Fundusze UE w miastach i regionach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-E12-4-FuUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Fundusze UE w miastach i regionach |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, moduł czwarty |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw ekonomii i zarządzania. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - uczestnictwo w zajęciach – 45 godz. - konsultacje przedmiotowe - 5 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta: - przygotowanie do zajęć (uzupełnienie notatek, powtórzenie materiału, zapoznanie się z materiałami do zajęć przygotowanymi przez prowadzącego) – 10 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia pisemnego wykładu – 15 godz., - przygotowanie projektu zaliczeniowego - 25 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę o istocie, celach, narzędziach i uwarunkowaniach polityki spójności UE (K_W02), W2: zna najważniejsze wydarzenia z historii polityki spójności UE i rozumie powody ich zaistnienia (K_W03), W3: ma wiedzę o instytucjach wdrażających założenia polityki spójności UE w Polsce (K_W04), |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: analizuje dokumenty programów operacyjnych w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE na rozwój miast i regionów (K_U01), U2: wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej (K_U02) U3: potrafi pracować w zespole przygotowującym wniosek o dofinansowanie projektu (K_U14) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Proponuje rozwiązania służące rozwojowi miasta/regionu, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE (K_K05). K2: Systematycznie pracuje nad przygotowaniem wniosku o dofinansowanie projektu (K_K03). |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz (prezentacje multimedialne). Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - metoda ćwiczeniowa, - metoda projektu, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków finansowych z funduszy UE przeznaczonych na rozwój miast i regionów, a także kompetencji w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne. |
Pełny opis: |
Na wykładach dokonywany jest przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności przeznaczonych na rozwój miast i regionów. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej bieżące założenia w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE, realizowanych w miastach i regionach. Na ćwiczeniach analizowane są podstawowe dokumenty programowe (programy operacyjne, szczegółowe opisy osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i inne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów zgłoszonych do dofinansowania ze środków UE. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004. 2. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/). 2. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. 3. Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Komentarz do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., Placet, Warszawa 2015. 4. Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński S., Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa – nowe możliwości, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania - wykład: W1 - egzamin pisemny +++ W2 - egzamin pisemny +++ W3 - egzamin pisemny +++ Kryteria oceniania: 2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. Metody oceniania - ćwiczenia: U1 - projekt +++ U2 - projekt +++ U3 - projekt +++ K1 - projekt +++ K2 - obserwacja ciągła +++ Kryteria oceniania: 2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. 5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Literatura: |
Oprócz literatury wskazanej w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)", proponowane pozycje to: 1. Projekt Umowy partnerstwa na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97649/projekt_UP_do_konsultacji.pdf). 2. Projekt ustawy wdrożeniowej na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103880/08.docx). 3. Projekty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/polskie-dokumenty/). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Literatura: |
Oprócz literatury wskazanej w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)", proponowane pozycje to: 1. Projekt Umowy partnerstwa na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97649/projekt_UP_do_konsultacji.pdf). 2. Projekt ustawy wdrożeniowej na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103880/08.docx). 3. Projekty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/polskie-dokumenty/). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.