Metodyka nauczania matematyki w szkole wyższej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-M3MNMSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki w szkole wyższej |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 40 godz.- uczestnictwo w zajęciach (30 godz. – konwersatorium, 10 godz. laboratorium) 2. 90 godz.- praca własna – • przygotowanie do zajęć na bieżąco (35 godz.), • przygotowanie zaleconych opracowań, prezentacji i konspektów (20 godz.), • przygotowanie projektów do zaliczenia w ramach laboratorium (5 godz.) • studiowanie literatury (30 godz.). Razem: 130 godzin (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna podstawowe zasady dydaktyki ogólnej i dobre praktyki w zakresie prowadzenia zajęć dydaktycznych z przedmiotów matematycznych. W2. Zna podstawowe pojęcia z zakresu tworzenia elektronicznych materiałów dydaktycznych. Realizacja tych efektów konieczna jest dla realizacji efektu kształcenia SD_MAT_U07 określonego dla studiów doktoranckich w zakresie matematyki. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Potrafi analizować własne działania dydaktyczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji. U2. Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych i wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej, w szczególności: a. potrafi zamieszczać i edytować materiały do nauki zdalnej, b. potrafi tworzyć zadania i quizy sprawdzające efekty nauczania, c. potrafi tworzyć i edytować prezentacje specyficzne dla nauczania matematyki. U3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z działalnością dydaktyczną, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. U4. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych na poziomie akademickim. U5. Zna podstawowe techniki tworzenia prezentacji specyficznych dla nauczania matematyki. Efekty te wpisują się w efekty kształcenia SD_MAT_U05 i SD_MAT_U07 określone dla studiów doktoranckich w zakresie matematyki. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali swoje umiejętności. K2. Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. K3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne. K4. Wykazuje dbałość o komunikatywność swojego przekazu, w szczególności potrafi tworzyć czytelne prezentacje dostosowane do specyfiki zajęć, efektywnie uzupełniające pozostałe elementy nauczania. K5. Umie współpracować w zespole, w szczególności odpowiedzialnie współpracować z innymi prowadzącymi i koordynatorem przedmiotu, w tym wykorzystywać platformę e-learningową do komunikacji znając zalety i ograniczenia tego typu medium. Efekty te wpisują się w efekty kształcenia SD_MAT_K02, SD_MAT_K04 i SD_MAT_K05 określone dla studiów doktoranckich w zakresie matematyki. |
Metody dydaktyczne: | 1. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone metodą łączącą elementy metod: ćwiczeniowej, problemowej, seminaryjnej i wykładu problemowego z wykorzystaniem m.in. materiałów autorskich prowadzących zajęcia, 2. Zajęcia laboratoryjne w pracowni komputerowej łączące metody podające z problemowymi przy tworzeniu projektów z wykorzystaniem nowych technologii. 3. Samodzielne opracowania rozwiązań problemów metodycznych w formie pisemnej lub materiałów multimedialnych – indywidualnie dyskutowane z prowadzącym zajęcia. |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do zawodu nauczyciela akademickiego. Zajęcia mają na celu kształcenie u studentów umiejętności związanych z metodyką i techniką prowadzenia zajęć dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem nowych technologii w kształceniu studentów. Materiał ćwiczeniowy oparty w głównej mierze na treściach nauczania przekazywanych studentom matematyki i informatyki pierwszych lat studiów I stopnia. |
Pełny opis: |
Przedmiot przeznaczony dla studentów pierwszego lub drugiego roku studiów doktoranckich. Realizowany w formie ćwiczeń laboratoryjnych i konwersatorium. Treści kształcenia – konwersatorium: 1. Elementy podstaw kształcenia ogólnego: zasady kształcenia i ich realizacja w praktyce. Klasyfikacja metod nauczania. Metody nauczania jako instrument działania dydaktycznego. 2. Elementy tworzenia i wygłaszania krótkich prezentacji – teoria i praktyka. 3. Konspekt zajęć – budowa, rola w pracy nauczyciela. Ćwiczenia z przygotowania konspektów z wykorzystaniem różnorodnych metod i zasad nauczania. 4. Elementy metodyki rozwiązywania zadań (na przykładach z analizy matematycznej I, geometrii analitycznej, algebry liniowej). Budowanie cykli zadań wokół wybranych pojęć w oparciu o zasady kształcenia. 5. Cele i metody ewaluacji w procesie kształcenia. Rola oceny i informacji zwrotnej w nauczaniu i uczeniu się. Dobre praktyki w zakresie przygotowania sprawdzianów i testów. Ćwiczenia w projektowaniu zestawów sprawdzających. Treści kształcenia – laboratorium: Nowoczesne technologie informatyczne w kształceniu studentów. 1. Podstawy administracji kursem na platformie Moodle: 1.1. tworzenie, edycja i publikowanie materiałów dydaktycznych, 1.2. zarządzanie kursem, 1.3. przygotowanie i przeprowadzenie zadań i testów sprawdzających, 1.4. sporządzanie raportów, 1.5. omówienie i ćwiczenie dobrych praktyk w zakresie tworzenia kursów. 1.6. realizacja autorskiego projektu. 2. Tworzenie prezentacji w pakiecie Beamer: 2.1. omówienie reguł tworzenia i dostosowania prezentacji do odbiorców i okoliczności przekazu, 2.2. omówienie na przykładach podstawowych możliwości pakietu Beamer i udostępnianych w nim technik, 2.3. ćwiczenia z edycji prezentacji, 2.4. ćwiczenia z edycji wzorów matematycznych, 2.5. ćwiczenia z edycji i zamieszczanie multimediów, 2.6. omówienie i ćwiczenie dobrych praktyk w zakresie prezentacji, 2.7. realizacja autorskiego projektu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Franciszek Bereźnicki, Podstawy kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2011. 2. Anna Sajdak, Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, , Impuls, Kraków 2013. 3. Magdalena Jaroszewska, Dorota Ekiert-Oldroyd (redakcja), Aktywne metody nauczania w szkole wyższej. Podręcznik nauczyciela akademickiego, Wydawnictwo Nakom, Poznań 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Podręczniki kursowe i zbiory zadań wskazane w sylabusach przedmiotów matematycznych lub informatycznych przez prowadzących zajęcia na pierwszych latach studiów I stopnia. Wybrane publikacje elektroniczne dostępne w UMK m.in.: 2. Teaching statistics, ISSN 0141-982X. 3. Thomas R. Rosebrough, Ralph G. Leverett, Transformational Teaching in the Information Age : Making Why and How We Teach Relevant to Students, Alexandria, Va : ASCD. 2011. 4. The Teaching of Mathematics (http://elib.mi.sanu.ac.rs.theteachingofmathematics.han3.uci.umk.pl), ISSN: 1451-4966, Društvo matematičara Srbije, Beograd. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych z: 1. konspektów do zajęć dla studentów studiów I stopnia (weryfikacja efektów W1, U1,U3, U4, K1, K2), 2. realizacji autorskiego projektu wygenerowanego z pomocą pakietu Beamer i zaprezentowanego na zajęciach (weryfikacja efektów W2, U2, U4, U5, K1, K4), 3. utworzonego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych (platforma moodle) projektu obudowy zadaniowej z wybranego tematu - z zaprojektowanym systemem sprawdzania i oceny osiągnięć (weryfikacja efektów U2, U5, K5), 4. aktywności na zajęciach (weryfikacja efektów W1, U1, U3, K1, K3, K4). Szczegółowe kryteria oceniania poszczególnych elementów zawarte są w opisie przedmiotu w danym cyklu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.