Bazy danych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-ZiBaD2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Bazy danych II |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Bazy Danych 1 |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. ma uporządkowaną wiedzę na temat transakcji (własności ACID, anomalie) - K_W02 W2. ma uporządkowaną wiedzę o proceduralnych rozszerzeniach języka SQL (funkcje, kursory, wyzwalacze) - K_W03 W3. ma ogólną wiedzę na temat planów zapytań, modelów kosztów oraz budowy i zastosowań indeksów - K_W02, K_W04 W3. ma ogólną wiedzę na temat budowy relacyjnego SZBD - K_W02, K_W09 W4. ma ogólną wiedzę o minimum 2 innych językach zapytań - K_W03 W5. ma podstawową wiedzę o rozproszonych bazach danych - K_W02, K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. potrafi tworzyć zaawansowane funkcje i wyzwalacze w proceduralnym rozszerzeniu języka SQL (np. PL/SQL lub PL/pgSQL) - K_U19 U2. potrafi analizować i optymalizować zapytania - K_U19 U3. potrafi formułować zapytania o dane w więcej niż 1 języku zapytań (np. SQL i XQuery) -K_U19, K_U21 U4. potrafi skonfigurować wybrany SZBD w celu uzyskania optymalnej wydajności i bezpiecznego udostępniania danych - K_U13, K_U17 U5. potrafi pozyskiwać informacje z Internetu oraz literatury na temat baz danych i elementów języka SQL - K_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych; - K_K06 K2. właściwie posługuje się terminologią fachową; - K_K05 K3. potrafi pozyskiwać informacje z literatury i Internetu, - K_K07 K4. samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością danych, dostrzega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K04 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza/studenta z zaawansowanymi aspektami baz danych, w szczególności zaawansowanymi aspektami języka SQL, optymalizacją oraz budową SZBD. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu omówione zostaną następujące tematy: - transakcje i współbieżność, - proceduralne rozszerzenia języka SQL (rodzaje języków, funkcje składowane, pakiety, wyjątki, kursory, wyzwalacze, reguły) - plany zapytań, modele kosztów i optymalizacja - języki Datalog, Xpath i Xquery - fizyczna struktura SZBD, budowa indeksów - konfiguracja nasłuchu w wybranych SZBD - bezpieczeństwo baz danych - wprowadzenie do rozproszonych bazy danych i hurtowni danych Wykład przede wszystkim skupi się na teoretycznych aspektach powyższych tematów, podczas gdy zajęcia laboratoryjne skoncentrowane będą na rozwijaniu praktycznych umiejętności optymalizacji zapytań oraz tworzenia funkcji i wyzwalaczy. |
Literatura: |
[1] S. Abiteboul, R. Hull, V. Vianu, "Foundations of databases", Addison-Wesley, 1995. [2] L. Banachowski, E.Mrówka, K.Stencel, "Systemy baz danych. Wykłady i ćwiczenia, Wydawnictwo PJWSTK, 2004 [3] I. Ahmed, A. Fayyaz, A. Shahzad, "PostgreSQL Developer's Guide", Packt Publishing Ltd, 2015 [5] H. Garcia-Molina, J.D. Ullman, J. Widom, "Systemy baz danych. Pełny wykład." WNT, 2006 [6] J. Price, Oracle Database 12c i SQL : programowanie, Helion, 2015 [7] http://postgresql.org/docs/ (m.in. dokumentacja SQL w dialekcie PostgreSQL z odniesieniami do standardu SQL) Literatura uzupełniająca: [8] http://dev.mysql.com/doc/ (dokumentacja SQL w dialekcie MySQL) [9] http://education.oracle.com/ (zbiór różnorodnych materiałów edukacyjnych, m.in. dotyczących SQL) [10] https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms177563.aspx (dokumentacja języka MS Transact-SQL) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu Zaliczenie laboratoriów na podstawie projektu i pracy na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin, 20 miejsc
Wykład, 20 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Burzańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Boniewicz, Marta Burzańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin, 20 miejsc
Wykład, 20 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Burzańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Boniewicz, Marta Burzańska, Mateusz Topolewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin, 20 miejsc
Wykład, 20 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Burzańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Boniewicz, Marta Burzańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin, 20 miejsc
Wykład, 20 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Burzańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Boniewicz, Marta Burzańska, Iga Łukiewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.