Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M2PSY |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Mat+Fiz, II st, stacjonarne, 1 rok, przedmioty obowiązkowe Mat+Inf, II st, stacjonarne, 1 rok, przedmioty obowiązkowe Naucz. Mat, II st, stacjonarne, 1 rok, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Uczestnictwo w zajęciach - 30h Przygotowanie do zajęć i prezentacji - 30h |
Efekty uczenia się - wiedza: | - Student zna podstawową terminologię używaną w psychologii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. - Student ma elementarną wiedzę o miejscu psychologii w systemie nauk. - Student posiada wiedzę na temat podstawowych zachowań ludzi. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych. - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę, zdobytą podczas zajęć, z zakresu psychologii. - Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. - Student ma przekonanie o sensie, wartości oraz potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym. - Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Opis rozwoju psychologii i jej perspektyw badawczych. Wprowadzenie do mechanizmów zachowań ludzi. |
Pełny opis: |
1. Czym zajmuje się psychologia? - sposoby uprawiania psychologii, - psychologia a psychiatria, - rodzaje badań psychologicznych, - sześć podstawowych perspektyw badawczych w psychologii. 2. Rys historyczny psychologii. 3. Rozwój człowieka: - podstawowe informacje dotyczące psychologii rozwojowej i psychologii różnic indywidualnych, - wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na rozwój człowieka (geny vs. zachowanie), - nauka o układzie nerwowym, - jak mózg generuje zachowanie i procesy umysłowe? 3. Motywacja i uczenie się: - Po co nam i skąd się biorą emocje? - inteligencja emocjonalna, - motywacja, - psychologia poznawcza a uczenie się, - procesy poznawcze. 4. Psychologia osobowości i psychologia społeczna. |
Literatura: |
Gasiul H. (2012), Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje, Wydawnictwo Dyfin, Warszawa. Gyani A., Shafran R., Myles P., Rose S. (2014), The gap between science and practice: How therapists make their clinical decisions Behavior Terapy, t. 45, nr 2, s. 199-211. Pasztak-Opiłka A. (red. n.) (2016), O prawdziwej pracy psychologa. Spotkania z praktykami, Wydawnictwo Difin, Warszawa. Pąchalska M., Kaczmarek B. L. J., Kropotov J. D. (2014), Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN. Strelau J. (2006), Psychologia różnic indywidualnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Tavris C., Wade C. (1999), Psychologia. Podejście oraz koncepcje, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań. Zimbardo P. G., Gerrig R. J. (2012), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Zimbardo P. G., Johnson R. L., McCann V. (2010), Psychologia. Kluczowe koncepcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach oraz prezentacja na określony temat. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.