Bankowość elektroniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-F22-DF-BanEl |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.302
|
Nazwa przedmiotu: | Bankowość elektroniczna |
Jednostka: | Katedra Zarządzania Finansami |
Grupy: |
Finanse i rachunkowość, 2 rok II stopnia, PRK, sp. doradztwo fin. i finanse przeds. Finanse i rachunowość - plan studiów 2 rok 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy bankowości, finanse przedsiębiorstw |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 15 godz. wykładu, 15 godz. ćwiczeń. 2) Konsultacje z nauczycielem: 5 godz. 3) Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć: 40 godz. 4) Praca własna studenta - przygotowanie do zaliczenia: 50 godz. Razem nakład pracy studenta: 125 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student klasyfikuje i wyjaśnia podstawy funkcjonowania poszczególnych rodzajów bankowości elektronicznej, uwzględniając ich aspekty finansowe, organizacyjne i techniczne – K_W02 W2. Student rozpoznaje mechanizmy funkcjonowania usług bankowości elektronicznej oraz powiązanych z nimi systemów płatności i systemów rozliczeniowych - K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Student potrafi wybierać właściwe informacje z oferty rynkowej dla poszczególnych usług bankowości elektronicznej i przestawiać je w przejrzysty sposób grupie w celu podjęcia decyzji w ramach studium przypadku - K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student potrafi samodzielnie poddać analizie zestawienie ofert dla elektronicznych usług finansowych i rozwiązać zadane studium przypadku – K_K03 |
Metody dydaktyczne: | wykład: informacyjny (konwencjonalny), konwersatoryjny, problemowy, prezentacja multimedialna przygotowana przez wykładowcę, pogadanka wstępna, dyskusja, projekcja filmu, pokaz urządzeń płatniczych i autoryzacyjnych; ćwiczenia: referat przygotowany przez studenta, studia przypadków, SWOT, dyskusja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zrozumienie wpływu nowoczesnych technologii informatycznych na sektor bankowy i rynek usług bankowych. Obejmuje on przedstawienie klasyfikacji, problemów regulacji i zasad funkcjonowania bankowości elektronicznej. Wielowymiarowo prezentowany jest rynek bankowości elektronicznej oraz ekonomiczne, technologiczne i społeczne uwarunkowania jego rozwoju. Przedstawione są najnowsze trendy i rozwiązania stosowane w ramach bankowości elektronicznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot stanowi kompleksowe ujęcie problematyki wpływu nowoczesnych technologii informatycznych na sektor bankowy i rynek usług bankowych. Wykład - zakres tematyczny: 1) Istota i ewolucja bankowości elektronicznej (Pojęcie i klasyfikacja bankowości elektronicznej, Historia rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce na świecie, Uregulowania prawne, Rola bankowości mobilnej, Polski rynek bankowości elektronicznej – banki i klienci) - W1; 2) Uwarunkowania rozwoju usług bankowości elektronicznej (Strategie oferowania bankowości elektronicznej, Ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania, Bezpieczeństwo i mechanizmy uwierzytelniania, Innowacje oraz nowe technologie, Perspektywy i wyzwania dla bankowości elektronicznej) – W1, W2; 3) Bankowość elektroniczna jako element systemu płatniczego (Elektroniczne instrumenty płatnicze i system płatniczy, Systemy kart płatniczych, Bankowość elektroniczna a obrót bezgotówkowy i jego znaczenie dla gospodarki) - W2. Ćwiczenia - w ramach ćwiczeń prowadzona jest dyskusja, prezentacje referatów studentów nt. oferty rynkowej dla klientów, rozwiązywanie zadań w postaci studiów przypadków lub analizy SWOT - U1, K1 |
Literatura: |
1) M. Polasik, Bankowość elektroniczna. Istota – stan – perspektywy. CeDeWu, Warszawa 2007. 2) J. Harasim, B. Frączek, G. Szustak, M. Klimontowicz, Europejski rynek płatności detalicznych, CeDeWu, Warszawa 2011. 3) A. Borcuch, Bankowość elektroniczna w Polsce (wyd. II zmienione), CeDeWu, Warszawa 2012. Materiały do przygotowania się przez studenta na ćwiczenia: - Czasopisma: Bank i Kredyt, Materiały i Studia (wydawane przez NBP). - Czasopisma: Gazeta Bankowa i Bank. - ECB: European Central Bank, ECB Statistical Data Warehouse - portale: Bankier.pl, PRnews.pl i Money.pl Literatura uzupełniająca - E. Ślązak, E. Guzek, Innowacyjna bankowość internetowa. Bank Web 2.0, Wolters Kluwer Polska, 2012. - A. Iwańczuk, P. Marszałek (red.), Przewodnik po usługach bankowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Materiały Dydaktyczne Nr 232, Poznań 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
W1 - egzamin pisemny +++ W2 - egzamin pisemny +++ U1 - referat+++ K1 - kolokwium pisemne++, dyskusja++ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Polasik | |
Prowadzący grup: | Michał Polasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Polasik | |
Prowadzący grup: | Michał Polasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Polasik | |
Prowadzący grup: | Michał Polasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.