Wykorzystanie funduszy unijnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-F12fb-WykFU |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wykorzystanie funduszy unijnych |
Jednostka: | Katedra Polityki Ekonomicznej i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Finanse i rachunkowość - plan studiów 2 rok 1 stopnia Finanse i rachunkowość, 2 rok I stopnia, PRK, moduł finanse i bankowość |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw ekonomii i zarządzania. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., - konsultacje przedmiotowe - 5 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta: - przygotowanie do zajęć (uzupełnienie notatek, powtórzenie materiału, zapoznanie się z materiałami do zajęć przygotowanymi przez prowadzącego) – 5 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia pisemnego – 10 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę o istocie, celach, narzędziach i uwarunkowaniach polityki spójności (K_W05), W2: rozumie rolę polityki spójności w realizacji strategii ogólnogospodarczej UE (K_W05), W3: przywołuje najważniejsze wydarzenia z historii polityki spójności i rozumie powody ich zaistnienia (K_W05), W4: ma wiedzę o instytucjach wdrażających założenia polityki spójności w Polsce (K_W05), |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: analizuje dokumenty programowe w kontekście możliwości pozyskania środków finansowych z funduszy UE (K_U02), U2: wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami do opracowania wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: proponuje rozwiązania służące rozwojowi organizacji, na realizację których możliwe jest pozyskanie środków finansowych z funduszy UE (K_K03). |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna eksponująca: - pokaz (prezentacje multimedialne). Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: - metoda ćwiczeniowa, - metoda projektu, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków finansowych z funduszy UE, a także kompetencji w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej wymaganej przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne. Cel AACSB: Student identyfikuje możliwości pozyskania i wykorzystania funduszy unijnych. |
Pełny opis: |
Część wykładowa zajęć obejmuje przegląd najważniejszych unijnych źródeł finansowania projektów rozwojowych dostępnych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem funduszy polityki spójności. Omawiana jest ewolucja polityki spójności oraz jej bieżące założenia w kontekście celów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego UE. Przestawiany jest instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce, a także zasady dotyczące informacji i promocji projektów finansowanych ze środków UE. Poruszony jest także problem ewaluacji polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE. Część ćwiczeniowo-warsztatowa zajęć przeznaczona jest na analizę podstawowych dokumentów programowych (program operacyjny, szczegółowy opis osi priorytetowych – tzw. SzOOP, załączniki do SzOOP) i innych, których znajomość jest niezbędna do przygotowania projektu finansowanego ze środków UE. Omawiane i ćwiczone jest przygotowywanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej wymaganych przy ubieganiu się o dofinansowanie unijne (drzewo problemów, drzewo celów, matryca logiczna, elementy wniosku o dofinansowanie). Analizowane są także studia przypadków dotyczące projektów zgłoszonych do dofinansowania ze środków UE. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dubel, P., Zarządzanie funduszami strukturalnymi UE, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021. 2. Murzyn, D., Kierunki wpływu funduszy Unii Europejskiej na rozwój inteligentny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu, Scholar, 2019. 3. Naruszewicz S., Polityka spójności Unii Europejskiej: wybrane zagadnienia, Difin 2004. 4. Przychodzka I., Integracja europejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 5. Strategia Europejski Zielony Ład (dostępna na stronie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN). 6. Teksty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-2021-2027/). 7. Ustawa z dnia 28.04.2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. Literatura uzupełniająca: 1. Kasprzak, R., Fundusze unijne. Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Budżet na lata 2014-2020, Helion, 2016. 2. Willa, R., Świstak, M., Tkaczyński, J.W., Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Wydawnictwo C.H.Beck, 2009. 3. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/). 4. Umowa Partnerstwa (dostępna na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/109763/Umowa_Partnerstwa_na_lata_2021_2027.pdf). 5. European Parliament, Guide to EU funding. 2023 edition, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2023/747110/EPRS_STU%282023%29747110_EN.pdf |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania - wykładowa część zajęć: W1 - egzamin pisemny +++ W2 - egzamin pisemny +++ W3 - egzamin pisemny +++ W4 - egzamin pisemny +++ Kryteria oceniania: ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. Metody oceniania - ćwiczeniowo-warsztatowa część zajęć: U1 - projekty +++ U2 - projekty +++ K1 - obserwacja ciągła +++ K2 - obserwacja ciągła +++ Kryteria oceniania: ndst – [0%-50%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst- (50%- 60%] możliwej do uzyskania liczby pkt. dst plus- (60%-70%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db- (70%-80%] możliwej do uzyskania liczby pkt. db plus- (80%-90%] możliwej do uzyskania liczby pkt. bdb- (90%-100%] możliwej do uzyskania liczby pkt. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Literatura: |
Oprócz literatury wskazanej w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)", proponowane pozycje to: 1. Pakiet rozporządzeń polityki spójności na lata 2021-2027 (dostępny np. na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/unijne-prawo-i-dokumenty/). 1. Projekt Umowy partnerstwa na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97649/projekt_UP_do_konsultacji.pdf). 2. Projekt ustawy wdrożeniowej na lata 2021-2027 (dostępny na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/103880/08.docx). 3. Projekty programów operacyjnych na lata 2021-2027 (dostępne na stronie https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-na-lata-2021-2027/prawo-i-dokumenty/polskie-dokumenty/). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 18 miejsc
Wykład, 15 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kola-Bezka | |
Prowadzący grup: | Maria Kola-Bezka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.