Podstawy grafiki komputerowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-ZiPGK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy grafiki komputerowej |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność programowania w języku C i C++. Znajomość podstawowych algorytmów i struktur danych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 40 godzin – laboratorium 30 godzin – praca własna (przygotowanie do zajęć, zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie e-learningowej) 20 godzin – praca własna (przygotowanie zadań zaliczeniowych) RAZEM: 90 godzin 3 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie): W1: zna najważniejsze formaty graficzne i ich reprezentację w pamięci komputera (KW_02); W2: zna najważniejsze modele przestrzeni barw, ich własności i zastosowania (K_W02); W3: zna afiniczne przekształcenia geometryczne i metody rzutowania przestrzennego na płaszczyznę ekranu wraz z ich zapisem w języku macierzy (K_W01, KW_02). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie): U1: implementuje podstawowe algorytmy rasteryzacji prymitywów geometrycznych (K_U01, K_U02, K_U07, K_U08); U2: rozróżnia i implementuje modele przestrzeni barw (K_U08) U3: opisuje w języku macierzy afiniczne przekształcenia geometryczne (K_U01) U4: implementuje podstawowe algorytmy teksturowania (K_U01, K_U02, K_U07, K_U08); U5: objaśnia sposoby rzutowania przestrzennego na płaszczyznę ekranu (K_U01) U6: charakteryzuje i implementuje podstawowe modele oświetlenia i cieniowania sceny trójwymiarowej (K_U01, K_U02, K_U07, K_U08); U7: umie zaprojektować i zaimplementować w wybranej bibliotece programistycznej graficzny interfejs użytkownika (K_U05, K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie): K1: potrafi modyfikować algorytmy i dostosowywać je do konkretnych zadań (K_K02); K2: jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania, jest systematyczny (K_K04); K3: samodzielnie wykonuje zadania programistyczne, potrafi wyszukiwać informacje w literaturze i w Internecie (K_K07). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi algorytmami grafiki komputerowej zarówno 2D jak i 3D. Dodatkowo uczestnicy zajęć poznają jedną z bibliotek programistycznych umożliwiających tworzenie graficznych interfejsów użytkownika (GUI). |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: -) Reprezentacja cyfrowa obrazu, narzędzia, biblioteki, tworzenie bitmap. -) Algorytmy rasteryzacji odcinków, antyaliasing, -) Algorytmy rasteryzacji okręgów i elips, -) Reprezentacja krzywych (krzywe Béziera, B-spliny) -) Reprezentacja i wypełnianie wielokątów. -) Modele barw (RGB, CMYK, HSV). -) Alpha blending. Blending-modes -) Podstawowe transformacje geometryczne obiektów bitmapowych -) Morfing -) Teksturowanie trójkątów, transformacja perspektywiczna. -) Reprezentacja obiektów 3D na płaszczyźnie, rzuty, podstawowe przekształcenia. -) Modele oświetlenia. -) Wyznaczanie powierzchni widocznych (Z-bufor). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: -) J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, R.L. Phillips, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 2001. -) Materiały dydaktyczne umieszczone na platformie Moodle (do zajęć zdalnych) Literatura uzupełniająca: -) J. Blanchette, M. Summerfield, C++ GUI Programming with Qt 4. Second Edition, Prentice Hall 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie oceny zadań programistycznych realizowanych w ramach zajęć laboratoryjnych polegających na samodzielnej implementacji omawianych algorytmów. zadania programistyczne – W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7 aktywność na zajęciach – K1, K2, K3, Każdy student musi odbyć rozmowę zaliczeniową z prowadzącym zajęcia. Podczas rozmowy student musi umieć szczegółowo omówić kod źródłowy swoich programów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Ziemkiewicz | |
Prowadzący grup: | Bartosz Ziemkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Aż do odwołania laboratorium będzie się odbywać zdalnie z wykorzystaniem platform MS Teams oraz Moodle: https://plas.mat.umk.pl/moodle/course/view.php?id=1917 Uczestnicy zajęć powinni mieć dostęp do komputera z dostępem do internetu oraz zainstalowanym oprogramowaniem Qt. Instrukcja instalacji znajduje się na Moodlu. Rozmowa zaliczeniowa odbędzie się w sposób tradycyjny lub zdalny w zależności od sytuacji epidemiologicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Ziemkiewicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzona, Bartosz Ziemkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Grzona | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzona, Bartosz Ziemkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Grzona | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.