Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Statystyczne metody badania opinii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E12-1-StMBO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Statystyczne metody badania opinii
Jednostka: Katedra Ekonometrii i Statystyki
Grupy: Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia
Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, moduł pierwszy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza oraz praktyczne umiejętności z zakresu statystyki opisowej i matematycznej.

Znajomość podstawowego oprogramowania analiz statystycznych.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (kontaktowe): 70 godzin (uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach, konsultacje, referowanie końcowej pracy kontrolnej, egzamin, kontakt mailowy).

2. Czas poświęcony na pracę własną (indywidualną) studenta: 50 godzin (zapoznanie się z literaturą, zaprojektowanie i przeprowadzenie przykładowego badania sondażowego, opracowanie wyników badania, zredagowanie pracy zaliczeniowej).

Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student zna metody i techniki stosowane w badaniach opinii (K_W06).

W2. Zna zasady przygotowania i przeprowadzenia badań opinii (K_W06).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Student potrafi skonstruować kwestionariusz/ankietę (K_U06).

U2. Poprawnie interpretuje dane i informacje pozyskane z ankiet (K_U03).

U3. Dokonuje statystycznej oceny wyników ankiet (K_U06).

U4. Formułuje wnioski na temat aktualnych trendów rynkowych (K_U04).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie analizy zjawisk rynkowych w kontekście badania opinii publicznej. Przeprowadza analizy i formułuje wnioski zgodnie z zasadami logiki (K_K01; wcześniej K_K04).

K2. Sumiennie i dokładnie wykonuje wyznaczone zadania. Postępuje etycznie (K_K02).

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami pokazu multimedialnego - Pokazy w Power Point.

Zajęcia w laboratorium komputerowym. Przeprowadzanie analiz z wykorzystaniem: Excela, R-CRAN. Prezentacje otrzymanych wyników. Dyskusje.


Uwaga,

W cyklu 2019/2020, ze względu na pandemię COVID-19, materiały zamieszczane na Moodle i kontakt mailowy.

W cyklu 2020/2021 zajęcia (wykłady i ćwiczenia, 45 godz.) w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy MS Teams; materiały uzupełniające na Moodle.

W cyklu 2021/2022 część wykładów w formie zdalnej z wykorzystaniem Platformy MS Teams.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu Statystyczne metody badania opinii prowadzi się ze studentami II roku Ekonomii, studia dzienne I stopnia, moduł Analizy Rynkowe, w wymiarze 15 godzin wykładu oraz 30 godzin ćwiczeń, w semestrze letnim. W ramach przedmiotu studenci poznają cele, zasady i sposoby przeprowadzania badań opinii publicznej, w szczególności opinii konsumentów, handlowców, ekspertów, pracowników różnych firm. Studenci nabywają wiedzę na temat metod i technik stosowanych w badaniach opinii oraz zdobywają umiejętności ich stosowania w praktyce. Wykład kończy się egzaminem, ćwiczenia zaś zaliczeniem z oceną.

Pełny opis:

Badania opinii publicznej, w tym badania opinii konsumentów w szczególności, stanowią ważne źródło informacji na temat oczekiwań, gustów, preferencji różnych obiektów gospodarczych, jak gospodarstwa domowe i poszczególni ich członkowie, pracownicy firm itp. Z kolei, informacje te są podstawą do podejmowania trafnych decyzji i określonych działań na różnych rynkach.

Wykład ma na celu przedstawienie metod i technik stosowanych w badaniach opinii. Rozpoczyna się od określenia celów, zakresu i rodzajów badań opinii, wskazując przy tym na różne kryteria klasyfikacji. (W1)

W dalszej części omawia się zasady i etapy badania opinii. (W2)

Procedurę badania opinii omawia się w kontekście statystycznego badania próbkowego. Zatem punktem wyjścia dalszych rozważań jest zaprezentowanie metod i technik doboru prób badawczych. Wskazuje się na przesłanki wyboru odpowiedniej próby. Rozróżnia się próby nielosowe (celowe) i losowe. Prezentuje się przykłady doboru jednostek do próby przy wykorzystaniu różnych metod i schematów losowania. (W1, W2)

Kwestie liczebności próby i jej zakresu są przedmiotem kolejnej części wykładu. W jej ramach podaje się sposoby określania minimalnej liczebności próby oraz wskazuje na problemy niewystarczającej liczebności. (W2)

Zasadniczą część wykładu stanowi omówienie metod pomiaru opinii ze wskazaniem na ich zalety i ograniczenia. (W1)

Ważnym zagadnieniem jest także rzetelność badania opinii. Z zagadnieniem tym związane jest wskazanie na źródła i charakter błędów, które mogą towarzyszyć badaniom opinii. (W2)

Ostatnia część wykładu poświęcona jest wnioskowaniu statystycznemu w zakresie opinii publicznej (W1, W2)

Zadaniem ćwiczeń jest opanowanie umiejętności stosowania poznanych na wykładzie metod i narzędzi do projektowania i przeprowadzania własnych badań sondażowych.

Studenci formułują cele, określają przedmiot i zakres badań oraz próbę badawczą. Opracowują kwestionariusz ankietowy (U1), realizują badanie, interpretują dane i informacje pozyskane z ankiet (U2), dokonują analizy statystycznej wyników ankiet, oceniają ich wiarygodność, a także zgodność opinii (U3). Ponadto, studenci opanowują zasady i metody uogólniania wyników sondaży na całą populację, jak również wskazują na zaobserwowane trendy (U4).

Literatura:

Podstawowa:

1. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004 (2010).

2. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

Uzupełniająca:

1. Kędzior Z. (red.), Badania rynku. Metody, zastosowania, PWE, Warszawa 2005.

2. Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław 2002.

3. Schuman H., Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.

4. Sułek A., Sondaż polski, Wydawnictwo IFiS, Warszawa 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

W1, W2 - egzamin pisemny +++

Ćwiczenia:

U1, U2, U3 - ocena bieżącej aktywności studenta podczas zajęć w laboratorium +, prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++

K1, K2 - prezentacje wykonanych samodzielnie zadań ++, końcowa praca kontrolna +++

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Szulc, Mirosława Żurek
Prowadzący grup: Mirosława Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Szulc
Prowadzący grup: Mirosława Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Szulc
Prowadzący grup: Mirosława Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Szulc
Prowadzący grup: Mirosława Żurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)