Konflikt i kooperacja - matematyka podejmowania decyzji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-OG-KIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Konflikt i kooperacja - matematyka podejmowania decyzji |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna kultura matematyczna na poziomie wymaganym na egzaminie maturalnym z matematyki. Analiza niektórych przykładów wymagać będzie zastosowania metod rachunku różniczkowego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - studiowanie zaleconej literatury i analiza przykładów- 15 godzin - przygotowanie do egzaminu – 15 godzin Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma wiedzę na temat podstawowych pojęć i faktów teorii gier. Opisuje najważniejsze zastosowania teorii gier na przykładach z nauk społecznych. Charakteryzuje i klasyfikuje proste modele teorii gier. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Wykorzystuje aparat teorii gier przy opisie i analizie prostych modeli występujących w naukach społecznych. Rozpoznaje w prostych przykładach typy zagadnień z teorii gier i stosuje koncepcje tej teorii do ich analizy. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma świadomość znaczenia metod matematycznych w modelowaniu i opisie oraz zrozumieniu zjawisk społecznych i ekonomicznych. Docenia rolę komunikatywnego i odpowiedzialnego społecznie prezentowania wniosków z matematycznej analizy procesów społecznych i ekonomicznych. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwencjonalny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Zaprezentowane zostaną podstawowe pojęcia i metody teorii gier do analizy sytuacji, w których występuje równocześnie konflikt interesów i możliwość kooperacji. Przedstawione koncepcje teorii gier będą prezentowane przy zastosowaniu możliwie prostego aparatu matematycznego. Problemy będą licznie reprezentowane na przykładach. |
Pełny opis: |
1. Motywacje: historyczne, filozoficzne i ekonomiczne. 2. Podstawowe składowe i założenia teorii gier: użyteczność, informacja, drzewa i macierze, Dylemat Więźnia, koncepcje równowagi, doskonałość, efektywność. 3.Niepewność, ryzyko, strategie mieszane. 4. Powtarzanie gry. 5. Gry ewolucyjne, strategie ewolucyjnie stabilne. 6. Gry koalicyjne, wartość Shapley’a, „nucleolus”. 7. Optymalny dobór partnerów. |
Literatura: |
1. M. Malawski, A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006 2. D. Ross, Game theory, Stanford Encyclopedia of Philosophy, 1997 3. H. D. Kuhn, Classics in game theory, Princeton University Press, 1997 |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny egzamin testowy. Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną – 50 %, dostateczny plus 60 %, dobry - 70 %, dobry plus -80%, bardzo dobry-90 %. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.