Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy filozofii i metodologii nauk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E11-PodFiMeN
Kod Erasmus / ISCED: 14.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy filozofii i metodologii nauk
Jednostka: Katedra Ekonomii
Grupy: Ekonomia - plan studiów 1 rok 1 stopnia
Ekonomia, 1 rok I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Pożądana jest znajomość elementarnych problemów ontologii i epistemologii w historii myśli filozoficznej

Całkowity nakład pracy studenta:

15 godzin zajęć wykładowych

9 godzin pracy własnej studenta - przygotowanie do zaliczenia

1 godzina na sprawdzenie wiedzy z podstaw filozofii nauki

Efekty uczenia się - wiedza:

W1- student ma podstawową wiedzę na temat zasad poznania naukowego, kryteriów prawdy oraz koncepcji epistemologicznych, głównie w naukach empirycznych, w tym ekonomii - K_W06

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - student nabywa elementarne umiejętności analizy i oceny stanu wiedzy poszczególnych nauk,

K_U01 - student potrafi dobrać i ocenić procedurę badawczą w w naukach społecznych, w szczególności w ekonomii, z punktu widzenia opracowanych na gruncie współczesnej metodologii standardów naukowości.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny i problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie słuchaczom podstawowej wiedzy ze współczesnej filozofii i metodologii nauki. Głównym obiektem zainteresowań są nauki empiryczne, w tym ekonomia. Na przykładzie tej dyscypliny naukowej przedstawiane są najważniejsze koncepcje epistemologiczne we współczesnej nauce, a więc indukcjonizm, falsyfikacjonizm, koncepcja paradygmatów Kuhna oraz programów badawczych Lakatosa

Pełny opis:

1. Definicje nauki i wiedzy naukowej. Wiedza naukowa a wiedza potoczna.

2. Prawda w nauce (główne koncepcje prawdy w filozofii i ich waga dla oceny stopnia wiarygodności wiedzy).

3. Realizm poznawczy a instrumentalizm poznawczy.

4. Rola języka w poznaniu (główne założenia filozofii analitycznej).

5. Stanowisko krytycznego racjonalizmu i krytycznego empiryzmu a problem ograniczeń poznania.

6.Indukcjonizm

7. Falsyfikacjonizm

8. Koncepcja programów badawczych I.Lakatosa.

9. Koncepcja paradygmatów T. Kuhna.

10. Anarchizm poznawczy P. Fayerabenda.

11. Znaczenie głównych koncepcji epistemologicznych w praktyce badawczej ekonomistów

Literatura:

1. A. Chalmers, czym jest to, co zwiemy nauką, Wrocław 1993,.

2. Z. Chojnicki, Filozofia nauki. Orientacje, koncepcje, krytyki, Poznań 2000,

3. K. R. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa 2012,

4. J. Życiński, Świat matematyki i jej materialnych cieni, Kraków 2013i,

5. M. Dombrowski, Filozofia i nauka. Trudne związki. Metalmann-Witkiewicz-Gawecki, Toruń 2011,

6. R. Różdżewski, Filozofia a rzeczywistość. Spór o poznawalność świata, Kraków 2012,

7. M. Blaug, Metodologia ekonomii, Warszawa 1995.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Boehlke
Prowadzący grup: Jerzy Boehlke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Boehlke
Prowadzący grup: Jerzy Boehlke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Boehlke
Prowadzący grup: Jerzy Boehlke
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)