Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Programowanie I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-ZiPRI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Programowanie I
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność programowania strukturalnego w języku C++. Zaliczenie przedmiotu Podstawy programowania.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

30h - wykład

30h - laboratorium

4h - egzamin

6h - zaliczenie laboratorium

50h - praca własna, bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury

50h - praca własna moderowana przez prowadzącego - przygotowanie projektu zaliczeniowego

30h - praca własna - przygotowanie do egzaminu

Razem - 200h

8 punktów ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma ogólną wiedzę na temat różnych paradygmatów programowania i języków programowania (imperatywny, obiektowy, funkcyjny, logiczny, skryptowy, maszyna wirtualna, podstawy translacji, deklaracje i typy, odśmiecanie, mechanizmy abstrakcji); szczegółowo zna metody projektowania i programowania obiektowego (kapsułkowanie i ukrywanie informacji, klasy i podklasy, dziedziczenie, polimorfizm, hierarchie klas) (K_W10)


W2: Ma wiedzę na temat inżynierii oprogramowania, w tym projektowania (wzorce projektowe, architektura oprogramowania, analiza i projektowanie obiektowe), wykorzystania API, narzędzi i środowisk wytwarzania oprogramowania (K_W11)


W3: Zna podstawowe konstrukcje programistyczne (przypisanie, instrukcje sterujące, wywoływanie podprogramów i przekazywanie parametrów) oraz pojęcia składni i semantyki języka programowania C++ (K_W03)


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U05 potrafi pisać, uruchamiać i testować programy w wybranym środowisku programistycznym (GCC C++)


U1: Projektuje, analizuje pod kątem poprawności i złożoności obliczeniowej oraz programuje algorytmy; wykorzystuje podstawowe techniki algorytmiczne i struktur danych (K_U08)


U2: Projektuje oprogramowanie zgodnie z metodyką obiektową (K_U22)


U3: Potrafi stworzyć model obiektowy prostego systemu (K_U16)


U4: Potrafi pracować indywidualnie, potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów (K_U03)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty:


K1: Kreatywność: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań (K_K02)


K2: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny (K_K04)


K3: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych (K_K06)

Metody dydaktyczne:

Wykład, laboratorium, e-learning

Skrócony opis:

Przedmiot kursowy dla studentów studiów niestacjonarnych I stopnia na kierunku informatyka. Bazując na umiejętnościach programowania strukturalnego zdobytych w ramach przedmiotu Podstawy programowania wprowadzone zostaną techniki programowania obiektowego.

Pełny opis:

Materiał realizowany w ramach przedmiotu będzie obejmował następujące zagadnienia:

  • Wprowadzenie do programowania zorientowanego obiektowo
  • Klasy, konstruktory, destruktory
  • Przeciążanie operatorów
  • Funkcje zaprzyjaźnione
  • Klasy pochodne, dziedziczenie,
  • Funkcje wirtualne i polimorfizm
  • Klasy abstrakcyjne
  • Szablony klas i funkcji
  • Przegląd biblioteki standardowej C++
  • Wykorzystanie elementów języka C
Literatura:

  • Jerzy Grębosz "Opus Magnum C++11"
Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć laboratoryjnych uzyskiwane jest na podstawie zadań realizowanych podczas zajęć oraz indywidualnie przygotowanego projektu obiektowego.

Egzamin przeprowadzany jest w formie praktycznej w oparciu o system Zawody WEB.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Piątkowski
Prowadzący grup: Aleksandra Boniewicz, Marcin Piątkowski, Mikołaj Szczupak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Piątkowski
Prowadzący grup: Aleksandra Boniewicz, Dawid Maliszewski, Marcin Piątkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Piątkowski
Prowadzący grup: Mariusz Kaniecki, Dawid Maliszewski, Marcin Piątkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)