Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wykorzystanie funduszy unijnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-F12fb-WykFU
Kod Erasmus / ISCED: 04.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0411) Rachunkowość podatków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykorzystanie funduszy unijnych
Jednostka: Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych
Grupy: Finanse i rachunkowość - plan studiów 2 rok 1 stopnia
Finanse i rachunkowość, 2 rok I stopnia, PRK, moduł finanse i bankowość
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw ekonomii i zarządzania.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- uczestnictwo w zajęciach – 30 godz.,

- konsultacje przedmiotowe - 5 godz.

2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta:

- przygotowanie do zajęć (uzupełnienie notatek, powtórzenie materiału, zapoznanie się z materiałami do zajęć przygotowanymi przez prowadzącego) – 5 godz.

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 10 godz.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma wiedzę o istocie, celach, narzędziach i uwarunkowaniach polityki spójności (K_W05),


W2: rozumie rolę polityki spójności w realizacji strategii ogólnogospodarczej UE (K_W05),


W3: przywołuje najważniejsze wydarzenia z historii polityki spójności i rozumie powody ich zaistnienia (K_W05),


W4: ma wiedzę o instytucjach wdrażających założenia polityki spójności w Polsce (K_W05),

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: analizuje dokumenty programowe w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE (K_U02),


U2: wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej (K_U02)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: proponuje rozwiązania służące rozwojowi organizacji, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE (K_K03).

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna eksponująca:

- pokaz (prezentacje multimedialne).


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny),

- pogadanka.


Metody dydaktyczne poszukujące:

- metoda ćwiczeniowa,

- metoda projektu,

- studium przypadku.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków finansowych z funduszy UE, a także kompetencji w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne.

Cel AACSB: Student identyfikuje możliwości pozyskania i wykorzystania funduszy unijnych.

Pełny opis:

Część wykładowa zajęć obejmuje przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej bieżące założenia w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE.

Część ćwiczeniowo-warsztatowa zajęć przeznaczona jest na analizę podstawowych dokumentów programowych (program operacyjny, szczegółowy opis osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i innych, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów zgłoszonych do dofinansowania ze środków UE.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Dubel, P., Zarządzanie funduszami strukturalnymi UE, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021.

2. Murzyn, D., Kierunki wpływu funduszy Unii Europejskiej na rozwój inteligentny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu, Scholar, 2019.

3. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004.

4. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

5. Strategia Europejski Zielony Ład (dostępna na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN).

6. Teksty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/).

7. Ustawa z dnia 28.04.2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

Literatura uzupełniająca:

1. Kasprzak, R., Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Helion, 2016.

2. Willa, R., Świstak, M., Tkaczyński, J.W., Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H.Beck, 2009.

3. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/).

4. Umowa Partnerstwa (dostępna na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/109763/Umowa_Partnerstwa_na_lata_2021_2027.pdf).

5. European Parliament, Guide to EU funding. 2023 edition, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2023/747110/EPRS_STU%282023%29747110_EN.pdf

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania - wykładowa część zajęć:

W1 - egzamin pisemny +++

W2 - egzamin pisemny +++

W3 - egzamin pisemny +++

W4 - egzamin pisemny +++

Kryteria oceniania:

ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

Metody oceniania - ćwiczeniowo-warsztatowa część zajęć:

U1 - projekty +++

U2 - projekty +++

K1 - obserwacja ciągła +++

K2 - obserwacja ciągła +++

Kryteria oceniania:

ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kola-Bezka
Prowadzący grup: Maria Kola-Bezka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Literatura:

Oprócz literatury wskazanej w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)", proponowane pozycje to:

1. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/).

1. Projekt Umowy partnerstwa na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97649/projekt_UP_do_konsultacji.pdf).

2. Projekt ustawy wdrożeniowej na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103880/08.docx).

3. Projekty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/polskie-dokumenty/).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kola-Bezka
Prowadzący grup: Maria Kola-Bezka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Literatura:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kola-Bezka
Prowadzący grup: Maria Kola-Bezka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Literatura:

Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)