne I stopnia o specjalności nauczycielskiej powinni wcześniej zaliczyć przedmioty:

1. Metodyka nauczania matematyki III (1000-M2MM3),

2. Konwersatorium dydaktyczne (1000-M2KDY),

3. Praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej (1000-M2prm)


Studenci, którzy ukończyli studia I stopnia nienauczycielskie, powinni wcześniej zaliczyć przedmioty:


1. Dydaktyka matematyki (1000-M1DYM),

2. Metodyka nauczania matematyki I (1000-M1MM1),

3. Metodyka nauczania matematyki III (1000-M2MM3nam),

4. Konwersatorium dydaktyczne (1000-M2KDY),

5. Praktyka ciągła w szkole ponadpodstawowej (1000-M1prm1)

Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

Konwersatorium (1000-M2MM4-Konwersatorium)

30 godz. - uczestnictwo w konwersatorium

30 godz. - praca własna - przygotowanie do konwersatorium na bieżąco, przygotowanie opracowań w formie pisemnej, studiowanie literatury, przygotowanie do kolokwiów.


Razem: 60 godzin (2 ECTS)


Praktyka śródroczna (1000-M2MM4-Praktyka)

30 godz. - uczestnictwo w zajęciach szkolnych

2 godz. - konsultacje indywidualne przed prowadzeniem lekcji

28 godz. - praca własna - przygotowanie merytoryczne do praktyki, przygotowanie konspektów lekcji przed przeprowadzeniem lekcji, ćwiczenie pisemne ,,konspekt z wyprzedzeniem", opracowanie zeszytu obserwacji oraz inne prace związane z odbywaniem praktyki zlecone przez szkolnego opiekuna praktyki.


Razem 60 godzin (2 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1. posiada wiedzę na temat miejsca matematyki wśród innych

przedmiotów, a także w kontekście wcześniejszego kształcenia; zna strukturę wiedzy przedmiotowej oraz sposoby jej opisu: podstawa programowa, programy nauczania, rozkład materiału,

W2. rozumie specyfikę i prawidłowości uczenia się matematyki w szkole, zna

kompetencje kluczowe i sposoby ich kształtowania w ramach nauczania matematyki,

W3. posiada pogłębioną wiedzę merytoryczną w zakresie pojęć matematycznych występujących w nauczaniu szkolnym, zna metodyczne aspekty ważnych pojęć matematyki szkolnej.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

U1. potrafi krytycznie analizować i oceniać programy nauczania,

U2. ma różnorodne doświadczenia jako nauczyciel: potrafi odnaleźć się w relacji z uczniem, zaprojektować szczegółowo i przeprowadzić pojedyncze jednostki lekcyjne oraz cykle lekcji, krytycznie ocenia swoje i proponowane przez innych rozwiązania metodyczne, określa cele i dobiera do niech właściwe metody, środki dydaktyczne oraz formy pracy z młodzieżą, uwzględnia zróżnicowane potrzeby uczniów, indywidualizuje proces nauczania, potrafi dokonać kontroli i trafnej oceny pracy uczniów, potrafi zareagować w sytuacjach wymagających interwencji o charakterze wychowawczym, dba o wszechstronny rozwój uczniów, kształtuje nawyki systematycznego uczenia się oraz krytycznego korzystania z różnych źródeł,

U3. potrafi dokonać autoewaluacji i podejmuje działania w kierunku własnego

dalszego rozwoju oraz doskonalenia warsztatu pracy,

U4. potrafi korzystać ze współczesnych, dostępnych w różnych źródłach, rozwiązań metodycznych, a także proponować własne.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

K1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i

umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych),

K2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela,

K3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań

pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

K4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu; przestrzega zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze); jest gotowy/a do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:

1. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m.in. materiałów autorskich prowadzącego zajęcia,

2. Samodzielne opracowania rozwiązań problemów metodycznych w formie pisemnej indywidualnie dyskutowane z prowadzącym zajęcia.


Praktyka śródroczna:

1. Obserwacja i analiza w formie pisemnej oraz poprzez dyskusję zaobserwowanych zdarzeń pedagogicznych,

2. Konsultacje indywidualne u opiekunów praktyki - wydziałowego i szkolnego,

3. Samodzielne prowadzenie lekcji w klasach szkoły ponadpodstawowej.


Skrócony opis:

Przedmiot 1000-M2MM4 jest ostatnim głównym przedmiotem w bloku zajęć na studiach II stopnia przygotowujących do zawodu nauczyciela matematyki w szkole ponadpodstawowej. Jego dopełnieniem jest Konwersatorium problemowe 1000-M2KPR.

Przedmiot 1000-M2MM4 obejmuje dwa rodzaje zajęć: 1000-M2MM4-Konwersatorium i 1000-M2MM4-Praktyka, które się wzajemnie uzupełniają.

Zajęcia mają na celu kształcenie u studentów spojrzenia na matematykę szkolną z pozycji nauczyciela III etapu edukacyjnego, kształtowanie otwartej i twórczej postawy wobec aktualnych programów, zachodzących zmian w systemie edukacji oraz zróżnicowanych potrzeb uczniów. Celem tych zajęć jest także uwrażliwienie przyszłych nauczycieli na to, w jaki sposób przekazywać uczniom na różnych poziomach nauczania rozmaite elementy metodologii matematyki.

Pełny opis:

Poniższe zagadnienia realizuje się w obrębie wybranych działów matematyki szkolnej nauczanej na III poziomie edukacyjnym. Przewiduje się modyfikacje tematyki zajęć w zależności od zagadnień, z którymi studenci stykają się w czasie śródrocznej praktyki przedmiotowo-metodycznej.

Konwersatorium

1. Kształtowanie wybranych pojęć matematycznych w nauczaniu matematyki na III poziomie edukacyjnym.

2. Opracowanie metodyczne wybranych (trudnych) pojęć (zagadnień) z uwzględnieniem zróżnicowanych możliwości percepcyjnych uczniów (np. stochastyka).

3. Podstawowe techniki i strategie rozumowania stosowane w matematyce i możliwości użycia ich na różnych poziomach nauczania, w szczególności definiowanie, formułowanie i stosowanie twierdzeń, argumentowanie.

4. Logika ,,praktyczna".

5. Sposoby badania wiedzy i osiągnięć ucznia.

6. Indywidualizacja w procesie nauczania.

Praktyka śródroczna w szkole ponadpodstawowej.

Kształtowanie kompetencji dydaktycznych następuje poprzez

1. wieloaspektową obserwację lekcji matematyki szkole ponadpodstawowej,

2. wybrane formy współdziałania ze szkolnym opiekunem praktyk,

3. samodzielne przygotowanie lekcji i przeprowadzenie ich,

4. analizę i interpretację zaobserwowanych i doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.

Regulamin praktyk dostępny jest pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne

Przygotowanie do zawodu nauczyciela matematyki odbywa się zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Literatura:

Literatura:

Programy i podręczniki dla szkól ponadgimnazjalnych dostosowane do obecnie obowiązującej podstawy programowej oraz podreczniki i zbiory zadań używane przed reformą.  

Dokumenty CKE dotyczące egzaminu maturalnego.

Literatura uzupełniająca:

Czasopisma dla nauczycieli, portale wspierające nauczanie matematyki.

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu Metodyka nauczania matematyki IV (1000-M2MM4) składają się dwa elementy:

1. zaliczenie 1000-M2MM4-Konwersatorium - na ocenę,

2. zaliczenie praktyki śródrocznej 1000-M2MM4-Praktyka - bez oceny.

Szczegółowe kryteria oceniania podawane są na pierwszych zajęciach. Ocena z 1000-M2MM4-Konwersatorium wystawiane jest na podstawie ocen z kolokwiów.

Zasady zaliczenia śródrocznej praktyki 1000-M2MM4-Praktyka opisuje regulamin dostępny pod adresem http://www.mat.umk.pl/web/wmii/sprawy-studenckie/praktyki-przedmiotowo-metodyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Praktyka, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Praktyka, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Praktyka, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Prowadzący grup: Magdalena Wysokińska-Pliszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Praktyka, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)