Pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M2PED |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0119) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Skrócony opis: |
1. Formy aktywności dziecka - nauka i zabawa. Rozwój zainteresowań. 2. Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności. 3. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II, III i IV etapie edukacyjnym. 4. Poznawanie uczniów. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice i ich ograniczenia, kwestie etyczne. 5. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 6. Profilaktyka w szkole. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Pozaszkolne i nstytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. 7. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów. 8. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca. 9. Zawód nauczyciela. 10. Międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością. 11. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza szkołą. |
Pełny opis: |
I. WPROWADZENIE Zawód nauczyciela. Obszary kompetencji i kwalifikacji zawodowych nauczyciela. II. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH 1. Rozwój człowieka. Formy aktywności dziecka - nauka i zabawa. Rozwój zainteresowań. Stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego dzieci. Formy aktywności w okresie adolescencji i dorosłości. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. 2. Wychowanie a rozwój człowieka. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. 3. Struktura i przebieg procesu wychowawczego. Zasady i metody stosowane w wychowaniu. Tworzenie klimatu wychowawczego. Błędy wychowawcze, ich przyczyny i skutki. Trudności wychowawcze i niepowodzenia szkolne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania. III. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI PRAKSEOLOGICZNYCH 1. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II, III i IV etapie edukacyjnym. Plan pracy wychowawczej. Program wychowawczy. Konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Edukacja zdrowotna. 2. Postępowanie pedagogiczne z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3. Poradnictwo wychowawcze. Kierunki współpracy nauczyciela-wychowawcy z instytucjami oświatowymi i pedagogiem szkolnym oraz rodzicami. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia. Pozaszkolne instytucje wychowawcze i resocjalizacyjne. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów. 4. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie. 5. Dziecko w aspekcie prawnym. Prawa dziecka w rodzinie i szkole. Międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością. 6. Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą(zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa - dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych. IV. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI DIAGNOSTYCZNYCH Poznawanie uczniów. Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice i ich ograniczenia, kwestie etyczne. Metody i techniki określania potencjału ucznia. V. KSZTAŁTOWANIE WYBRANYCH KOMPETENCJI AUTOKREACYJNYCH 1. Rozwój profesjonalny. Wiedza prywatna, potoczna a wiedza naukowa nauczyciela. 2. Samokształcenie. Uczenie się w miejscu pracy. Dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako warunki awansu zawodowego. Uczenie się przez całe życie nauczycieli. 3. Etyka nauczycielska. 4. Odpowiedzialność prawna opiekuna, nauczyciela, wychowawcy. 5. Wypalenie zawodowe nauczycieli - przyczyny, symptomy, strategie zaradcze. |
Literatura: |
Pedagogika : podręcznik akademicki. t. 1 -2 / red. nauk. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2010 E.B Hurlock, Rozwój dziecka, Warszawa 1985, E.B Hurlock, Rozwój młodzieży, Warszawa 1965, H. Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008. L. Wołoszynowa, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1976 M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000. A. Janowski, Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002. C. J. Christopher, Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004. I. Kawecki, Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków 2003 A. Sztejnberg, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002, T. Gordon, Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa1995 W. Okoń, Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1995 M. Łobocki, Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa 1985. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe, aktywność na zajęciach oraz obecność. Test pisemny obejmujący zagadnienia omawiane na ćwiczeniach. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach Modułu 2 - Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym obowiązuje 30 godzin praktyk pedagogicznych do II, III i IV etapu edukacyjnego koordynowanych przez prowadzącego ćwiczenia z przedmiotu Psychologia do II, III i IV etapu lub Pedagogika do II, III i IV etapu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.