Projekty UE: programowanie, finansowanie, wdrażanie, monitorowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-E22-EM-PrUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
|
Nazwa przedmiotu: | Projekty UE: programowanie, finansowanie, wdrażanie, monitorowanie |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Ekonomia - plan studiów 2 rok 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw ekonomii i zarządzania. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - uczestnictwo w zajęciach – wykład-15 godz., ćwiczenia-15godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta: - wymagane powtórzenie materiału – 50 godz. - zebranie i wybór odpowiednich materiałów i notatek – 20 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do sprawdzianu pisemnego i projektu – 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kształcenia (wiedza) realizowane w ramach wykładu: W1: student ma wiedzę o istocie, celach, narzędziach i uwarunkowaniach polityki spójności (K_W02), W2: student rozumie rolę polityki spójności w realizacji strategii ogólnogospodarczej UE (K_W02), W3: student przywołuje najważniejsze wydarzenia z historii polityki spójności i rozumie powody ich zaistnienia (K_W02), W4: student ma wiedzę o instytucjach wdrażających założenia polityki spójności w Polsce (K_W02), |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kształcenia (umiejętności) realizowane w ramach ćwiczeń: U1: student analizuje dokumenty programowe w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE (K_U02). U2: student wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej (K_U02). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kształcenia (kompetencje) realizowane w ramach ćwiczeń: K1: student proponuje rozwiązania służące poprawie konkurencyjności i rozwojowi organizacji publicznych i prywatnych, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE (K_K07). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz (prezentacje multimedialne, w tym filmy). Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia studentom zdobycie wiedzy z zakresu pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania przedsięwzięć rozwojowych, w szczególności funduszy UE. Studenci nabywają kompetencje związane z przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o środki z funduszy UE. |
Pełny opis: |
Na wykładzie dokonywany jest przegląd najważniejszych europejskich źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce w latach 2014-2020 (od roku akademickiego 2019/2020 także środków dostępnych w perspektywie finansowej 2021-2027), ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności UE. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej założenia na lata 2014-2020 (od roku akademickiego 2019/2020 także założenia na perspektywę finansową 2021-2027) w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE w tym okresie. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE. Na ćwiczeniach analizowane są podstawowe dokumenty programowe (program operacyjny, szczegółowy opis osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i inne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004. 2. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 3. Strategia Europa 2020. 4. Teksty programów operacyjnych na lata 2014-2020, uszczegółowienia do programów operacyjnych (tzw. SzOOP). 5. Ustawa z dnia 11.07.2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Literatura uzupełniająca: 1. Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Komentarz do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., Placet, Warszawa 2015. 2. Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński S., Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa – nowe możliwości, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014. 3. Strategia Rozwoju Kraju 2020. 4. Umowa Partnerstwa. 5. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania-wykład: W1 - egzamin pisemny +++ W2 - egzamin pisemny +++ W3 - egzamin pisemny +++ W4 - egzamin pisemny +++ Kryteria oceniania: ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. Metody oceniania-ćwiczenia: U1 - projekt +++ U2 - projekt +++ K1 - projekt +++ Kryteria oceniania: ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.