Statystyczne metody badania opinii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-E12-1-StMBO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyczne metody badania opinii |
Jednostka: | Katedra Ekonometrii i Statystyki |
Grupy: |
Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, moduł pierwszy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza oraz praktyczne umiejętności z zakresu statystyki opisowej i matematycznej. Znajomość podstawowego oprogramowania analiz statystycznych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (kontaktowe): 70 godzin (uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach, konsultacje, referowanie końcowej pracy kontrolnej, egzamin, kontakt mailowy). 2. Czas poświęcony na pracę własną (indywidualną) studenta: 50 godzin (zapoznanie się z literaturą, zaprojektowanie i przeprowadzenie przykładowego badania sondażowego, opracowanie wyników badania, zredagowanie pracy zaliczeniowej). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student zna metody i techniki stosowane w badaniach opinii (K_W06). W2. Zna zasady przygotowania i przeprowadzenia badań opinii (K_W06). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student potrafi skonstruować kwestionariusz/ankietę (K_U06). U2. Poprawnie interpretuje dane i informacje pozyskane z ankiet (K_U03). U3. Dokonuje statystycznej oceny wyników ankiet (K_U06). U4. Formułuje wnioski na temat aktualnych trendów rynkowych (K_U04). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie analizy zjawisk rynkowych w kontekście badania opinii publicznej. Przeprowadza analizy i formułuje wnioski zgodnie z zasadami logiki (K_K01; wcześniej K_K04). K2. Sumiennie i dokładnie wykonuje wyznaczone zadania. Postępuje etycznie (K_K02). |
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami pokazu multimedialnego - Pokazy w Power Point. Zajęcia w laboratorium komputerowym. Przeprowadzanie analiz z wykorzystaniem: Excela, R-CRAN. Prezentacje otrzymanych wyników. Dyskusje. Uwaga, W cyklu 2019/2020, ze względu na pandemię COVID-19, materiały zamieszczane na Moodle i kontakt mailowy. W cyklu 2020/2021 zajęcia (wykłady i ćwiczenia, 45 godz.) w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy MS Teams; materiały uzupełniające na Moodle. W cyklu 2021/2022 część wykładów w formie zdalnej z wykorzystaniem Platformy MS Teams. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu Statystyczne metody badania opinii prowadzi się ze studentami II roku Ekonomii, studia dzienne I stopnia, moduł Analizy Rynkowe, w wymiarze 15 godzin wykładu oraz 30 godzin ćwiczeń, w semestrze letnim. W ramach przedmiotu studenci poznają cele, zasady i sposoby przeprowadzania badań opinii publicznej, w szczególności opinii konsumentów, handlowców, ekspertów, pracowników różnych firm. Studenci nabywają wiedzę na temat metod i technik stosowanych w badaniach opinii oraz zdobywają umiejętności ich stosowania w praktyce. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia zaś zaliczeniem z oceną. |
Pełny opis: |
Badania opinii publicznej, w tym badania opinii konsumentów w szczególności, stanowią ważne źródło informacji na temat oczekiwań, gustów, preferencji różnych obiektów gospodarczych, jak gospodarstwa domowe i poszczególni ich członkowie, pracownicy firm itp. Z kolei, informacje te są podstawą do podejmowania trafnych decyzji i określonych działań na różnych rynkach. Wykład ma na celu przedstawienie metod i technik stosowanych w badaniach opinii. Rozpoczyna się od określenia celów, zakresu i rodzajów badań opinii, wskazując przy tym na różne kryteria klasyfikacji. (W1) W dalszej części omawia się zasady i etapy badania opinii. (W2) Procedurę badania opinii omawia się w kontekście statystycznego badania próbkowego. Zatem punktem wyjścia dalszych rozważań jest zaprezentowanie metod i technik doboru prób badawczych. Wskazuje się na przesłanki wyboru odpowiedniej próby. Rozróżnia się próby nielosowe (celowe) i losowe. Prezentuje się przykłady doboru jednostek do próby przy wykorzystaniu różnych metod i schematów losowania. (W1, W2) Kwestie liczebności próby i jej zakresu są przedmiotem kolejnej części wykładu. W jej ramach podaje się sposoby określania minimalnej liczebności próby oraz wskazuje na problemy niewystarczającej liczebności. (W2) Zasadniczą część wykładu stanowi omówienie metod pomiaru opinii ze wskazaniem na ich zalety i ograniczenia. (W1) Ważnym zagadnieniem jest także rzetelność badania opinii. Z zagadnieniem tym związane jest wskazanie na źródła i charakter błędów, które mogą towarzyszyć badaniom opinii. (W2) Ostatnia część wykładu poświęcona jest wnioskowaniu statystycznemu w zakresie opinii publicznej (W1, W2) Zadaniem ćwiczeń jest opanowanie umiejętności stosowania poznanych na wykładzie metod i narzędzi do projektowania i przeprowadzania własnych badań sondażowych. Studenci formułują cele, określają przedmiot i zakres badań oraz próbę badawczą. Opracowują kwestionariusz ankietowy (U1), realizują badanie, interpretują dane i informacje pozyskane z ankiet (U2), dokonują analizy statystycznej wyników ankiet, oceniają ich wiarygodność, a także zgodność opinii (U3). Ponadto, studenci opanowują zasady i metody uogólniania wyników sondaży na całą populację, jak również wskazują na zaobserwowane trendy (U4). |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004 (2010). 2. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011. Uzupełniająca: 1. Kędzior Z. (red.), Badania rynku. Metody, zastosowania, PWE, Warszawa 2005. 2. Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław 2002. 3. Schuman H., Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013. 4. Sułek A., Sondaż polski, Wydawnictwo IFiS, Warszawa 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: W1, W2 - egzamin pisemny +++ Ćwiczenia: U1, U2, U3 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć w laboratorium +, prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++ K1, K2 - prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szulc, Mirosława Żurek | |
Prowadzący grup: | Mirosława Żurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szulc | |
Prowadzący grup: | Mirosława Żurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szulc | |
Prowadzący grup: | Mirosława Żurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Szulc | |
Prowadzący grup: | Mirosława Żurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.