Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zrównoważony rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E11-ZrowRoz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zrównoważony rozwój
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Ekonomia - plan studiów 1 rok 1 stopnia
Ekonomia, 1 rok I stopnia, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela 15 godz. wykładu, 5 godz. konsultacji

2. Praca indywidualna studenta 5 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 5 godz.

Razem nakład pracy studenta - 30 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: student ma wiedzę dotyczącą idei zrównoważonego rozwoju, zna wymiary, filary, wskaźniki trwałego zrównoważonego rozwoju - KW _01, KW_3, KW_07, KW_10

W2: student zna, rozumie, rozpatruje i wskazuje z punktu widzenia właściwego dla nauk ekonomicznych warunki implementacji zasad zrównoważonego rozwoju w gospodarce - KW_04, KW_08, KW_11

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi analizować zjawiska gospodarcze zachodzące w otoczeniu mikroekonomicznym i makroekonomicznym poszukując rozwiązań pozytywnych w kontekście racjonalnej kombinacji rozwoju ekonomicznego, społecznego i środowiskowego - K_ U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U07, K_U08, K_U013

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: analitycznie myśli, sumiennie i dokładnie podejmuje poszukiwania wiedzy o możliwościach zastosowania wskazań konceptualnych rozwoju równoważonego w praktyce gospodarczej - K_K01, K_K04

K2: wytrwale, konsekwentnie, samodzielnie i kreatywnie wdraża zachowania prośrodowiskowe i ekokonsumpcyjne jako opcję dla nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych K_K02, K_K03, K_K05

Metody dydaktyczne:

1. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint

2. Wykład z elementami dyskusji moderowanej

4. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- oxfordzka
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

1. Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii

2. Koncepcja oraz obszary zrównoważonego rozwoju

3. Współczesne trendy ekonomiczne, ekologiczne, społeczne

4. Rozwój zrównoważony na poziomie globalnym, narodowym, regionalnym, lokalnym

5. Technologie pozyskiwania energii elektrycznej z punktu widzenia degradacji środowiska naturalnego

6. Porozumienia międzynarodowe, rozwiązania prawne w zakresie ochrony środowiska

7. Problemy społeczne w świetle rozwoju zrównoważonego

8. Wskaźniki rozwoju zrównoważonego

9. Rozwój zrównoważony w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Pełny opis:

1. Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii (wspólna wizja zrównoważonego rozwoju na gruncie nauk ekonomicznych, stworzenie płaszczyzny porozumiewania się różnych nauk w dziedzinie rozumienia idei zrównoważonego rozwoju i edukowania).

2. Koncepcja oraz obszary zrównoważonego rozwoju (zrównoważony rozwój środowiska naturalnego jako podstawa, gospodarka jako narzędzie, dobrobyt społeczeństwa jako cel; regionalne, narodowe i globalne cele).

3. Metody pozyskiwania energii elektrycznej z punktu widzenia degradacji środowiska naturalnego (stosowane formy wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej, recykling, odpady i skażenia).

4. Porozumienia międzynarodowe, rozwiązania prawne w zakresie ochrony środowiska (wypracowane i przyjęte najbardziej istotne dla zrównoważonego rozwoju dokumenty i wytyczne krajowe i międzynarodowe).

5. Problemy społeczne w świetle rozwoju zrównoważonego (integrowanie działań politycznych, gospodarczych i społecznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych potrzeb społeczności).

6. Wskaźniki rozwoju zrównoważonego (ład społeczny, ład gospodarczy, ład środowiskowy, ład instytucjonalno-polityczny).

7. Rozwój zrównoważony w zarządzaniu przedsiębiorstwem (zarządzanie środowiskowe. Normy dotyczące zarządzania środowiskowego. Etapy wdrażania systemów EMAS, ISO-14000).

Literatura:

H. Rogall, Ekonomia rozwoju zrównoważonego, PWN, Warszawa 2011.

Zrównoważony rozwój w teorii ekonomii i w praktyce, red. A. Graczyk, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2007.

Bąk Iwona, Barwińska-Małajowicz Anna, Wolska Grażyna [i in.], Energies, 2021, vol. 14, nr 13, s.1-18, Numer artykułu:3792. DOI:10.3390/en14133792

Ocena jakości życia w wybranych krajach UE w latach 2004-2019 na przykładzie wskaźnika rozwoju społecznego HDI

Wolska Grażyna, W: Polska myśl ekonomiczna - wybrane problemy, red. Danowska-Prokop Barbara, Pęciak Renata, 2021, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, s.179-188, ISBN 978-83-7875-747-4.

W kierunku zrównoważonego rozwoju.

Ewa Rokicka Wojciech Woźniak, Koncepcje, interpretacje, konteksty, Katedra Socjologii Ogólnej Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki,

Łódź 2016. http://socjologia.uni.lodz.pl/pliki/32- w kierunku_zrownowazonego_rozwoju.pdf

H. Pondel, Środowisko przyrodnicze w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich na przykładzie Wielkopolski, Wydawnictwo Uniwerdytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia:

Zaliczenie pisemne W1, W2

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Wolska
Prowadzący grup: Grażyna Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Wolska
Prowadzący grup: Grażyna Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Wolska
Prowadzący grup: Grażyna Wolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)