Ekonomika miasta i regionu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-E12-4-EkMiR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika miasta i regionu |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, moduł czwarty |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw ekonomii i zarządzania. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - uczestnictwo w zajęciach – 30 godz. - Konsultacje - 20 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta: - przygotowanie do zajęć (uzupełnienie notatek, powtórzenie materiału, zapoznanie się z materiałami do zajęć przygotowanymi przez prowadzącego) – 10 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia pisemnego wykładu – 15 godz., - przygotowanie referatu - 15 godz., - wykonanie zadań - 10. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę o istocie, celach i narzędziach ekonomiki miast i regionów (K_W02), W2: ma wiedzę o społeczno-ekonomicznych i instytucjonalnych czynnikach uwarunkowaniach rozwoju miast i regionów (K_W04). W3: ma wiedzę o relacjach między interesariuszami miast i regionów (K_W03). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi krytycznie analizować zjawiska społeczno-gospodarcze w miastach oraz związki między tymi zjawiskami (K_U01), U2: umie interpretować dane opisujące zjawiska ekonomiczno-społeczne w miastach (K_U03) U3: umie korzystać z terminologii ekonomicznej do celów krytycznej analizy strategii miast (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących rozwiązań w miastach (K_K05). K2: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania (K_K02). |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz (prezentacje multimedialne). Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - metoda ćwiczeniowa, - metoda referatu, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z czynnikami, barierami, uwarunkowaniami i współczesnymi tendencjami dotyczącymi rozwoju miast i regionów. |
Pełny opis: |
Na wykładzie prezentowany jest dorobek teoretyczny literatury krajowej i zagranicznej dotyczącej problematyki miast i regionów jako przestrzeni ekonomicznej, a także treści praktyczne związane z tym zagadnieniem. Omawiane są współczesne tendencje dotyczące rozwoju ekonomiczno-społecznego regionów i miast ze szczególnym uwzględnieniem problematyki społeczeństwa informacyjnego oraz znaczenia innowacyjności w rozwoju regionalnym i lokalnym. Poruszany jest problem kryteriów lokalizacji działalności gospodarczej, roli zagranicznych inwestycji bezpośrednich oraz dynamizacji rozwoju miast i regionów peryferyjnych. Omawiane są zagadnienia dotyczące rewitalizacji miast, a także polityki miejskiej w perspektywie finansowej 2021-2027. Na ćwiczeniach omawiane są zasady opracowywania strategii miast, analizowane są przykładowe strategie i wykonywane są zadania dotyczące wybranych elementów strategii. |
Literatura: |
Podstawowa: • D. Stawasz, Współczesne miasta. Aktualne możliwości rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020. • A. Nowakowska (red.), EkoMiasto#Gospodarka. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. • M. Czornik, Miasto. Ekonomiczne aspekty funkcjonowania, Wyd. AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2008. • R. Brol (red.), Ekonomika i zarządzanie miastem, Wyd. AE im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004. Uzupełniająca: • Z. Strzelecki (red.), Gospodarka regionalna i lokalna w Polsce. Czynniki i bariery, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011. • B. Kożuch, Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Wyd. Placet, Warszawa 2004. • H. Gawroński, Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. • A. Potoczek, J. Stępień, Podstawy strategii rozwoju lokalnego i regionalnego, Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008 • A. Szromnik, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. • A. Klasik (red.), Kreatywne miasta i aglomeracje. Studia przypadków, Wyd. AE im. K. Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2009. • A. Klasik (red.), Kreatywne miasta i aglomeracje. Studia przypadków, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2012. • M.E. Sokołowicz, Miejskie dobra wspólne (commons) z perspektywy ekonomii miejskiej, Studia Regionalne i Lokalne Warszawa. 2000, 2017, Vol.18 (70), s. 23-40. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD Metody oceniania: W1 – zaliczenie pisemne +++ W2 – zaliczenie pisemne +++ W3 - zaliczenie pisemne +++ Kryteria oceniania: 2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. ĆWICZENIA Metody oceniania: U1 - zadania +++ U2 - zadania +++ U3 - referat +++ K1 - obserwacja ciągła +++ K2 - obserwacja ciągła +++ Kryteria oceniania: 2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.