Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Projekty UE: programowanie, finansowanie, wdrażanie, monitorowanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-E22-EM-PrUE
Kod Erasmus / ISCED: 14.302 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projekty UE: programowanie, finansowanie, wdrażanie, monitorowanie
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Ekonomia - plan studiów 2 rok 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw ekonomii i zarządzania.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- uczestnictwo w zajęciach – wykład-15 godz., ćwiczenia-15godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta:

- wymagane powtórzenie materiału – 50 godz.

- zebranie i wybór odpowiednich materiałów i notatek – 20 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do sprawdzianu pisemnego i projektu – 30 godz.


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty kształcenia (wiedza) realizowane w ramach wykładu:


W1: student ma wiedzę o istocie, celach, narzędziach i uwarunkowaniach polityki spójności (K_W02),


W2: student rozumie rolę polityki spójności w realizacji strategii ogólnogospodarczej UE (K_W02),


W3: student przywołuje najważniejsze wydarzenia z historii polityki spójności i rozumie powody ich zaistnienia (K_W02),


W4: student ma wiedzę o instytucjach wdrażających założenia polityki spójności w Polsce (K_W02),


Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kształcenia (umiejętności) realizowane w ramach ćwiczeń:


U1: student analizuje dokumenty programowe w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE (K_U02).


U2: student wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej (K_U02).



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty kształcenia (kompetencje) realizowane w ramach ćwiczeń:

K1: student proponuje rozwiązania służące poprawie konkurencyjności i rozwojowi organizacji publicznych i prywatnych, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE (K_K07).


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące:

pokaz (prezentacje multimedialne, w tym filmy).


Metody dydaktyczne podające:

wykład informacyjny, pogadanka.


Metody dydaktyczne poszukujące:

metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, studium przypadku.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot umożliwia studentom zdobycie wiedzy z zakresu pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania przedsięwzięć rozwojowych, w szczególności funduszy UE. Studenci nabywają kompetencje związane z przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o środki z funduszy UE.

Pełny opis:

Na wykładzie dokonywany jest przegląd najważniejszych europejskich źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce w latach 2014-2020 (od roku akademickiego 2019/2020 także środków dostępnych w perspektywie finansowej 2021-2027), ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności UE. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej założenia na lata 2014-2020 (od roku akademickiego 2019/2020 także założenia na perspektywę finansową 2021-2027) w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE w tym okresie. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE.

Na ćwiczeniach analizowane są podstawowe dokumenty programowe (program operacyjny, szczegółowy opis osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i inne, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004.

2. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

3. Strategia Europa 2020.

4. Teksty programów operacyjnych na lata 2014-2020, uszczegółowienia do programów operacyjnych (tzw. SzOOP).

5. Ustawa z dnia 11.07.2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.

Literatura uzupełniająca:

1. Filipek A., Europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Komentarz do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., Placet, Warszawa 2015.

2. Gwizda M., Kosewska-Kwaśny M., Żółciński S., Fundusze UE 2014-2020. Nowa perspektywa – nowe możliwości, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.

3. Strategia Rozwoju Kraju 2020.

4. Umowa Partnerstwa.

5. Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania-wykład:

W1 - egzamin pisemny +++

W2 - egzamin pisemny +++

W3 - egzamin pisemny +++

W4 - egzamin pisemny +++

Kryteria oceniania:

ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

Metody oceniania-ćwiczenia:

U1 - projekt +++

U2 - projekt +++

K1 - projekt +++

Kryteria oceniania:

ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)