Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M3FIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny (1945-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | całkowity nakład pracy studenta: 90 godz. obejmujących 1. uczestnictwo w wykładach 60 godz. 2. studiowanie literatury, przygotowanie materiału do zaliczenia 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | SD_FIL_W01. Student zna podstawowe pojęcia filozoficzne, potrafi rozpoznać problemy filozoficzne. SD_FIL_W02. Student zna nurty w filozofii matematyki i wybrane problemy w filozofii matematyki. SD_FIL_W03. Student zna podstawowe kontrowersje filozoficzne dyskutowane współcześnie (w filozofii nauki, epistemologii, antropologii filozoficznej, filozofii umysłu, etyki, teorii wartości). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | SD_FIL_U01. Student potrafi poprawnie posługiwać się fachową terminologia filozoficzną i formułować problemy filozoficzne., SD_FIL_U02. Student potrafi wysuwać argumentacje w dyskusji problemów filozoficznych. SD_FIL_U03. Student jest zdolny do samodzielnego i krytycznego myślenia. SD_FIL_U04. Student jest zdolny do czytania i rozumienia współcześnie publikowanych tekstów filozoficznych (także w jęz. ang.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | SD_FIL_K01. Student potrafi pracować w zespole, docenia wartość debaty naukowej. SD_FIL_K02. Student jest świadomy roli naukowca w społeczeństwie i odpowiedzialności uczonych. |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy zawierający elementy konwencjonalnego wykładu informacyjnego. Ze względu na problemowy charakter wykładu studenci zapraszani są do dyskusji. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z problematyką filozoficzną zarówno w odniesieniu do nauki (filozofii nauki, filozofii matematyki), jak i związaną z zagadnieniami znaczącymi dla zdobycia pewnej ogólnej kultury humanistycznej. |
Pełny opis: |
Blok omawianych tematów: 1. Wprowadzenie do filozofii (w aspekcie historycznym i systematycznym); specyfika filozofii, mapa współczesnych kierunków filozoficznych 2. Filozofia Platona i jej doniosłość dla badań w filozofii matematyki 3.Współczesne formy realizmu (koncepcja R. Penrose'a i dyskutowane wokół nich kontrowersje (szczególnie dotyczące statusu matematyki) 4. Klasyczne stanowiska w filozofii matematyki (realizm platoński, logicyzm, intuicjonizm, formalizm) 5. Realizm-antyrealizm w filozofii nauki (ze szczególnym odniesieniem do koncepcji Putnama i Dummetta) 6. Kontrowersje wokół zagadnienia prawdy . 7. Zagadnienie sceptycyzmu (sceptycyzm metodyczny Kartezjusza) 8. Podejście mechanicystyczne w filozofii klasycznej (Kartezjusz, Hobbes, Leibniz), z odniesieniem do matematyki (Leibniza idea języka uniwersalnego) 9. Inspiracje filozofią klasyczną w dyskusji współczesnych problemów naukowych kognitywistyki: Eksperyment myślowy mózgu w naczyniu Problem Molyneux 10. Problematyka aksjologiczna - spór o status wartości i sposób ich poznania 11. Problematyka etyczna (szczeg. w odniesieniu do rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych) 12. Problem wolnej woli (wolność a odpowiedzialność) |
Literatura: |
Zalecana do wyboru na egzamin [po jednej pozycji z każdego bloku] I. Filozofia matematyki (poszerzona o filozofię nauki) Z. Hajduk, Metodologia nauk formalnych, w: S. Janeczek. M. Walczak, A. Starościc, red., Metodologia nauk, cz. II. Typy nauk, Lubin: Wyd. KUL 2019, s. 9-26 M. Heller, Racjonalność i matematyczność świata w: tenże, Filozofia i wszechświat, Kraków: Universitas 2006 Z. Król, Platon i podstawy matematyki współczesnej, Wyd. Rolewski 2005 R. Murawski, red., Filozofia matematyki. Antologia tekstów klasycznych, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 2003 [teksty do wyboru mają służyć jako przewodnik wymagający sięgnięcia do źródłowej publikacji danego klasyka filozofii] R. Murawski, wyb., Współczesna filozofia matematyki, Warszawa: PWN 2002 (do wyboru) J. Woleński, Metamatematyka a epistemologia, Warszawa: PWN 1993 II. Klasyka filozofii R. Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii, Antyk 2001 [fragmenty] [R. Descartes] Kartezjusz, Rozprawa o metodzie. Biblioteka Filozofów, Hachette Livre 2008 [także wydania wcześniejsze w tłum. T. Boya-żeleńskiego] I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności [fragmenty, R.2], Warszawa 1991 I. Kant, Krytyka praktycznego rozumu, Antyk [fragmenty] G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. II [zalecane: sekcja druga, II, III], Lublin: Red. Wyd. 199611 III. Wybrane zagadnienia filozoficzne [do uzgodnienia indywidualnego z wykładowcą], przykładowo R. Penrose, Cienie umysłu, Poznań 2000 [fragmenty] |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na podstawie aktywnego udziału na wykładzie (łącznie z przygotowaniem kilkunastominutowego wystąpienia na omawiany temat), wykazania się znajomością zalecanych tekstów. Na egzamin student ma do wyboru podstawowe 3 lektury (po jednej pozycji z bloku: I. filozofii matematyki, filozofii nauki, II. klasyki filozoficznej, III. wybranych zagadnień filozoficznych (szczeg. etyka, aksjologia). Lektury są do uzgodnienia indywidualnego z wykładowcą. Ocena egzaminu na podstawie znajomości zagadnień, sposobu ich rozumiejącego przedstawienia. Weryfikacja uzyskanych efektów kształcenia odbywa się komisyjnie na egzaminie ustnym. W 2019/20 w sem. letnim zajęcia realizowane w kontakcie zdalnym (w systemie USOS). Egzamin za zgodą studentów w formie zdalnej na platformie microsoft teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.