Projektowanie i druk 3D
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-ZiDR3D-p |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i druk 3D |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość jednego języka skryptowego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot pomocniczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | praca w laboratorium: 8h analiza materiałów dydaktycznych przygotowanych przez nauczyciela: 7h samodzielna analiza dodatkowych materiałów dydaktycznych (w tym sugerowanych jako uzupełniające przez nauczyciela): 10h tworzenie przykładowych projektów (wraz z wydrukiem) pod opieką nauczyciela: 30h samodzielne zaprojektowanie i wydrukowanie modelu 3d: 45h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: K_W02 - sposób komunikacji z drukarką 3d poprzez generowany z projektu gcode K_W06 - schemat konstrukcyjny drukarki 3d oraz wpływ wyboru filamentu na konfigurację sprzętu, wpływ parametrów wydruku na jego jakość K_W14 - zasady bezpiecznego użytkowania druku 3d i wybranych filamentów K_W16 - sposób diagnostyki i wymiany istotnych komponentów drukarki 3d |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 - student potrafi pozyskiwać z Internetu informacje na temat budowy drukarek 3d, filamentów, oprogramowania do projektowania i cięcia modeli K_U04 - student potrafi w pracy wykorzystywać materiały specjalistyczne, w tym napisane w języku angielskim K_U05 - student potrafi generować modele STL i konwertować je na gcode w wybranym środowisku |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - rozumie zasady licencjonowania modeli 3d oraz ograniczenia licencyjne oprogramowania do cięcia K_K04 - student potrafi rozplanować czas pracy nad projektem z uwzględnieniem wstępnego oszacowania czasu druku |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium: metody dydaktyczne: pokazowe, po których następuje praktyczna praca ze sprzętem, zasady BHP oraz konserwacja urządzeń filmy i wykłady konwersatoryjne, ćwiczenia poświęcone poznaniu różnych typów programów do generowania modeli STL, nauka języka programowania użytego w OpenScad, cięcia i przekazania modelu do druku, wpływ parametrów wydruku na konfigurację sprzętu oraz czas wydruku, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Konwersatorium: pierwsza część zajęć poświęcona jest konstrukcji oraz kalibracji drukarek 3d, w drugiej części przedmiotu studenci zapoznają się w trakcie pokazów oraz prostych ćwiczeń praktycznych z środowiskami do tworzenia modeli STL a następnie z wybranymi programami typu Slicer Po tym następuje indywidualna, monitorowana przez nauczyciela, praca nad wskazanym projektem modelu i wydruku 3d z uwzględnieniem wymogów konfiguracyjnych zależnych od filamentu i kształtu modelu |
Pełny opis: |
Poruszane tematy: - podstawy i techniki druku 3d - rodzaje filamentów w druku FDM - budowa urządzeń drukujących w technologii FDM/FFF, konfiguracja i konserwacja - zastosowania wydruków w praktyce - oprogramowanie do tworzenia modeli 3d na przykładzie TinkerCAD, OpenSCAD - TinkerCAD: -- interfejs użytkownika, tworzenie modeli graficzne i programistyczne, eksportowanie plików STL - OpenSCAD: -- interfejs użytkownika, składnia języka, obiekty 2D, obiekty 3D, operacje logiczne, transformacje, importowanie i eksportowanie plików STL, moduły/biblioteki, importowanie modułów -- programowanie w OpenSCAD (instrukcje wyboru, pętle, generatory list, funkcje i rekurencja). -- modyfikacja gotowych modeli 3D (własnych lub pochodzących z darmowych serwisów takich jak Thingiverse). - przygotowanie modelu do druku (programy: Ultimaker Cura i Slice3r), - wpływ parametrów wydruku na jego jakość - przykładowy wydruk, obróbka ukończonego wydruku |
Literatura: |
1. „Świat druku 3D. Przewodnik.”; Anna Kaziunas France; Helion 2014. 2. Dodziuk H., Druk 3D/AM. Zastosowania oraz skutki społeczne i gospodarcze, PWN, 2019. Źródła internetowe: 3. https://botland.com.pl/blog/jak-najlepiej-zaczac-przygode-z-drukiem-3d/ 4. http://www.openscad.org/documentation.html 5. https://3dreaktor.pl/jak-skalibrowac-drukarke-3d-i-nowy-material-poradnik 6. https://www.thingiverse.com/ 7. https://www.tinkercad.com/learn |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się 2 oceny cząstkowe: - 15 punktów uzyskanych w trakcie zajęć praktycznych ze sprzętem (znajomość zagadnień teoretycznych oceniana podczas odpowiedzi ustnej, znajomość budowy drukarki 3d, umiejętność kalibracji sprzętu w zależności od modelu 3d i filamentu) - 15 punktów uzyskanych za samodzielne zaprojektowanie wskazanego modelu 3d, przygotowanie do wydruku, wydruk i prace wykończeniowe Aby uzyskać zaliczenie należy zdobyć min 7 punktów z każdej z tych części Oceny i odpowiadające im przedziały punktowe: 2: 0..14; 3: 15..17; 3,5: 18..19; 4: 20..22; 4,5: 23..24; 5: 25..30 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Ziemkiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Burzański | |
Prowadzący grup: | Michał Burzański | |
Strona przedmiotu: | https://plas.mat.umk.pl/moodle/course/view.php?id=2433 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Burzański | |
Prowadzący grup: | Michał Burzański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Burzański | |
Prowadzący grup: | Michał Burzański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.