Bazy danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-MS1-BazDan |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Bazy danych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.mat.umk.pl/course/view.php?id=2634 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć logiki i teorii zbiorów |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 70h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 80h Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 20h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. ma uporządkowaną wiedzę ogólną z relacyjnych baz danych (w tym o zależnościach funkcyjnych i procesie normalizacji) - K_W05 W2. ma uporządkowaną wiedzę o podstawach języka SQL (podstawowe typy danych, główne polecenia DDL i DML, wykorzystanie wbudowanych funkcji, złączenia wszystkich typów, agregacje, podzapytania, perspektywy, rekurencja) - K_W05 W3. ma ogólną wiedzę o różnych typach diagramów encji oraz szczegółową wiedzę o minimum jednym z nich - K_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. umie stworzyć w języku encji i związków prosty projekt konceptualnej bazy danych i przekształcić go w model relacyjny, - K_U01, K_U18 U2. potrafi formułować zapytania do bazy danych w języku SQL (w szczególności zapytania agregujące łączące dane z wielu tabel jednocześnie), - K_U18 U3. dostrzega różnice pomiędzy różnymi SZBD, w szczególności różnice w dialektach SQL - K_U18 U4. potrafi pozyskiwać informacje z Internetu oraz literatury na temat baz danych i elementów języka SQL - K_U21 U5. potrafi wykonać kopię zapasową danych i odtwarzać bazy po awarii - K_U18 U6. potrafi zasilić bazę danych masywnymi zbiorami pozyskanymi w Internecie oraz wykorzystać język SQL do pozyskania z nich wiedzy - K_U01, K_U03, K_U19 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych; - K_K03 K2. właściwie posługuje się terminologią fachową; - K_K02 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza/studenta z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu relacyjnych baz danych oraz z praktyczną obsługą relacyjnych SZBD z poziomu języka SQL |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omówione zostaną następujące tematy: - historia rozwoju i różne rodzaje baz danych aż po czasy współczesne, własności baz danych - język SQL (w szczególności stosowanie wbudowanych funkcji, operatory teorii zbiorów, złączenia, podzapytania, agregacje, perspektywy, zapytania rekurencyjne, DDL, DML, kwestie null, obiekty LOB, różnice pomiędzy dialektami SQL w różnych relacyjnych SZBD) - zarządzanie użytkownikami, uprawnieniami, schematami i bazami danych z poziomu języka zapytań - podstawy tworzenia indeksów - projektowanie relacyjnych baz danych, diagramy encji, narzędzia wspomagające proces projektowania baz danych - tworzenie kopii zapasowych, odzyskiwanie danych po awarii Wykład przede wszystkim skupi się na teoretycznych aspektach powyższych tematów, podczas gdy zajęcia laboratoryjne skoncentrowane będą na rozwijaniu praktycznych umiejętności obsługi baz danych z poziomu SQL. |
Literatura: |
[1] L. Banachowski, E.Mrówka, K.Stencel, "Systemy baz danych. Wykłady i ćwiczenia, Wydawnictwo PJWSTK, 2004 [2] C. J. Date, H. Darwen, "SQL. Omówienie standardu języka", WNT 2000. [3] Elmasri R., Navathe S., "Wprowadzenie do systemów baz danych." Wyd. Helion, 2005 [4] J.D. Ullman, J. Widom, "Podstawowy wykład z systemów baz danych", WNT, W-wa, 2000 [5] http://postgresql.org/docs/ (m.in. dokumentacja SQL w dialekcie PostgreSQL z odniesieniami do standardu SQL) [6] Oracle Data Modeler - http://www.oracle.com/technetwork/developer-tools/datamodeler/documentation/index.html Literatura uzupełniająca: [7] S. Abiteboul, R. Hull, V. Vianu, "Foundations of databases", Addison-Wesley, 1995. [8] U. Rogers, "Oracle: Przewodnik projektanta baz danych", WNT 1995. [9] http://education.oracle.com/ (zbiór różnorodnych materiałów edukacyjnych, m.in. dotyczących SQL) [10] B. Karwin, "Antywzorce języka SQL. Jak unikać pułapek podczas programowania baz danych", Helion, 2012 [11] D. Petković, "Specification of Row Pattern Recognition in the SQL Standard and its Implementations. Datenbank Spektrum (2022). https://doi.org/10.1007/s13222-022-00404-3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu Zaliczenie laboratoriów na podstawie kolokwium i pracy na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Topolewski | |
Prowadzący grup: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska, Mateusz Topolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Topolewski | |
Prowadzący grup: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska, Mateusz Topolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Topolewski | |
Prowadzący grup: | Danuta Rozpłoch-Nowakowska, Mateusz Topolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.