Bazy danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-Z1BAD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Bazy danych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bazowa znajomość teorii mnogości (operacje na zbiorach) i relacji |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 20 godz. – wykład, w tym 4 godz. wykład stacjonarny, 16 godz. wykład w formie e-learningu 20 godz. - ćwiczenia (lab.) 100 godz. - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury i udostępnionych materiałów pomocniczych 10 godz. praca własna - przygotowanie do zaliczenia, przygotowanie do egzaminu |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. ma uporządkowaną wiedzę ogólną z relacyjnych baz danych (w tym o zależnościach funkcyjnych i procesie normalizacji) - K_W09 W2. ma uporządkowaną wiedzę o podstawach języka SQL (podstawowe typy danych, główne polecenia DDL i DML, wykorzystanie wbudowanych funkcji, złączenia wszystkich typów, agregacje, podzapytania, perspektywy, rekurencja) - K_W02 W3. ma ogólną wiedzę o różnicach pomiędzy różnymi implementacjami relacyjnych SZBD, w szczególności o różnicach w dialektach SQL - K_W09 W4. ma ogólną wiedzę o różnych typach diagramów encji oraz szczegółową wiedzę o minimum jednym z nich - K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. umie stworzyć w języku encji i związków prosty projekt konceptualnej bazy danych i przekształcić go w model relacyjny, U2. potrafi formułować zapytania do bazy danych w języku SQL (w szczególności łączące dane z wielu tabel jednocześnie), - K_U19 U3. potrafi tworzyć i normalizować schematy baz danych - K_U14, K_U17 U4. potrafi komunikować się z bazą danych z użyciem minimum jednego narzędzia wizualnego oraz jednego narzędzia tekstowego -K_U17, U5. potrafi pozyskiwać informacje z Internetu oraz literatury na temat baz danych i elementów języka SQL - K_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych; - K_K06 K2. właściwie posługuje się terminologią fachową; - K_K05 K3. potrafi pozyskiwać informacje z literatury i Internetu, - K_K07 K4. samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością danych, dostrzega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K04 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie pojęć dotyczących tematyki relacyjnych baz danych, systemów zarządzania bazami danych i mechanizmów przez nie wykorzystywanych oraz omówienie języka zapytań SQL. Celem laboratorium jest omówienie technik wykorzystywanych w języku SQL, projektowania baz danych realizacji zaprojektowanej bazy danych przy wykorzystaniu współczesnych, powszechnie dostępnych narzędzi. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omówione zostaną następujące tematy: - historia rozwoju i różne rodzaje baz danych aż po czasy współczesne, własności baz danych - język SQL (w szczególności stosowanie wbudowanych funkcji, operatory teorii zbiorów, złączenia, podzapytania, agregacje, perspektywy, zapytania rekurencyjne, DDL, DML, kwestie null, zaawansowane typy danych jak XML, CLOB, BLOB, różnice pomiędzy dialektami SQL w różnych relacyjnych SZBD) - zarządzanie użytkownikami, uprawnieniami, schematami i bazami danych z poziomu języka zapytań - algebra relacji i prezentacja innych wybranych podejść formalnych - projektowanie relacyjnych baz danych, diagramy encji - zależności funkcyjne i normalizacja Wykład przede wszystkim skupi się na teoretycznych aspektach powyższych tematów, podczas gdy zajęcia laboratoryjne skoncentrowane będą na rozwijaniu praktycznych umiejętności obsługi baz danych z poziomu SQL. |
Literatura: |
[1] S. Abiteboul, R. Hull, V. Vianu, "Foundations of databases", Addison-Wesley, 1995. [2] L. Banachowski, E.Mrówka, K.Stencel, "Systemy baz danych. Wykłady i ćwiczenia, Wydawnictwo PJWSTK, 2004 [3] C. J. Date, H. Darwen, "SQL. Omówienie standardu języka", WNT 2000. [4] Elmasri R., Navathe S., "Wprowadzenie do systemów baz danych." Wyd. Helion, 2005 [5] H. Garcia-Molina, J.D. Ullman, J. Widom, "Systemy baz danych. Pełny wykład." WNT, 2006 [6] U. Rogers, "Oracle: Przewodnik projektanta baz danych", WNT 1995. [7] http://postgresql.org/docs/ (m.in. dokumentacja SQL w dialekcie PostgreSQL z odniesieniami do standardu SQL) Literatura uzupełniająca: [8] http://dev.mysql.com/doc/ (dokumentacja SQL w dialekcie MySQL) [9] http://education.oracle.com/ (zbiór różnorodnych materiałów edukacyjnych, m.in. dotyczących SQL) [10] https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms177563.aspx (dokumentacja języka MS Transact-SQL) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie laboratorium: kolokwium semestralne + rozliczenie prac domowych Zaliczenie wykładu: egzamin + zaliczenie modułów e-learningowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.