Odpowiedzialnośc społeczna jednostek publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-E12-4-OSJP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Odpowiedzialnośc społeczna jednostek publicznych |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Ekonomia - plan studiów 2 rok 1 stopnia Ekonomia, 2 rok I stopnia, PRK, moduł czwarty |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania instytucji państwowych i polityki gospodarczej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. wykładu, 15 godz. konsultacji 2. Praca indywidualna studenta potrzebna do pomyślnego zaliczenia przedmiotu 15 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania 10 godz. Razem nakład pracy studenta – 55 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: jest w stanie wyjaśnić czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu oraz potrafi wskazać przykłady „dobrych praktyk” w tym zakresie - K_W01 W2: zna, rozumie i rozpatruje z punktu widzenia właściwego dla nauk o zarządzaniu i psychologii relacje wewnętrzne i zewnętrzne instytucji biznesowych z wykorzystaniem społecznej odpowiedzialności biznesu - K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi projektować przedsięwzięcia z zakresu CSR - K_U02 U2: jest w stanie przygotować podstawowe założenia do realizacji projektu społecznego - K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Komunikatywność: posiada kompetencje w zakresie komunikatywnego formułowania i przekazywania swych myśli i opinii w zakresie tworzenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu - K_K03 K2: Praca zespołowa: posiada kompetencje w zakresie udziału w przedsięwzięciach zespołowych opartych na projektach CSR - K_K05 |
Metody dydaktyczne: | 1. Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint oraz tematycznych fragmentów filmowych. 2. Wykład z elementami dyskusji moderowanej. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Wzrastająca świadomość wpływu człowieka na otaczające go środowisko naturalne, a przede wszystkim związana z nią idea zrównoważonego rozwoju w coraz większym stopniu przekłada się na funkcjonowanie wszystkich organizacji i instytucji. Warunkiem sprawnego funkcjonowania zarówno przedsiębiorstw jak i struktur niebiznesowych jest dostrzeżenie i uwzględnienie w strategii działań oczekiwań poszczególnych grup interesariuszy. Celem podstawowym realizacji przedmiotu jest zaprezentowanie roli instytucji publicznych w zwiększaniu świadomości oraz wyzwolenia przekonania we wszystkich grupach społecznych do idei CSR jako koncepcji promującej etyczne postępowanie, poszanowanie środowiska naturalnego oraz praw człowieka. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu poruszone zostaną następujące zagadnienia: - Społeczna odpowiedzialność biznesu (m.in. geneza i rozwój koncepcji; definicje) - W1 - Instytucje publiczne - struktura i kompetencje - W1 - Obszary odpowiedzialności instytucji publicznych (miejsce pracy, środowisko naturalne, społeczność lokalna) - W1, W2 - Przyjęte strategie społecznej odpowiedzialności przez instytucje publiczne - W1, W2 - Zaangażowanie instytucji administracji publicznej w promowanie prospołecznych przedsięwzięć - W1, W2, U1, U2, K1 - Zarządzanie projektami społecznymi - W1, W2, U1, U2, K2 |
Literatura: |
A. Lewicka-Strzałecka, Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa2006. Teneta-Skwiercz D., Rola administracji rządowej w zakresie rozwoju CSR w Polsce, w: Społeczna odpowiedzialność biznesu. Uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki, red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2009. K. Mizera, Odpowiedzialność społeczna w administracji publicznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu nr 24/2011, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Wydział Ekonomiczny w Opolu, Wrocław 2011. B. Borkowska, M. Klimczak, B. Klimczak, Ekonomia instytucjonalna, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2019. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Uzyskany podczas zaliczenia wynik wyrażany jest w procentach. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli student uzyska z niego minimum 60% przewidywanej punktacji maksymalnej. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki nie są wymagane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Wolska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Wolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Wolska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.