Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fundusze UE w miastach i regionach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E12-4-FuUE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fundusze UE w miastach i regionach
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia
Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, moduł czwarty
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw ekonomii i zarządzania.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- uczestnictwo w zajęciach – 45 godz.

- konsultacje przedmiotowe - 5 godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta:

- przygotowanie do zajęć (uzupełnienie notatek, powtórzenie materiału, zapoznanie się z materiałami do zajęć przygotowanymi przez prowadzącego) – 10 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia pisemnego wykładu – 15 godz.,

- przygotowanie projektu zaliczeniowego - 25 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma wiedzę o istocie, celach, narzędziach i uwarunkowaniach polityki spójności UE (K_W02),


W2: zna najważniejsze wydarzenia z historii polityki spójności UE i rozumie powody ich zaistnienia (K_W03),


W3: ma wiedzę o instytucjach wdrażających założenia polityki spójności UE w Polsce (K_W04),

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: analizuje dokumenty programów operacyjnych w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE na rozwój miast i regionów (K_U01),


U2: wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej (K_U02)


U3: potrafi pracować w zespole przygotowującym wniosek o dofinansowanie projektu (K_U14)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Proponuje rozwiązania służące rozwojowi miasta/regionu, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE (K_K05).


K2: Systematycznie pracuje nad przygotowaniem wniosku o dofinansowanie projektu (K_K03).

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna eksponująca:

- pokaz (prezentacje multimedialne).


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny),

- pogadanka.


Metody dydaktyczne poszukujące:

- metoda ćwiczeniowa,

- metoda projektu,

- studium przypadku.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków finansowych z funduszy UE przeznaczonych na rozwój miast i regionów, a także kompetencji w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne.

Pełny opis:

Na wykładach dokonywany jest przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności przeznaczonych na rozwój miast i regionów. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej bieżące założenia w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE, realizowanych w miastach i regionach.

Na ćwiczeniach analizowane są podstawowe dokumenty programowe (programy operacyjne, szczegółowe opisy osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i inne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów zgłoszonych do dofinansowania ze środków UE.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004.

2. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/).

2. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030.

3. Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Komentarz do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., Placet, Warszawa 2015.

4. Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński S., Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa – nowe możliwości, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania - wykład:

W1 - egzamin pisemny +++

W2 - egzamin pisemny +++

W3 - egzamin pisemny +++

Kryteria oceniania:

2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

Metody oceniania - ćwiczenia:

U1 - projekt +++

U2 - projekt +++

U3 - projekt +++

K1 - projekt +++

K2 - obserwacja ciągła +++

Kryteria oceniania:

2/ndst [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

3/dst (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

3+/dst plus (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

4/db (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

4+/db plus (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

5/bdb (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kola-Bezka
Prowadzący grup: Maria Kola-Bezka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Literatura:

Oprócz literatury wskazanej w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)", proponowane pozycje to:

1. Projekt Umowy partnerstwa na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97649/projekt_UP_do_konsultacji.pdf).

2. Projekt ustawy wdrożeniowej na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103880/08.docx).

3. Projekty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/polskie-dokumenty/).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kola-Bezka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Literatura:

Oprócz literatury wskazanej w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)", proponowane pozycje to:

1. Projekt Umowy partnerstwa na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97649/projekt_UP_do_konsultacji.pdf).

2. Projekt ustawy wdrożeniowej na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103880/08.docx).

3. Projekty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/polskie-dokumenty/).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)