Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Język angielski w matematyce - konwersatorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-M3JAngMat
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język angielski w matematyce - konwersatorium
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Całkowity nakład pracy studenta:

ok. 30 h pracy własnej

Efekty uczenia się - wiedza:

Po ukończonym cyklu zajęć doktorant powinien posługiwać się językiem angielskim, zwłaszcza znać terminologię fachową z zakresu matematyki, posiadać wiedzę skąd i w jaki sposób czerpać wzorce do redagowania własnych prac naukowych, do prowadzenia korespondencji akademickiej.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończonym cyklu zajęć doktorant powinien posiadać następujące umiejętności:

-student rozumie wypowiedzi o tematyce matematycznej, kierowane do szerokiego audytorium (w odróżnieniu od bezpośredniej rozmowy),

-student potrafi zbudować długą wypowiedź matematyczną w jęz. angielskim (wykład, praca pisemna),

-student potrafi przygotować pisemnie dokumenty, związane z życiem akademickim (przykłady),

-student przygotowywany jest (pod względem językowym) do prowadzenia zajęć szkolnych i uniwersyteckich w zakresie matematyki,

-student zna zasady przygotowywania prezentacji komputerowych, dot. zagadnień matematycznych,

(SD_MAT_U06, kod efektu kształcenia w programie studiów doktoranckich w zakresie matematyki , uchwalonym 26 lutego 2014).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończonym cyklu zajęć:

-student nie obawia się korzystać z języka angielskiego w życiu zawodowym,

-student potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy matematyczne wobec szerokiego grona uczestników.

Skrócony opis:

Głównym zadaniem konwersatorium czyli ćwiczeń seminaryjnych w formie rozmowy między wykładowcą i słuchaczami jest stworzenie środowiska, w którym uczestnicy mogą doskonalić własne umiejętności formułowania myśli dotyczących spraw akademickich i matematycznych w języku angielskim.

Na zajęciach nacisk kładziony jest na język mówiony, na właściwy sposób przedstawiania treści matematycznych w formie wystąpień ustnych.

Nieliczne zadane prace pisemne mają na celu zwrócenie uwagi uczestników zajęć na różnice terminologiczne dotyczące środowiska akademickiego w języku polskim i angielskim, na pojawiające się w powyższym kontekście typowe związki frazeologiczne, na różnice w organizacji korespondencji w jęz. polskim i jęz. angielskim.

Zajęcia są moderowane w taki sposób, aby każdy uczestnik miał możliwość zapoznania się ze słownictwem fachowym używanym do poziomu egzaminu kończącego szkołę średnią oraz początkowych lat studiów. Ćwiczone jest zapamiętywanie toku wypowiedzi w jęz. ang.

Pełny opis:

Tematyka i sposób realizacji zajęć w ścisły sposób związane są z uczestniczącymi w nich osobami, ich wcześniejszą znajomością języka angielskiego, chęcią pogłębienia znajomości tegoż, zainteresowaniami matematyką, poza bieżąco uprawianą działeczką, której celem jest napisanie rozprawy doktorskiej.

Zajęcia planowane są blokami, np.

-Zadania szkolne, konkursy matematyczne, praca z uczniami o szczególnych potrzebach

-Życie akademickie (np. organizacja konferencji, recenzje książek, nominacje do nagród)

- Laureaci konkursów matematycznych i ich osiągnięcia

- Życie i osiągnięcia wybitnych matematyków współczesnych

- Polska Szkoła Matematyczna i jej osiągnięcia

- Elementy historii matematyki

- Życie i dzieło matematyków francuskich, niemieckich, włoskich,..

- Matematyka rekreacyjna

- Wybrane zagadnienia z rozmaitych dziedzin matematyki wyższej, np.

Ułamki ciągłe, Stożkowe, Permutacje, Elementarne nierówności, Krzywizna Gaussa, Wyznaczniki i orientacje, Przekształcenia wykresów, Inwersja, Podstawowe typy równań różniczkowych,.....

- Główne wyniki prac własnych uczestników.

Cele ukierunkowane są na osiągnięcie efektów opisanych powyżej.

Przedmiot może być wybierany przez studentów studiów 1. i 2. stopnia na WMiI jako dodatkowe zajęcia z języka angielskiego, uwzględniające terminologię matematyczną.

Literatura:

Na zajęciach wykorzystywane są bieżące i archiwalne numery czasopism:

The Mathematical Intelligencer Journal,

Notices of the American Mathematical Society.

The Mathematical Gazette,

angielskojęzyczne podręczniki akademickie i zbiory zadań, jak np.

Foundations of Advanced Mathematics, Kline, Oesterle, Willson

Calculus, Michael Spivak

Geometry :Euclid and beyond, Hartshorne

Higher Algebra, Kurosh

Problems in Mathematics with Hints and Solutions, Govorov, Dybov, Miroshin, Smirnova i inne.

Ponadto wykorzystywane są materiały własne słuchaczy i materiały pozyskane z Internetu.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia rocznego z przedmiotu jest uczestnictwo w 30h zajęć w roku oraz przygotowanie co najmniej pięciu wystąpień przed grupą na uzgodnione z prowadzącym tematy. Ocena roczna jest wypadkową ocen za przygotowane wystąpienia.

Bardzo dobrze oceniane są wystąpienia zwarte, poprawne merytorycznie i językowo (nie mają wpływu pojedyncze błędy, które nie utrudniają zrozumienia treści i nie są elementarnymi błędami gramatycznymi), w trakcie których prelegent nie czyta tekstu.

Użycie oryginalnych wyrażeń i nowych związków frazeologicznych, np. występujących w referowanym tekście, podwyższa ocenę.

Z kolei ocenę obniża brak spójności merytorycznej, brak zwięzłości wypowiedzi, brak przygotowania prelegenta, polegający na omijaniu wszelkich możliwych trudności, posługiwanie się bardzo prostym językiem, pełnym uproszczeń, w sytuacji, gdy w zadanym tekście pojawiały się stosowne do sytuacji nowe wyrażenia. Znacznie obniża ocenę także wystąpienie polegające na odczytaniu jeszcze ciepłego wydruku z sieci. Recytowanie tekstu wyuczonego na pamięć nie podwyższa oceny. Nagminne popełnianie wielu podstawowych błędów językowych, mimo zwrócenia na nie uwagi, obniża ocenę.

Nie może uzyskać oceny rocznej bardzo dobrej ani dobrej osoba, która nie jest w stanie poprowadzić elementarnej konwersacji, która myli liczebniki czy podstawowe formy gramatyczne.

Ocenę podwyższa przygotowanie towarzyszącej wystąpieniu prezentacji komputerowej.

Niewielki, ale zapewne zawsze możliwy jest w ocenie składnik subiektywny, zależny od estetyki wystąpienia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)