Matematyka szkolna z wyższego stanowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M2MSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka szkolna z wyższego stanowiska |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Mat+Fiz, II st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Inf, II st, stacjonarne, 2 rok, przedmioty obowiązkowe Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu studiów matematycznych I stopnia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. – wykład, 30 godz. - ćwiczenia, 50 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, 40 godz. praca własna - przygotowanie do egzaminu, 5 godz. - zaliczenie ćwiczeń i egzamin. RAZEM: 155 godz. 6 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki elementarnej (K_W01). W2: Zna powiązania zagadnień matematyki elementarnej z działami matematyki teoretycznej (K_W04). W3: Rozumie rolę i znaczenie logiki w konstrukcji rozumowań matematycznych (K_W02). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: W dziedzinie matematyki elementarnej potrafi przeprowadzać dowody wybranych twierdzeń, w których stosuje w razie potrzeby również narzędzia z innych działów matematyki (K_U07). U2: Posiada umiejętność konstruowania rozumowań matematycznych dotyczących wybranych zagadnień matematyki elementarnej (K_U01). U3: Umie sprawdzić poprawność wnioskowań w budowaniu dowodów formalnych (K_U03). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Przekazuje innym swoją wiedzę i przemyślenia w zrozumiały sposób, właściwie rozumie sformułowania pytań i problemów, poprawnie posługuje się terminologią fachową (K_K02). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład jest przeznaczony dla studentów studiów II stopnia, przygotowujących się do nauczania matematyki w szkole średniej. Celem wykładu jest przedstawienie zagadnień bliskich matematyce szkolnej z perspektywy różnych teorii matematycznych. |
Pełny opis: |
1. Wielomiany. Analogie między podzielnością liczb całkowitych a podzielnością wielomianów: definicja podzielności, twierdzenie o dzieleniu z resztą, rozkład na czynniki nierozkładalne. Twierdzenie Bezouta, wzory Viete'a. Rozwiązywanie równań wielomianowych stopnia trzeciego i czwartego. 2. Liczby rzeczywiste. Dowód niewymierności liczby pi. 3. Nierówności. Średnie liczbowe i nierówności między nimi. Ogólna nierówność Bernoulliego. Nierówność między średnimi potęgowymi dowolnego rzędu. 4. Funkcje elementarne, równania funkcyjne. Określenie funkcji elementarnych za pomocą równań funkcyjnych: równania Cauchy'ego, cosinus analityczny. 5. Zbiory wypukłe i funkcje wypukłe. Zbiory wypukłe, twierdzenie Helly'ego. Funkcje wypukłe, nierówność Jensena. 6. Liczby zespolone w geometrii. Zastosowanie liczb zespolonych w geometrii płaszczyzny. Twierdzenia Newtona, Gaussa, Pascala i Monge'a. 7. Logika matematyczna. Języki definiowane rekurencyjnie. Klasyczny rachunek zdań i jego ujęcie aksjomatyczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa. 1. Z. Bobiński i in., Miniatury matematyczne, t. 2-6, Aksjomat, Toruń. 2. A. Ehrenfeucht, Ciekawy czworościan, PZWS, Warszawa 1966. 3. L. Kourliandtchik, Wędrówki po krainie nierówności, Aksjomat, Toruń 2000. 4. W. Krysicki i in., Z geometrią za pan brat, Iskry, Warszawa 1992. 5. A. Mostowski, M. Stark, Elementy algebry wyższej, PWN, Warszawa (wiele wydań). 6. A. Nowicki, Liczby i funkcje rzeczywiste, OWSIiZ, Olsztyn, Toruń 2010. 7. G. Pastuszak, Logika matematyczna - notatki do wykładu. Literatura uzupełniająca. 1. E. J. Barbeau, Polynomials, Springer, New York 1995. 2. J. Górnicki, Okruchy matematyki, PWN, Warszawa 1995. 3. B. Miś, Tajemnicza liczba e i inne sekrety matematyki, WNT, Warszawa 1989. 4. Olimpiada Matematyczna, t. 5-8, WSiP, Warszawa. 5. W. Sierpiński, Działania nieskończone, Czytelnik, Warszawa 1948. 6. Z. A. Skopec, Geometriczeskije miniatury, Proswieszczenije, Moskwa 1990. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z wykładu, zaliczenie ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jędrzejewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Jędrzejewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jędrzejewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Jędrzejewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jędrzejewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Jędrzejewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jędrzejewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Jędrzejewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.