Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-12-K11-PsySpo |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Katedra Doskonałości Biznesowej |
Grupy: |
Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 1 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie, 1 rok, PRK, przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, standardowe dla absolwenta szkoły maturalnej. Niezbędne jest wiedza z zakresu Podstaw psychologii. Wskazane jest uprzednie uczestnictwo w treningu umiejętności interpersonalnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 h - wykład 15 h - ćw + przygotowanie do ćwiczeń (bieżąca analiza lektur + replikacja eksperymentu z psychologii społecznej, praca zespołowa, przygotowanie prezentacji - 30) + przygotowanie do egzaminu - 10 Łączny nakład pracy studenta - 70 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:– Student rozumie zależności ludzkich zachowań w różnych okolicznościach i warunkach życia prywatnego oraz zawodowego w kontekście praw psychologii społecznej K_W07 W2:-Identyfikuje czynniki psychologiczne w kontekście zasad wpływu społecznego, wychowania, kształcenia i kierowania ludźmi K_W07 W3: Student wie jakie techniki i narzędzia komunikacyjne pozwalają mu na określony przekaz – _W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: – Student rozumie zasady wpływu społecznego oraz to ,w jaki sposób jego postawa i zachowanie oddziałuje na innych ludzi oraz potrafi wykorzystać tę wiedzę w kontaktach społecznych K_U03 U2: – Student potrafi stosować odpowiednie metody i techniki w komunikacji interpersonalnej K_U04 U3: - Student potrafi zastosować minimum trzy techniki perswazji K_U07 U4: - Student potrafi pracować w zespole K_U15 U5:-Student planuje, inicjuje i właściwie stosuje komunikację interpersonalną, aby sprawnie zarządzać czasem i zasobami ludzkimi w pracy zespołowej K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student ma świadomość konieczności rozwoju osobistego i rozwijania własnych kompetencji w zakresie komunikacji społecznej – K_K01 K3: Student jest gotów pracować w zespole i skutecznie się w nim komunikować – K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z wykorzystaniem multimedialnych metod prezentacji treści programowych; konsultacje (interpersonalne i drogą elektroniczną). Konwersatorium: pogadanka, dyskusja moderowana, ćwiczenia symulacyjne zachowań społecznych, gry i zabawy społeczne wraz z różnymi metodami oceny. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. |
Pełny opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym. Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. Treści: Przedmiot i zadania psychologii społecznej Podstawowe obszary zagadnień psychologii społecznej. Sytuacje społeczne oraz teorie społeczne, które starają się je wyjaśnić. Osobowość Podstawowe potrzeby i procesy motywacyjne występujące w sytuacjach społecznych. Sytuacja społeczna Zachowanie osoby w sytuacjach trudnych oraz ich wpływ na funkcjonowanie człowieka. Interakcja sytuacji i osobowości Charakterystyka stosowanych mechanizmów obronnych w sytuacjach społecznych. Konformizm Znaczenie konformizmu w zachowaniach społecznych. Negatywne konsekwencje: niewiedza oraz znieczulica Drogi na skróty Heurystyki wydawania sądów (heurystyka dostępności, h. reprezentatywności, h. zakotwiczenia i dostosowania) Stereotypy i uprzedzenia Rola i wpływ stereotypów w spostrzeganiu międzygrupowym. Uprzedzenia i dyskryminacja w życiu społecznym Zmiany stereotypów i postaw Dynamika w pracy z grupą nad zmianą postaw i stereotypów Konflikty społeczne (konwersatorium) Przyczyny powstawania konfliktów grupowych ich rodzaje oraz strategie rozwiązywania Autorytet i grupa (konwersatorium) Jakie mogą być granice posłuszeństwa w życiu społecznym, charakterystyka systemów totalitarnych. Wpływ grupy na postawy jednostki (wykład). Osobowość merkantylna. Instytucja totalna Goffmana (konwersatorium) Autoprezentacja (konwersatorium) Wprowadzenie do zagadnień manipulacji innymi ludźmi i techniki wpływu społecznego. Ćwiczenia nr 1. Przedstawienie założeń eksperymentalnych w psychologii społecznej (zadanie replikacji 1 eksperymentu - realizowane w grypach kilkuosobowych, termin zaliczenia: 1 tydzień przed datą egzaminu) Do przeczytania na ćwiczenia: Ćwiczenia nr 2 Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, s. 316-333. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, s. 351-367. Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Co to jest psychologia społeczna? s. 13-21. Ćwiczenia nr 3: (wersja A - minimalna). Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa (wersja B) Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [w:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, s. 268-290. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, s. 194-217. Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 217-238. Ćwiczenia nr 4: Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 113-131 (lub inny tekst dotyczący zmienności emocjonalnej w kontekście wpływu społecznego). Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 97-111 Ćwiczenia nr 5: Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127. Ćwiczenia nr 6: Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184. rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna. Albert Bandura, Bobo doll study: https://www.youtube.com/watch?v=eqNaLerMNOE Ćwiczenia nr 7: na ostatnie ćwiczenia z psychologii społecznej bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. R. B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. ProctorII. Relacje interpersonalne, Wyd. Rebis, Poznań 2006 2. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert. Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2006 3. D.T .Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini. Psychologia społeczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 Uzupełniająca: 1. E. Aronson, Człowiek Istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 2. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 3. L. Jabłonowska, G. Myśliwiec, Współczesna etykieta, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2002 4. A.S.R. Manstead, M. Hewstone (red.), Encyklopedia Blackwella, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa 1996 5. M. McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 6. H. Pietrzak, J.B. Hałaj, Psychologia społeczna w praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2003 7. B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, Wyd. Scholar, Warszawa 2004 8. B. Wojciszke, Psychologia miłości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: egzamin pisemny, 4 pytania otwarte. Do zaliczenia egzaminu jest wymagane uzyskanie 51% sumy wszystkich punktów. Konwersatorium: aktywne uczestnictwo na zajęciach, prace do przygotowania na zajęcia, prezentacja zespołowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Prowadzący grup: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym. Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym. Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. Pract. no 2 Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, pp. 316-333. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, pp. 351-367. Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, Chapt.: Co to jest psychologia społeczna? pp. 13-21. Pract. no 3: (wersja A). Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa (wersja B) Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [in:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, pp. 268-290. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, pp. 194-217. Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [in:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, pp. 217-238. Pract. no 4: Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 113-131. Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 97-111 Pract. no 5: Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127. Ćwiczenia nr 6: Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184. rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna. |
|
Uwagi: |
na ostatnie ćwiczenia: Bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Prowadzący grup: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym. Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym. Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. Pract. no 2 Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, pp. 316-333. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, pp. 351-367. Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, Chapt.: Co to jest psychologia społeczna? pp. 13-21. Pract. no 3: (wersja A). Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa (wersja B) Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [in:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, pp. 268-290. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, pp. 194-217. Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [in:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, pp. 217-238. Pract. no 4: Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 113-131. Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 97-111 Pract. no 5: Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127. Ćwiczenia nr 6: Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184. rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna. |
|
Uwagi: |
na ostatnie ćwiczenia: Bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Prowadzący grup: | Lidia Chylewska-Barakat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym. Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. |
|
Pełny opis: |
Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym. Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym. Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi. Pract. no 2 Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, pp. 316-333. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, pp. 351-367. Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, Chapt.: Co to jest psychologia społeczna? pp. 13-21. Pract. no 3: (wersja A). Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa (wersja B) Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [in:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, pp. 268-290. Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, pp. 194-217. Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [in:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, pp. 217-238. Pract. no 4: Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 113-131. Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 97-111 Pract. no 5: Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127. Ćwiczenia nr 6: Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184. rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna. |
|
Uwagi: |
na ostatnie ćwiczenia: Bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.