Obliczenia inżynierskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-MS1-ObliczInz |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Obliczenia inżynierskie |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Matematyka stosowana, 1 rok, studia I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://plas.mat.umk.pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Programowanie i algorytmika, Matematyka elementarna, podstawowa orientacja w arkuszach kalkulacyjnych (np. MS Excel, OO Calc) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 50h Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h Razem 90 godzin 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie: podstawowych struktur danych, funkcjonalności pakietu Office przydatnych w rozwiązywaniu zagadnień matematycznych, w szczególności analitycznych i optymalizacyjnych - K_W04, K_W05, K_W07 W2. Zna specjalistyczne i zaawansowane aspekty arkuszy kalkulacyjnych przynajmniej na poziomie zgodnym z ECDL Advanced - K_W05, K_W07 W3 Ma podstawową wiedzę o języku programowania wbudowanym w oprogramowanie arkuszy kalkulacyjnych - K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Wykorzystuje poznane techniki pozyskiwania i gromadzenia danych z różnych źródeł, potrafi stosować standardowe metody statystyczne i narzędzia arkuszy kalkulacyjnych do ich przetwarzania, analizowania oraz prezentacji. - K_U01, K_U03, K_U04 U2. Potrafi rozszerzać możliwości arkuszy kalkulacyjnych przy użyciu wbudowanego języka programowania - K_U17 U3. Potrafi wymodelować problemy matematyczne aby móc wykorzystać funkcjonalność arkuszy kalkulacyjnych do ich rozwiązywania -K_U03, K_U13, K_U17 U4. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie, potrafi uczyć się samodzielnie - K_U19, K_U21 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych; - K_K03 K2. właściwie posługuje się terminologią fachową; dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy; rozumie potrzebę odpowiedniego prezentowania wyników badań i analiz niematematykom - K_K02 K3. myśli twórczo i umie wybrać algorytm najbardziej przydatny dla danego problemu oraz potrafi zmodyfikować algorytm w celu optymalizacji jego działania, - K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Laboratoria są połączeniem metody informacyjno-problemowej z praktyczną realizacją obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Takie podejście ma na celu poznanie arkusza jako narzędzie do rozwiązywania problemów praktycznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada przeprowadzenie intensywnego kursu z zaawansowanej obsługi arkuszy kalkulacyjnych. Dzięki uzyskanej wiedzy student będzie przygotowany m.in. do tworzenia procedur usprawniających skomplikowane obliczenia matematyczne, będzie potrafił tworzyć i zabezpieczać formularze wymiany informacji, tworzyć scenariusze obliczeniowe oraz prezentować wyniki obliczeń w postaci czytelnych diagramów i opracowań |
Pełny opis: |
Oprogramowanie arkuszy kalkulacyjnych jest obecne na rynku już od lat 60-tych, jednakże od połowy lat 90-tych kojarzy się głównie z programem MS Excel. Współcześnie arkusze kalkulacyjne są powszechnie dostępne, a jednocześnie są niezwykle potężnym narzędziem obróbki danych. Ogrom wbudowanych funkcji i dodatkowe możliwości związane z makrami i językiem Visual Basic sprawiają, że dla wielu osób jest to podstawowe narzędzie eksploracji danych, obliczeń statystycznych, ekonomicznych czy optymalizacyjnych. W ramach tego przedmiotu studenci zapoznają się z poniższymi tematami: - użycie wbudowanych funkcji w celu budowy rozbudowanych formuł; wbudowane mechanizmy przeszukiwania i analizy zbiorów danych - tworzenie i modyfikowanie różnorodnych diagramów (dobór typu wykresu do prezentowanej treści) oraz tworzenie profesjonalnych raportów - elementy analizy danych. Tabele przestawne, filtry - dodatek Solver - tworzenie formularzy, zabezpieczanie danych i arkuszy - import, eksport danych i scalanie arkuszy - podstawy makr i języka VBA W trakcie przedmiotu rozwiązywane będą różnorodne problemy z algebry i analizy. Studenci zostaną przygotowani do późniejszego wykorzystania arkuszy kalkulacyjnych w kolejnych zajęciach dydaktycznych. Materiał przedmiotu zawiera w sobie m.in. pełen zakres wiedzy wymaganej w międzynarodowej certyfikacji ECDL Advanced: Arkusze kalkulacyjne |
Literatura: |
[1] M. Alexander, J. Decker, B. Wehbe, "Analizy business intelligence : zaawansowane wykorzystanie Excela", Gliwice, Helion, 2015 [2] Teresa Pamuła, Aleksander Król, "Badania operacyjne w przykładach z rozwiązaniami w Excelu", Gliwice : Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2013 [3] R. Collie, B. Jelen, "Power Pivot dla Excela : zaawansowane możliwości", Gliwice, Helion, 2015 Literatura uzupełniająca: [7] W. Wrotek, "ABC Excel 2016 PL", Gliwice, Helion, 2016 []A. Żarowska-Mazur, W. Węglarz, "ECDL Advanced na skróty : syllabus V. 2.0 : edycja 2015", Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015 [] J. Walkenbach, "Excel 2013. 101 porad i sztuczek które oszczędzą Twój czas", Warszawa, Helion, 2014 |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratoria: Składowe oceny końcowej: kolokwium 60% zadania domowe 30% aktywność 10% Aby otrzymać zaliczenie za każdą ze składowych oceny trzeba zdobyć co najmniej 50% punktów. Oceny końcowe: 90-100 - bdb 80-89 +db 70-79 db 60-69 +dst 50-59 dst |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Burzańska | |
Prowadzący grup: | Marta Burzańska, Anna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Liliia Bozhukha, Alicja Jaworska-Pastuszak | |
Strona przedmiotu: | http://plas.mat.umk.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w podstawowej informacji o przedmiocie. |
|
Pełny opis: |
Jak w podstawowej informacji o przedmiocie. |
|
Literatura: |
Jak w podstawowej informacji o przedmiocie. |
|
Uwagi: |
Jak w podstawowej informacji o przedmiocie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.