Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Raportowanie niefinansowe i zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-F21-CA-RNiZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0412) Finanse, bankowość, ubezpieczenia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Raportowanie niefinansowe i zintegrowane
Jednostka: Katedra Rachunkowości Zarządczej
Grupy: Finanse i rachunkowość, 1 rok II stopnia, PRK, sp. Controlling i analityka finansowa
Finanse i rachunowość - plan studiów 1 rok 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach realizowanych z udziałem nauczyciela akademickiego

- 15 godzin - wykład

- 15 godzin - ćwiczenia

- 35 godzin - konsultacje merytoryczne

Łącznie 65 godzin kontaktowych

2. Praca własna studenta:

- 15 godzin - przygotowanie do zajęć

- 15 godzin - praca domowa

3. Liczba godzina wymagana do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania:

- 15 godzin przygotowanie do zaliczenia

- 15 godzin przygotowanie do egzaminu

Praca własna studenta: 60 godzin

Całkowity nakład pracy studenta 125 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna podstawowe standardy raportowania dokonań w sferze ekonomicznej, społecznej i środowiskowej – K_W02

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada praktyczne umiejętności sporządzania oceny dokonań jednostki na podstawie raportów niefinansowych i zintegrowanych – K_U06

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest gotów na podstawie posiadanej wiedzy i umiejętności zidentyfikować dobre praktyki prezentacji interesariuszom dokonań jednostki w zakresie zrównoważonego rozwoju– K_K01

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, studium przypadku, sytuacyjna; wykład konwersatoryjny, praca w grupach

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- giełda pomysłów
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie informacji dotyczącej podstawowych standardów raportowania dokonań w sferze ekonomicznej, społecznej i środowiskowej, źródeł informacji wykorzystywanych do przygotowania raportów zrównoważonego rozwoju i zintegrowanych, a także wykształcenie wśród słuchaczy praktycznych umiejętności sporządzania oceny dokonań jednostki oraz jej prezentacji interesariuszom jednostki.

Pełny opis:

1. Idea zrównoważonego rozwoju i raportowania dokonań w tym zakresie

2. Rozwój regulacji dotyczących raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw

3. Analiza standardów raportowania zrównoważonego rozwoju

4. Raportowanie zintegrowane

5. Wyzwania raportowania zrównoważonego rozwoju dla sektora MSP

6. Standardy wizualizacji biznesowej

7. Raportowanie zrównoważonego rozwoju w praktyce

Literatura:

INTERNATIONAL FRAMEWORK JANUARY 2021 https://www.integratedreporting.org/wp-content/uploads/2021/01/InternationalIntegratedReportingFramework.pdf

Rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 860) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19941210591/U/D19940591Lj.pdf

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy – tzw. Dyrektywa NFRD https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32014L0095

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE, dyrektywę 2004/109/WE, dyrektywę 2006/43/WE oraz rozporządzenie (UE) nr 537/2014 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju – tzw. dyrektywa CSRD https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52021PC0189

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 – tzw. Taksonomia UE https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32020R0852

ESRS - unijne standardy raportowania zagadnień zrównoważonego rozwoju https://www.gov.pl/web/finanse/europejskie-standardy-sprawozdawczosci-zrownowazonego-rozwoju-przyjete2

Ciechan-Kujawa M., Użyteczność raportów CSR w ocenie stopnia zaangażowania przedsiębiorstw w odpowiedzialność społeczną, [w:] Rola instytucji i rynku finansowego w świetle celów i zasad zrównoważonego rozwoju - Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Nr 311, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, 2013.

Piesiewicz, M.; Ciechan-Kujawa, M.; Kufel, P. Differences in Disclosure of Integrated Reports at Energy and Non-Energy Companies. Energies 2021, 14, 1253. https://doi.org/10.3390/en14051253

Szadziewska, A., Majchrzak, I., Remlein, M., & Szychta, A. (2021). Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa. Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z oo.

Roszkowska P. (2011), Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność, Difin, Warszawa.

Veltri S., Silvestri A. (2020), The value relevance of corporate financial and nonfinancial information provided by the integrated report: A systematic review, „Business Strategy and the Environment”, 29 (8), 3038-3054.

Metody i kryteria oceniania:

K_W01 egzamin ustny lub pisemny (pytania otwarte)

K_K01, K_U06 Ocena wybranego raportu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Ciechan-Kujawa
Prowadzący grup: Marlena Ciechan-Kujawa, Monika Pietkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Ciechan-Kujawa
Prowadzący grup: Marlena Ciechan-Kujawa, Monika Pietkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)