Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-12-K11-PsySpo
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia społeczna
Jednostka: Katedra Doskonałości Biznesowej
Grupy: Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 1 rok 1 stopnia
Komunikacja i psychologia w biznesie, 1 rok, PRK, przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, standardowe dla absolwenta szkoły maturalnej. Niezbędne jest wiedza z zakresu Podstaw psychologii. Wskazane jest uprzednie uczestnictwo w treningu umiejętności interpersonalnych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

15 h - wykład

15 h - ćw

+ przygotowanie do ćwiczeń (bieżąca analiza lektur + replikacja eksperymentu z psychologii społecznej, praca zespołowa, przygotowanie prezentacji - 30)

+ przygotowanie do egzaminu - 10

Łączny nakład pracy studenta - 70 h

Efekty uczenia się - wiedza:

W1:– Student rozumie zależności ludzkich zachowań w różnych okolicznościach i warunkach życia prywatnego oraz zawodowego w kontekście praw psychologii społecznej K_W07

W2:-Identyfikuje czynniki psychologiczne w kontekście zasad wpływu społecznego, wychowania, kształcenia i kierowania ludźmi K_W07

W3: Student wie jakie techniki i narzędzia komunikacyjne pozwalają mu na określony przekaz – _W09



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: – Student rozumie zasady wpływu społecznego oraz to ,w jaki sposób jego postawa i zachowanie oddziałuje na innych ludzi oraz potrafi wykorzystać tę wiedzę w kontaktach społecznych K_U03

U2: – Student potrafi stosować odpowiednie metody i techniki w komunikacji interpersonalnej K_U04

U3: - Student potrafi zastosować minimum trzy techniki perswazji K_U07

U4: - Student potrafi pracować w zespole K_U15

U5:-Student planuje, inicjuje i właściwie stosuje komunikację interpersonalną, aby sprawnie zarządzać czasem i zasobami ludzkimi w pracy zespołowej K_U15

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student ma świadomość konieczności rozwoju osobistego i rozwijania własnych kompetencji w zakresie komunikacji społecznej – K_K01

K3: Student jest gotów pracować w zespole i skutecznie się w nim komunikować

– K_K03


Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem multimedialnych metod prezentacji treści programowych; konsultacje (interpersonalne i drogą elektroniczną).

Konwersatorium: pogadanka, dyskusja moderowana, ćwiczenia symulacyjne zachowań społecznych, gry i zabawy społeczne wraz z różnymi metodami oceny.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu
- referatu

Skrócony opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Pełny opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.

Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Treści:

Przedmiot i zadania psychologii społecznej

Podstawowe obszary zagadnień psychologii społecznej. Sytuacje społeczne oraz teorie społeczne, które starają się je wyjaśnić.

Osobowość

Podstawowe potrzeby i procesy motywacyjne występujące w sytuacjach społecznych.

Sytuacja społeczna

Zachowanie osoby w sytuacjach trudnych oraz ich wpływ na funkcjonowanie człowieka.

Interakcja sytuacji i osobowości

Charakterystyka stosowanych mechanizmów obronnych w sytuacjach społecznych.

Konformizm

Znaczenie konformizmu w zachowaniach społecznych. Negatywne konsekwencje: niewiedza oraz znieczulica

Drogi na skróty

Heurystyki wydawania sądów (heurystyka dostępności, h. reprezentatywności, h. zakotwiczenia i dostosowania)

Stereotypy i uprzedzenia

Rola i wpływ stereotypów w spostrzeganiu międzygrupowym. Uprzedzenia i dyskryminacja w życiu społecznym

Zmiany stereotypów i postaw

Dynamika w pracy z grupą nad zmianą postaw i stereotypów

Konflikty społeczne (konwersatorium)

Przyczyny powstawania konfliktów grupowych ich rodzaje oraz strategie rozwiązywania

Autorytet i grupa (konwersatorium)

Jakie mogą być granice posłuszeństwa w życiu społecznym, charakterystyka systemów totalitarnych. Wpływ grupy na postawy jednostki (wykład). Osobowość merkantylna. Instytucja totalna Goffmana (konwersatorium)

Autoprezentacja (konwersatorium)

Wprowadzenie do zagadnień manipulacji innymi ludźmi i techniki wpływu społecznego.

Ćwiczenia nr 1. Przedstawienie założeń eksperymentalnych w psychologii społecznej (zadanie replikacji 1 eksperymentu - realizowane w grypach kilkuosobowych, termin zaliczenia: 1 tydzień przed datą egzaminu)

Do przeczytania na ćwiczenia:

Ćwiczenia nr 2

Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, s. 316-333.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, s. 351-367.

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Co to jest psychologia społeczna? s. 13-21.

Ćwiczenia nr 3: (wersja A - minimalna).

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa

(wersja B) Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [w:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, s. 268-290.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, s. 194-217.

Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 217-238.

Ćwiczenia nr 4:

Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 113-131 (lub inny tekst dotyczący zmienności emocjonalnej w kontekście wpływu społecznego).

Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, [w:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, s. 97-111

Ćwiczenia nr 5:

Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127.

Ćwiczenia nr 6:

Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184.

rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna.

Albert Bandura, Bobo doll study: https://www.youtube.com/watch?v=eqNaLerMNOE

Ćwiczenia nr 7:

na ostatnie ćwiczenia z psychologii społecznej bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point.

Literatura:

Podstawowa:

1. R. B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. ProctorII. Relacje interpersonalne, Wyd. Rebis, Poznań 2006

2. E. Aronson, T.D. Wilson, R.M. Akert. Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2006

3. D.T .Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini. Psychologia społeczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

Uzupełniająca:

1. E. Aronson, Człowiek Istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

2. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

3. L. Jabłonowska, G. Myśliwiec, Współczesna etykieta, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa 2002

4. A.S.R. Manstead, M. Hewstone (red.), Encyklopedia Blackwella, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa 1996

5. M. McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

6. H. Pietrzak, J.B. Hałaj, Psychologia społeczna w praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2003

7. B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi, Wyd. Scholar, Warszawa 2004

8. B. Wojciszke, Psychologia miłości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin: egzamin pisemny, 4 pytania otwarte. Do zaliczenia egzaminu jest wymagane uzyskanie 51% sumy wszystkich punktów.

Konwersatorium: aktywne uczestnictwo na zajęciach, prace do przygotowania na zajęcia, prezentacja zespołowa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Chylewska-Barakat
Prowadzący grup: Lidia Chylewska-Barakat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.

Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Pełny opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.

Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Pract. no 2

Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, pp. 316-333.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, pp. 351-367.

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, Chapt.: Co to jest psychologia społeczna? pp. 13-21.

Pract. no 3:

(wersja A).

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa

(wersja B)

Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [in:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, pp. 268-290.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, pp. 194-217.

Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [in:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, pp. 217-238.

Pract. no 4:

Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 113-131.

Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 97-111

Pract. no 5:

Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127.

Ćwiczenia nr 6:

Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184.

rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna.

Uwagi:

na ostatnie ćwiczenia:

Bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Chylewska-Barakat
Prowadzący grup: Lidia Chylewska-Barakat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.

Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Pełny opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.

Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Pract. no 2

Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, pp. 316-333.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, pp. 351-367.

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, Chapt.: Co to jest psychologia społeczna? pp. 13-21.

Pract. no 3:

(wersja A).

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa

(wersja B)

Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [in:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, pp. 268-290.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, pp. 194-217.

Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [in:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, pp. 217-238.

Pract. no 4:

Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 113-131.

Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 97-111

Pract. no 5:

Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127.

Ćwiczenia nr 6:

Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184.

rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna.

Uwagi:

na ostatnie ćwiczenia:

Bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Chylewska-Barakat
Prowadzący grup: Lidia Chylewska-Barakat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.

Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Pełny opis:

Wykłady z psychologii społecznej mają dostarczyć odpowiedzi na podstawowe pytanie, w jaki sposób bada się zachowania społeczne. Kolejnymi zagadnieniami będzie poznanie społeczne i zrozumienie siebie i innych, charakterystyka autoprezentacji, oddziaływania perswazyjne, wpływ społeczny taki jak konformizm, uległość i posłuszeństwo, zachowania prospołeczne, typy i cele tychże działań, różne rodzaje agresji, globalne uprzedzenia i przeciwdziałanie nim, antagonizmy międzygrupowe, funkcjonowanie człowieka w grupie oraz globalne dylematy społeczne. Podsumowując, celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z wybranych zagadnień psychologii społecznej, które powszechnie dostrzega się we współczesnym świecie, i z którymi student będzie stykał się w życiu zawodowym i prywatnym.

Konwersatoria są rozwinięciem i uzupełnieniem wykładów i mają na celu wyposażyć studenta w podstawowe umiejętności i kompetencje społeczne, dla których tłem są mechanizmy psychologiczne. Student będzie miał okazje do ćwiczenia się w dostrzeganiu zjawisk społecznych, poznawaniu i identyfikowaniu reguł psychologicznych rządzących życiem społecznym.

Psychologia społeczna wyposaży studenta w niezbędne kompetencje do dalszego studiowania psychologii, zwłaszcza przedmiotów związanych z psychospołecznym wywieraniem wpływu, prowadzeniem negocjacji i mediacji w biznesie oraz zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Pract. no 2

Józef Pieter, Historia psychologii, Warszawa 1976, R.: Przeobrażenia psychologii społecznej, pp. 316-333.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 15: Świat przyszłości i człowiek jutra, pp. 351-367.

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, Chapt.: Co to jest psychologia społeczna? pp. 13-21.

Pract. no 3:

(wersja A).

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2001, R.: Konformizm

Elliot Aronson, Człowiek istota społeczna: Wybór tekstów, Warszawa 2002, z rozdziału o konformizmie artykuły: 1) Johna Darleya & Daniela Batsona oraz 2) Neala Osherowa

(wersja B)

Kazimierz Obuchowski, O wolności i nadziei, [in:] Wokół psychologii osobowości. Perspektywa kliniczna i humanistyczna, Poznań 2015, pp. 268-290.

Carl R. Rogers, Sposób bycia, Poznań 2002, R. 9: Tworzenie społeczności nastawionych na osobę: zalecenia na przyszłość, pp. 194-217.

Grzegorz Król, Dorota Król, Grażyna Wieczorkowska, Rola interakcji w wyjaśnianiu percepcji grup społecznych, [in:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, pp. 217-238.

Pract. no 4:

Tomasz Grzyb, Huśtawka emocjonalna jako technika manipulacyjna stosowana bez obecności fizycznego kontaktu, [in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 113-131.

Małgorzata Gamian [i in.], Technika „uwikłania w dialog” a uległość wobec autorytetu, in:] W stronę psychologii pozytywnej, red. Łukasz Kaczmarek, Helena Sęk, Poznań 2004, pp. 97-111

Pract. no 5:

Maria Lewicka, Psychologia miejsca, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar, 2012, R. 2. Związki człowieka z miejscem, s. 105-127.

Ćwiczenia nr 6:

Mirosław Kofta, Percepcja społecznego konsensusu, myślenie stereotypowe a skłonność do uprzedzeń, [w:] Jednostka i społeczeństwo, red. Maria Lewicka, współp. Janusz Grzelak, Gdańsk: GWP, 2002, s. 162-184.

rozdział 12. Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi w podręczniku E. Aronsona, Psychologia społeczna.

Uwagi:

na ostatnie ćwiczenia:

Bardzo proszę, aby każdy zespół przygotował 15 minutowe wystąpienie, na którym zaprezentuje przygotowany eksperyment. Zespoły, które jeszcze eksperymentu nie przeprowadziły powinny zaprezentować jego koncepcje i zakładane hipotezy. Proszę każdy zespół o prezentację werbalną + power point.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)