Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Symulacje systemów ekonomicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E22-AG-SySyE
Kod Erasmus / ISCED: 14.302 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Symulacje systemów ekonomicznych
Jednostka: Katedra Ekonometrii i Statystyki
Grupy: Ekonomia - plan studiów 2 rok 2 stopnia
Ekonomia, 2 rok II stopnia, PRK, sp. analityka gospodarcza
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość metod statystycznych i ekonometrycznych, a także obsługi specjalistycznego oprogramowania ekonometrycznego.

Całkowity nakład pracy studenta:

2 ECTS - 50 godzin.

15 godzin - ćwiczenia,

15 godzin przygotowanie do zajęć

20 godzin wykonanie indywidualnego projektu zaliczeniowego

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna metody i narzędzia budowy wielorównaniowych współzależnych modeli ekonometrycznych pozwalające opisywać struktury makroekonomiczne i procesy w nich zachodzące,

a także wykorzystując symulacje wnioskować o relacje między nimi oraz o prognozach - K_W04

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi prognozować procesy i zjawiska gospodarcze z wykorzystaniem metod i narzędzi zaimplementowanych w oprogramowaniu GRETL - K_U04

U2: umie korzystać z terminologii ekonomicznej oraz posiada umiejętność przygotowywania typowych prac pisemnych w języku polskim i wystąpień, na poziomie zaawansowanym, z wykorzystani

em różnych ujęć teoretycznych - K_U09

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: analityczne myślenie: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością danych, poprawnie wyciąga wnioski o modelowanych procesach i ich współzaleznościach, potrafi formułować pytania, służące pogłębieniu zrozumienia danego problemu ekonomicznemu - K_K02

Metody dydaktyczne:

Praca przy własnych stanowiskach komputerowych z oprogramowaniem GRETL, zapoznanie się z nowymi funkcjami programu, praca z językiem skryptowym.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- studium przypadku

Skrócony opis:

Student sporządza prognozy gospodarcze z zastosowaniem metod ilościowych. Przygotowuje scenariusze zachowań procesów makroekonomicznych i interpretuje wyniki wariantów symulacji.

Pełny opis:

Student sporządza prognozy gospodarcze z zastosowaniem metod ilościowych. Przygotowuje scenariusze zachowań procesów makroekonomicznych i interpretuje wyniki wariantów symulacji.

Literatura:

1. T. Kufel, Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu Gretl, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

2. M. Osińska (red.), Ekonometria współczesna, Wydawnictwo „Dom Organizatora” TNOIK Toruń 2007.

3. M. Cieślak (red. nauk.), Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

4. A. Zeliaś, B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Metody i kryteria oceniania:

1. Wykonanie projektu. Zakres: wielorównaniowy model ekonometryczny współzależny, jego specyfikacja, estymacja. Budowa scenariuszy zachowań procesów - instrumentów, ocena skutków - mnożniki, odpowiedzi na impuls. Budowa prognoz - wariantowych (wersja papierowa) (+++) - W1, U1, U2, K1

2. Prezentacja wyników projektów na zajęciach - dyskusja nad wynikami symulacji (++) - U1, U2, K1

3. Aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach (+) - K1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Kufel
Prowadzący grup: Tadeusz Kufel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Kufel
Prowadzący grup: Tadeusz Kufel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Kufel
Prowadzący grup: Tadeusz Kufel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)