Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Społeczne i prawne aspekty informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-Z1SPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Społeczne i prawne aspekty informatyki
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Odpowiednie (poziom licencjatu) zaawansowanie merytoryczne w informatyce.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Wykład 10 godzin

Praca własna (lektura dot. omawianych na wykładzie tematów) 4 godziny

RAZEM 14 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

Słuchacz wykładu uzyskuje wiedzę nt. uprawiania zawodu informatyka jako zawodu zaufania społecznego i nabywa znajomości ważnych społecznie zagadnień związanych z uprawianiem tego zawodu.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student nabywa kompetencji w zakresie zgodnego z prawem rozpowszechniania programów komputerowych, zgodnej z prawem eksploatacji sieci komputerowych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uzyskuje świadomość istotnych skutków społecznych zjawisk związanych z informatyką, takich jak wykluczenie cyfrowe czy też cyberterroryzm.

Metody dydaktyczne:

jak zaznaczono

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- oxfordzka
- seminaryjna

Skrócony opis:

Wykład zawiera prezentację i omówienie następujących bloków tematycznych:

1. Etyka zawodowa informatyka

2 Karno-prawne aspekty informatyki

3. Prawo autorskie w informatyce

4. Prawne aspekty rozpowszechniania programów - licencje.

5. Wykluczenie cyfrowe na tle ogólnej marginalizacji społecznej

6. Cyberterroryzm, jego aspekty i przejawy

Pełny opis:

Wykład, podzielony na wymienione w skróconym opisie bloki, obejmuje:

Etyka zawodowa informatyka: informatyk jako zawód zaufania społecznego, kształtowanie poczucia odpowiedzialności i etyki zawodowej, próby formalizowania etyki informatyka - Kodeks Etyki Informatyka PTI.

Karno-prawne aspekty informatyki: przegląd tych aspektów prawa karnego, które mogą dotyczyć zawodowej działalności informatyka.

Prawo autorskie w informatyce: elementy prawa autorskiego z szczególnym uwzględnieniem sytuacji mogących dotyczyć działalności zawodowej informatyka.

Licencje: przegląd najczęściej spotykanych w informatyce licencji, ich umocowanie prawne, działanie, wady i zalety.

Wykluczenie cyfrowe: aktualny stan wykluczenia cyfrowego w Polsce na tle Europy i Świata. Trendy, spodziewany kierunek rozwoju sytuacji, możliwe konsekwencje. Wykluczenie cyfrowe jako kwalifikowana forma marginalizacji społecznej.

Cyberterroryzm: przyczyny, początki, rozwój, przejawy współczesne. Środowiska stosujące cyberterroryzm. Obrona przed cyberterroryzmem. Perspektywy cyberterroryzmu.

Literatura:

1. Barta J., Markiewicz R., Internet a prawo. Kraków, Universitas, 1998

2. Brzozowska M., Programy komuterowe, http://biznes.wieszjak.pl/

3. Etyka zawodowa informatyka; http://www.sciaga.pl/tekst/61078-62-etyka_zawodowa_informatyka

4. http://www.eprogramy.net/info/licencje/

5. Kodeks Zawodowy Informatyków Polskiego Towarzystwa Informatycznego, X Zjazd Delegatów PTI, 29.11.2011

6. Kulczycki P., Analiza porównawcza modeli licencjonowania oprogramowania, Kraków 2008 http://prawo.vagla.pl/files/mgr_p_kulczycki.pdf

7. M.Krok, E-learning z perspektywy ochrony praw autorskich, [w]: M. Dąbrowski, M. Zając (red.) E-learning w kształceniu akademickim. Materiały z II ogólnopolskiej konferencji – Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym. Warszawa, Szkoła Główna Handlowa, 17 listopad 2005. Warszawa, 2006, s. 15–21; www.e-edukacja.net/e-edukacja_2.pdf

8. Piotr Waglowski, Prawo w sieci. Zarys regulacji internetu Wyd. Helion,

ISBN: 83-7361-854-6

9. Prawo Internetu, Redaktor: Paweł Podrecki, WydawnictwoPrawnicze LexisNexis, Styczeń 2004

10. Sudoł M., Prawo autorskie czyli o korzystaniu z czyjejś twórczości w druku i w internecie, Warszawa 2006; http://prawo.ngo.pl/strona/4762.html

11. Szewczyk B.– dratewka@wsi.edu.pl; http://stud.wsi.edu.pl/~dratewka/index.htm Praca dyplomowa w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej na Wydziale Informatyka, specjalność Systemy informatyczne.

12. Ustawa z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Z 2006 r., Nr 90, poz. 631); http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU19940240083;D19940083Lj.pdf

13. Xavery Konarski, Internet i prawo w praktyce, Wydawnictwo: Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, 2002, ISBN: 83-917140-1-2

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)