Etyka w rachunkowości i rewizji finansowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-F22-RJ-EtwR |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.302
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka w rachunkowości i rewizji finansowej |
Jednostka: | Katedra Rachunkowości Finansowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza dotycząca etyki i etyki biznesu (wykład na I roku I stopnia). Znajomość prawa bilansowego (zajęcia na kierunku Finanse i Rachunkowość na I i II stopniu studiów). Znajomość elementów prawa gospodarczego i podatkowego (wykłady na kierunku Finanse i Rachunkowość na I i II stopniu studiów). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykład 15h (zdalnie 9h, stacjonarnie 6h) + konsultacje 25h (wliczając online): 50h 2. Praca indywidualna studenta: 20h 3: Przygotowanie do uczestnictwa w zajęciach i procesu oceniania: 30h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych, występujących między nimi prawidłowościach, wskazuje rolę i znaczenie społecznej odpowiedzialności w procesach ekonomicznych z dziedziny rachunkowości i rewizji finansowej - K_W02. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej dla celów oceny etycznej strony zawodów księgowego i biegłego rewidenta w świetle obowiązujących te zawody zasad etycznych - K_U06. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej - K_K02. |
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony w formie komplementarnej: 1godzina - zajęcia e-learningowe synchroniczne na MS Teams, 8 godzin - zajęcia elearningowe niesynchronicznych na platformie Moodle, 6 godzin - zajęcia prowadzone tradycyjnie (stacjonarnie). Wszystkie zajęcia odbywać się będą w ustalonych terminach - zgodnie z planem zajęć. Komunikacja wykładowca - student odbywać się będzie w następujących formach: 1) e-learning zajęcia synchroniczne - MS Teams, 2) e-learning zajęcia asynchroniczne - platforma Moodle, 3) zadawanie pytań i konsultacje: - ogłoszenia (platforma Moodle), - forum aktualności (platforma Moodle), - dyżur (MS Teams, e-mail). Wykład został podzielony na następujące moduły: 1) Materiały formalne prowadzenia przedmiotu - sylabus, poradnik metodyczny przedmiotu i scenariusz zajęć (e-learning - zajęcia synchroniczne MS Teams). 2) Organizacja przedmiotu "Etyka w rachunkowości i rewizji finansowej" (e-learning - zajęcia synchroniczne na MS Teams) : - plan i harmonogram zajęć, - zasady zaliczenia przedmiotu, - literatura - zasady korzystania z materiałów załączonych do poszczególnych tematów. 3) Etyka w rachunkowości i rewizji finansowej - zagadnienia wstępne (e-learning - zajęcia asynchroniczne na platformie Moodle). 4) Etyka w praktyce rachunkowości (e-learning - zajęcia asynchroniczne na platformie Moodle). 5) Pojęcie "Kreatywna rachunkowość" (e-learning - zajęcia asynchroniczne na platformie Moodle). 6) Błędy i oszustwa w rachunkowości (e-learning - zajęcia asynchroniczne na platformie Moodle). 7) Dylematy etyczne w rachunkowości i rewizji finansowej (e-learning - zajęcia asynchroniczne na platformie Moodle). 8) Dylematy etyczne w rachunkowości i rewizji finansowej - studium przypadków (zajęcia tradycyjne). Wszystkie materiały i aktywności umieszczone są na platformie Moodle. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
1. Zasady etyki w rachunkowości, 2. Zasady etyki rewizji finansowej. |
Pełny opis: |
1. Zasady etyki w rachunkowości (W1, U1, K1): − podstawowe pojęcia i definicje, − etyka biznesu, − etyka w działalności gospodarczej, − etyka w rachunkowości, − etyka księgowego, − etyka menedżera, − kodeksy etyczne w rachunkowości, − dylematy etyczne w rachunkowości. 2. Zasady etyki rewizji finansowej (W1, U1, K1): − etyka rewizji finansowej, − etyka biegłego rewidenta, − kodeksy etyczne w rewizji finansowej, − dylematy etyczne rewizji finansowej. Wszystkie zagadnienia zostały podzielone na następujące moduły: - Etyka w rachunkowości i rewizji finansowej - zagadnienia wstępne, - Etyka w praktyce rachunkowości, - Pojęcie "Kreatywna rachunkowość", - Błędy i oszustwa w rachunkowości, - Dylematy etyczne w rachunkowości i rewizji finansowej - Dylematy etyczne w rachunkowości i rewizji finansowej - studium przypadków. |
Literatura: |
− Gasparski W., Biznes, Etyka, Odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. − Surdykowska S., Ryzyko finansowe w środowisku globalnej gospodarki : kulisy najbardziej spektakularnych afer finansowych ostatnich lat, Difin 2012. − Wąsowski W., Fałszowanie sprawozdań finansowych, Difin 2010. − Kutera M., Surdykowska S., Kryzysy gospodarcze a wiarygodność sprawozdań finansowych, Difin 2009. − Jackson C.W., Bajki w świecie biznesu. Mroczna prawda o fałszowaniu sprawozdań finansowych, PWN, 2008. − Karmańska A., Ryzyko w rachunkowości, Difin 2008. − Kutera M., Rola audytu finansowego w wykrywaniu przestępstw gospodarczych, Difin 2008. − Kodeks etyki dla zawodowych księgowych IFAC, http:WWW.kibr.org.pl. − Kodeks zawodowej etyki w rachunkowości, http:WWW.skwp.pl. − Międzynarodowe Standardy Edukacyjne, SKwP, IFAC, Warszawa 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena odbywa się na podstawie sumy wyników ewaluacji wstępnej, bieżącej i końcowej: 1. Ewaluacja wstępna - weryfikację wiedzy studenta przed rozpoczęciem zajęć, każdy student sprawdza swoją wiedzę w drodze wypełnienia quizu sprawdzającego (W1). pozwalającego na sprawdzenie wiedzy studenta na temat wykładanego przedmiotu przed rozpoczęciem nauki. 2. Ewaluacja bieżąca realizowana jest w różnych formach, do każdego tematu dołączony jest wykład dotyczący realizowanego przedmiotu, jak również dodatkowe źródła, które mają pomóc studentowi w zapoznaniu się i zrozumieniu załączonych materiałów. Weryfikacja zdobytej wiedzy odbywa się poprzez zdanie quizu, gdzie wymagany poziom zaliczenia wynosi 70% prawidłowych odpowiedzi. Do każdego tematu dołączone są najlepsze przykłady praktyczne w formie, animacji, filmów, prezentacji, przygotowane przez studentów lat ubiegłych. Po zapoznaniu się z przedstawionymi przykładami studenci muszą wykonać zadania wynikające z przedstawianych treści (W1, U1). 3. Ewaluacja końcowa składa się z dwóch części, pierwsza polega na rozwiązaniu quizu z pytaniami dotyczącymi całego materiału wykładanego na przedmiocie. Druga część weryfikacji końcowej dotyczy aspektu praktycznego wykładanego przedmiotu. Każdy student jest zobowiązany przygotować praktyczny przykład dotyczący wykładanego przedmiotu w formie referatu-opisu i prezentacji lub filmu, animacji (forma dowolna) i złożyć ją do oceny na platformie Moodle. Ta część ewaluacji końcowej realizowana jest również w trybie tradycyjnym (stacjonarnym), gdzie najlepsi studenci prezentują swoje prace publicznie na zajęciach i poddają je dyskusji (W1, U1, K1). W1 – ewaulacja wstępna +, ewaluacja bieżąca +++, ewaluacja końcowa +++. U1–ewaluacja bieżąca +++, ewaluacja końcowa +++. K1– aktywność +++. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.